Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Scania má nový tahač, vyvíjela ho deset let

  11:12
Švédský výrobce nákladních vozů představil novou generaci tahačů. Novinky řady R a S jsou kompletně novou konstrukcí, na voze v porovnání s předchozí generací údajně nezůstal v podstatě jediný nedotčený díl. Nové tahače mají být úspornější a celkově šetrnější k životnímu prostředí.
Premiéra nových tahačů Scania

Premiéra nových tahačů Scania | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Scania slibuje snížení spotřeby paliva o 5 % a v případě nákladních vozů přitom platí, že deklarovaných úspor auta opravdu mohou dosáhnout i v praxi. Firma navíc slibuje i vyšší úspory, a to v případě, že vozy budou vybaveny některými příplatkovými prvky nebo službami. Celkem tak mohou nové vozy oproti předchozím provedením v praxi uspořit až 11 % paliva.

„Pětiprocentní úspora znamená, že v typickém ročním provozu ušetří nový tahač asi dva tisíce tun paliva, což představuje pět tun CO2,“ říká Christian Levin, viceprezident švédské značky pro prodej a marketing. Nejvíce se na šetření podílí přepracované pohonné jednotky s objemy od sedmi do šestnácti litrů a také nová aerodynamika tahače. K úsporám mohou ovšem vést i služby, které Scania zákazníkům nabízí. Podle jednoho z majitelů spediční firmy, který byl na představení přítomen, tím výrobce tak trochu dohání současný trend na trhu.

Přepravní společnosti totiž již běžně využívají pokročilý monitoring svých vozidel, ale většinou k tomu slouží řešení třetích stran. Ta jsou schopna sledovat nejen provozní a technický stav vozidla, ale také například jízdní styl řidiče a tato data odesílat do centrály, kde mohou být okamžitě vyhodnocena. Scania teď tyto služby nabídne v novém rozsáhlém balíčku ve vlastní režii, čímž se naopak zařadí mezi průkopníky na poli výrobců nákladních vozů.

Právě sledování jízdního stylu řidiče má být dalším nástrojem k výrazným úsporám paliva. Díky on-line sledování budou také provozovatelé schopni lépe plánovat vytížení vozidel nebo jejich servis. Scania tvrdí, že v současné době je v Evropě průměrná vytíženost kamionů asi šedesát procent. Na sto procent se dostat nikdy nelze, už z povahy některých druhů přeprav (například dřevo z lesa), ale potenciál k navýšení tu určitě je. Efektivnější využití nákladních vozů má opět přinést snížení dopadů nákladní přepravy na životní prostředí.

Scania tvrdí, že nová řada nákladních vozů je revoluční právě v tom, že se nezaměřuje jen na samotné vozy, ale na mobilitu jako celek a na její podstatu. Firma chce nabídnout dopravcům kompletní řešení mobility, ne jen samotná auta. Podle Erika Ljungberga, viceprezidenta pro korporátní vztahy, má firma v současnosti asi 78 procent tržeb z prodeje nákladních vozů a zbylých 22 procent ze služeb. „Rádi bychom se u služeb dostali na zhruba třicetiprocentní podíl, a to bez toho, aniž by nám poklesly tržby z prodeje vozů,“ nastiňuje Ljungberg směřování značky.

Důležitost řešení mobility jako celku z důvodu trvalé udržitelnosti pak na tiskové konferenci podtrhl i bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. V krátkém projevu mluvil právě o potřebě zodpovědného chování v dopravě a o nutnosti neustále pracovat na snižování jejích dopadů na životní prostředí.

Nové kamiony budou ovšem přívětivější i pro řidiče. Moderně řešená a velmi prostorná kabina (na výšku se tu postaví i dvoumetrový dlouhán) je vybavena řadou komfortních prvků a řidič z ní má díky nové pozici sedadla a palubní desky lepší výhled než ze starších vozů. Výrobce zapracoval i na kvalitě zpracování kabiny a některé materiály se opět podobají těm v osobních vozech. Přístrojový štít dostal po vzoru moderních osobních vozů mezi rychloměr a otáčkoměr velký displej, na kterém lze zobrazovat řadu provozních údajů a ovládat tu všemožné inteligentní funkce vozidla. I jejich škála připomíná moderní osobní auta, tahač může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo asistentem pro udržování v jízdním pruhu.

Vývoj nové řady tahačů trval deset let a Scanii přišel na 20 miliard švédských korun. Při testování najela auta přes deset milionů zkušebních kilometrů.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...