Setrvačníky KERS už míří z formule 1 do obyčejných aut

  11:30aktualizováno  11:30
Stáje formule 1 mohou od letoška používat KERS. Systém schopný znovu využít energii, která by se bez užitku ztratila při brzdění automobilu, už míří do obyčejných aut.

Setrvačníková jednotka KERS pro formuli 1. | foto: Xtrac

Ve víkendové Velké ceně Bahrajnu formule 1 bylo hodně slyšet o Kersu díky jezdci McLarenu Lewisi Hamiltonovi, který s jeho pomocí vyrazil ze startovního roštu po zhasnutí červených světel nejrychleji ze všech. Nakonec dojel britský pilot na čtvrté příčce. KERS také pomohl jezdci Ferrari Kimimu Räikkönenovi udržet konečné šesté místo.

jak to funguje

Formule 1 jezdí na setrvačník - čtěte ZDE

KERS pro každého

Je skoro jisté, že technologie umožňující využít energii, která by se jinak ztratila při brzdění, míří do běžných aut. Své ojedinělé řešení Kersu chce mezi prvními nabídnout stáj Williams.

Britská stáj je pravděpodobně jediný tým formule 1, který vyvíjí systém KERS založený na setrvačníku. Ostatní stáje používají systém, který ukládá energii z brzdění do baterií nebo kondenzátorů.

Williams svůj systém zatím v závodech nenasadil, stejně jako mnoho ostatních týmů. Nicméně již dnes má o jeho budoucnosti celkem jasno. Kromě samotného uplatnění ve vlastních monopostech chce Williams svůj KERS prodávat. A to nejen konkurentům nebo třeba do ostatních automobilových disciplin, ale i do běžných automobilů.

Po malajské Grand Prix, která se jela začátkem dubna, to prohlásil výkonný ředitel týmu Adam Parr.

Williams za účelem vývoje systému KERS vloni koupil firmu Automotive Hybrid Power Limited, kterou posléze přejmenoval na Williams Hybrid Power. Podle Parra chce firma více diverzifikovat byznys a tak hledá komerční využití svých technologií. Právě KERS od Williamsu by se tak mohl dostat i do běžných automobilů.

Auta na setrvačník

Systém Williamsu je odlišný od všech ostatních. Sice používá setrvačník, ale není plně mechanický. Není totiž roztáčen přes převodovku, nýbrž elektromotorem. Při brzdění dodává elektromotor energii setrvačníku a ten se roztáčí, při požadavku výkonu je pak proces opačný.

Výhodou tohoto systému má být fakt, že lze setrvačník umístit prakticky kamkoli ve voze a tím lze například optimalizovat vliv gyroskopického efektu na jízdní vlastnosti. Setrvačník tak v případě Williamsu funguje jako baterie nebo kondenzátor, jen může mít i mechanický vliv na jízdní vlastnosti auta.

Pro praktické užití v automobilech Williams věří, že jejich setrvačníkový systém s elektromotorem bude pro vozy výhodnější než současné hybridní jednoduše proto, že by mohl být lehčí než bateriové systémy a je schopen dodávat vysoké výkony podobné superkapacitorům.

Plně mechanický systém KERS vyvíjí konsorcium firem Flybrid systems, Xtrac a Torotrak. První firma má na starosti vývoj setrvačníku, druhé dvě pak vyvíjí CVT převodovku, která se postará o přenos energie.

Tento systém pak konsorcium hodlá rovněž prosadit i do běžných automobilů. Již koncem minulého roku oznámila firma Flybrid, že provedla první jízdní testy mechanického KERS osazeného ve voze klienta. Jméno zákazníka ovšem neuvedla.

Pravděpodobně však šlo o vůz Jaguar. Tato britská automobilka je totiž vedoucí organizací v grantovém projektu nazvaném "Setrvačníkový hybridní systém pro luxusní vozy". Projekt podpořila britská vláda grantem ve výši nejméně milion liber. Na projektu se podílí i další společnosti – Prodrive (mimo jiné majitel automobilky Aston Martin) a Ricardo.

Pravděpodobně plně elektrický systém KERS se pak v automobilovém průmyslu budou snažit zpeněžit i společnosti McLaren Electronic Systems a Freescale Semiconducor. Ty vyvíjí KERS primárně pro použití v monopostech McLaren.

Prodej "sériové" verze KERS ale nebudou mít tyto firmy jednoduché, jelikož bateriových hybridních systémů je na trhu již řada. A třeba Toyota si při zavedení KERS do formule 1 stěžovala, že má v sériové výrobě k dispozici daleko pokročilejší systémy.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Najdete na iDNES.cz