Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sen doktora Blažeje: Honda Civic, kapitola osm

  17:02
Žádná naleštěná autosalonová studie dobrá akorát na lapání prachu, je to auto které vyrazí do provozu! Honda Civic osmé generace, která byla vidět na ženevském autosalonu letos v březnu, zamíří ve své nezměněně šokující podobě na silnice.

V době, kdy se automobilky bojí o své bytí či nebytí, přichází japonská Honda s autem, které není podobné ničemu dalšímu, co potkáváme na silnicích celého světa.

Japonské UFO, ovšem vyráběné na britských ostrovech, zamíří na silnici v lednu 2006.

Kulturní šok

Novému civicu nemůže nikdo vyčítat, že snad od někoho opisuje. Jedinečné tvary, které mohou slabší povahy připisovat korábům mimozemských civilizací, zaručí že si civica s žádným jiným autem nespletete.

Jak se zdá, Honda chce usilovat o titul nejavangardnější automobilky pod sluncem. Za více než třicetiletou kariéru nebyl civic nikdy šedý a nudný. Nasupený bolid s nápaditými detaily byl vždycky doplňkem řidičů s výjimečným sebevědomím a vkusem.

Do hvězdných výšin vytočený motor a atraktivní kabát. Nový civic nezástává svému rodu nic dlužen.

***

Doktor Arnošt Blažej jezdil s civicem první generace do nemocnice na kraj města a mezi šedým normalizovaným vozovým parkem let sedmdesátých vypadal jako zjevení. V nejnovější osmé generaci by ve stávajícím provozu nezapadl ani dnes.

Narození legendy se datuje do roku 1972. Původně mělo auto do města doplnit modelovou řadu. Jenomže z auta se stal bestseller a tak vznikly další verze a generace. Jako kupé, targa, sedan, hatchback, kombi, nejposlednější generace dokonce jezdí na vodík...

***

Kdo se za osmou generací neohlédne musí být s největší pravděpodobností slepý, do golf třídy se vrací odvaha experimentovat.

Přistání na planetě Zemi

Jednolitá karoserie, kde splývá hmota přídě a kabiny, dává autu jednoprostorový vzhled. Ovšem žádné neohrabané MPVčko, civic střídá obliny s plynulými liniemi a čisté plochy s řezanými a už od pohledu je pekelně rychlý. 

Na první pohled hádá pozorovatel civicu pouze trojici dveří, až při bližším ohledání najde druhý pár, s klikou ukrytou v třetím sloupku. Dveře nevypadají největší, hlava bude asi při nastupování choulostivá k boulím. Čahouni a cvalíci proto raději zamíří na přední sedadla. Na agresivitě přidává pod velkým úhlem stoupající boční linie.

Chromové víčko nádrže, velká klika předních dveří, zrcátka s integrovanými směrovkami... Při navrhování detailů se designéři vyřádili.

Avantgardní předek zamotá hlavu tunerům. Na pohled členitý, na omak hladký. Na soupeře civic hledí přimhouřenýma očima; prosklený segment, na místě kde mají ostatní mřížku chladiče, mezi nimi vykrajuje potutelný úsměv.

Ve stejném duchu jako příď se nese i záď nového civicu. Strmé okno zadních dveří sice nepůsobí moc prakticky, na stěhování si ale civic nepořizujeme. Zadní partii tvarují horizontální linie. Vzpomínkou na legendární "CRXko" je zlom dělící zadní okno a vytvářející hranu "odtrhující" obtékající vzduch. Vrchní část plynule navazuje na linii střechy a až zde se láme směrem dolů.

Myšlenku spojených světel, kterými se auto usmívá na okolní svět, najdeme i vzadu. Koncovky výfuků opisují trojúhelníkový tvar od předních mlhovek

Když obejdeme civic s metrem v ruce, naměříme tyto hodnoty: délka 425 cm, šířka 176 cm, výška 146 cm a rozvor 264 cm. Do kufru se pak vejde 415 decimetrových krychliček (maximálně pak 485). Oproti stávající sedmé generaci je tak civic o 3,5 centimetru kratší a nižší. Naopak o 6,5 centimetru narostl do šířky a o 3,5 a 4,5 centimetru je větší rozchod vpředu a vzadu.

Řídím své Hvězdné války

Záplava speciálních efektů nekončí ani po otevření dveří. Tohle auto si opravdu nepořídí introvert bez fantazie. Snili jste v mládí o řízení vesmírné lodi Enterprise? Civic tu šanci nabízí.

Vše, co řidič potřebuje k ovládání auta, je umístěno na panelu tvaru půlměsíce kolem volantu. Motor se oživuje zářivě červeným knoflíkem nalevo od tříramenného multifunkčního volantu, vyvedeného v kombinaci kůže a hliníku.

Za volantem trůní ten pro motory Honda nejdůležitější ukazatel - otáčkoměr cejchovaný do osmi tisíc otáček. Pokud by řidiče přeci jen zajímalo, jakou rychlostí uhání, stačí zvednout pohled na kapličku, která celé pracoviště řidiče obtéká. Honda po dlouhém odolávání ustoupila a civic konečně dostane palubní počítač. 

Bohužel, nový civic nezdědil po svém předchůdci vysoko umístěnou řadicí páku, na kterou řidič dosáhl téměř bez toho, aby sundal ruku z volantu. Nově se v poslední generaci přestěhovala o něco níže, dostala ovšem hi-tech zpracování, inspirované Hondou FR-V.

Sportovní civic hraje i na praktickou notu. Zadni sedadla lze sklápět jediným pohybem a vytvořit tak rovný nákladový prostor. Lahůdkou je pak možnost vytvořit druhý zavazadlový prostor pro převážení vysokých a úzkých věcí (například kol) vztyčením sedáků zadních sedadel.

Motor

1,4
i-DSI

1,8
i-VTEC

2,2
i-CTDi

Objem (ccm)

1339

1798

2204

Max. výkon (kW/k)

61/83

103/140

103/140

Max. točivý moment (Nm)

119

174

340

Max. rychlost (km/h)

171

207

205

Zrychlení 0 - 100 (km/h)

14,2

8,6

8,4

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

6,1

6,4

5,1

Toč se toč

V lednu 2006, kdy začnou prodeje UFA ze znakem Hondy na kapotě, budou v ceníku civicu figurovat tři motory. Dva benzinové a jeden naftový.

Stočtyřicetikoňový (103 kW) turbodiesel i-CDTi patří k tomu nejlepšímu, co může momentálně milovník nafty pořídit. Stejný výkon nabídne i 1,8 i-VTEC. Základním motorem pak bude 83 koňová (61 kW) čtrnáctistovka.

Motory budou standardně spřaženy s šestistupňvou mauální převodovkou. Benzinové agregáty dostanou následně také robotizovanou převodovku se stejným počtěm převodových stupňů.

O něco později přibude verze s hybridním pohonem. Chybět nebude třešnička na dortu v podobě "zlobivého" Type R.

Výbava civicu bude mimo jiné zahrnovat 6 airbagů, ABS a stabilizační systém, základní obutí bude mít velikost 205/22 R16. Civic by měl také dostat automatické stěrače a světlomety, nebo prosklenou střechu, tu ovšem za příplatek.

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...