Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Šéf Fiatu: Vyrábět elektromobily je dnes masochismus

Sergio Marchionne je mezi bílými límečky vládců autoprůmyslu výtržník, který si nebere servítky. Už jen proto, že ho léta nikdo neviděl v ničem jiném, než v typickém černém svetru. Kapitána koncernu Fiat-Chrysler také na rozdíl od vládců ostatních světových automobilek nepostihlo šílenství po elektromobilech.

Fiat 500e | foto: Fiat

„Auta na elektřinu jsou dvousečná zbraň.“ To je ještě ten umírněnější výrok na adresu aut na baterie, který od Marchionneho slyšeli na univerzitě v Trentu, kde přebíral čestný doktorát.

Kanadský manažer s italským původem a jménem (má obě občanství) se rozpovídal: „Elektromobily mohou vypadat jako technologický zázrak, hlavně pro snižování úroveň emisí ve městech. Jenže tlačit na rozvoj elektromobility na globální úrovni bez toho, aby bylo nejprve vyřešeno, jak vyrábět energii z čistých a obnovitelných zdrojů, znamená ohrožovat naši planetu.“

Podle Marchionneho je třeba uvažovat celý životní cyklus elektromobilů při posuzování jejich ekologičnosti. „Protože emise elektromobilu, pokud je pro ně energie vyráběna z fosilních paliv, jsou stejné jako u ostatních druhů aut.“ Elektrifikace aut podle něj má proběhnout bez diktátu zákonů. Autoprůmysl je dnes pod tlakem emisních norem, za jejichž překračování platí výrobci pokuty. Automobilky se dnes shodují na tom, že pro jejich splnění je dnes jediná cesta - elektrifikace (elektromobily, hybridy, nabíjecí hybridy).

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Šéf skupiny Fiat-Chrysler (FCA) přiznal, že aby držel krok s ostatními, pracuje jeho koncern na projektech elektrických vozidel, nevěří však, že je to řešení pro budoucnost. „Nemůžeme ignorovat základní věci. Na každém elektrickém Fiatu 500e, který prodáme v USA, tratíme 20 tisíc dolarů. Prodávat ho ve velkém množství by byl masochismus.“

Další potíží totiž je, že o elektromobily zatím nemají zákazníci nějaký výrazný zájem. Jejich prodeje dokážou rozhýbat jen dotace, slevy nebo nařízení (daňové zatížení klasických aut). Čtěte více zde.

Marchionne, který dostal z úzkých Fiat a pak i Chrysler, je vystudovaný právník, ale hlavně specialista na finance, účetní. Na prvním místě je pro něj efektivita, proto nemilosrdně ořezává nevýdělečné divize. Doplácet na to, aby vyráběl a prodával elektromobily, se mu příčí, řekl to už mnohokrát. Když dnes zbožňovaná Tesla (automobilka, která ještě nikdy nevydělávala) představovala aktuální novinku, „lidový“ Model 3 (cena v USA v přepočtu tři čtvrtě milionu korun), okomentoval to se sarkasmem sobě vlastním: „Pokud dokáže Tesla prodávat Model 3 se ziskem, postavím ho také. Napodobím ho, přidám k tomu italský styl a během 12 měsíců to uvedu na trh.“

Fiat 500e
Fiat 500e

Fiat 500e

Obdobu Tesly 3 by zkrátka FCA vyrobilo, pokud se prokáže, že má tento vůz z podnikatelského hlediska smysl (čtěte více). „Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl kdysi Marchionne na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. O elektrické verzi malého fiátku šéf koncernu FCA už krátce po uvedení řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává (podrobnosti zde).

Fotogalerie

Podle Machionneho je užitečnější koncentrovat se na vylepšování tradičních spalovacích motorů a zapracovat na rozšíření alternativních paliv, především zemního plynu, který má dnes být „nejčistější“ z pohledu emisí. V tomto oboru je Fiat tradičně velmi silný.

Marchionneho komentář k elektromobilitě byl podle všeho také narážkou na aktuální prohlášení General Motors, dalšího gigantického amerického automobilového koncernu, podle kterého do roku 2023 uvede na trh nejméně 20 nových modelů poháněných elektřinou a palivovými články (vodíkem). Dva z nich mají dorazit v následujících osmnácti měsících.

Oproti skepsi vůči elektromobilitě je Marchionne otevřený autonomnímu řízení. Prvky robotického ovládání auta má koncern nabídnout už v příštím roce u modelů značky Maserati. Mezi „lid“ chce autonomní řízení na úrovni 3 (auto řídí samo například na dálnici, řidič musí být schopen převzít ovládání) italsko-americký koncern vypustit v roce 2021. Na úplnou autonomii aut bude ovšem třeba ještě počkat. „Pro úroveň pět, tedy auta zcela bez volantu, bude třeba více času, ne kvůli nám výrobcům, ale infrastruktuře,“ vysvětlil.

15. prosince 2016

Vývojáři FCA už přes rok pracují ve spolupráci s inženýry společnosti Waymo, kterou založil Google, na technologii autonomního řízení. Flotila Chryslerů Pacifica Hybrid najíždí testovací kilometry a ladí především softwarové vybavení (čtěte více). „Věříme, že autonomní řízení se stane realitou v průběhu deseti let,“ uzavřel Marchionne. Fiat ve spolupráci se střediskem mechatroniky v Roveretu, které patří univerzitě v Trentu, příští rok otevře polygon o rozloze 15 tisíc metrů čtverečních pro auta testující autonomní systémy.

Marchionne ve své přednášce prohlásil, že doprava dnes stojí na prahu své největší revoluce od doby, kdy automobil nahradil kočáry s koňmi. „Jsme pod tlakem inovací, které vše změní, naruší zažité modely. Nikdo ovšem neřekne, kam to povede a co zbude z našeho sektoru za deset nebo dvacet let. Ani já nemám křišťálovou kouli, abych to předpověděl, a bohužel nemám ani žádnou univerzální radu.“

Podle Marchionneho je jen velmi málo značek, které jsou dost silné a výrazně specializované, aby zůstaly bez výraznějších změn a tato revoluce se jich dotkla jen okrajově. Podle všeho měl na mysli klenot v podobě značky Ferrari, kterou před nedávnem koncern vyvedl ve své struktury do samostatné firmy patřící přímo pod fond Exor vlastněný rodinou Agnelliů a držící kontrolní balík FCA.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda postaví elektromobil menší než Fabia, naznačil šéf značky

Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer představil necelý měsíc...

Škoda pracuje na malém elektrickém autě, řekl o nástupci bateriové Škody Citigo Thomas Schäfer pro...

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

V izraelském Tel Avivu postavili první silnici se zabudovaným elektrickým...

V izraelském Tel Avivu budují bezdrátovou elektrickou silnici, která bude dodávat energii městské...

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...