Autofotka týdne: Jeho Výsost Rolls-Royce Phantom

aktualizováno 
Phantom je nejdéle používané jméno modelu v autoprůmyslu, vrcholný Rolls-Royce, ten chrám luxusu a aristokratické výjimečnosti, se tak jmenuje už 93 let. Teď míří za nejrychlejšími zákazníky první kousky nejnovější osmé generace modelu.

Na berlínském nóbl buůváru Kurfürstendamm, v obřím butiku britské značky do konce ledna probíhá výstava, která vypráví příběh všech osmi generací „nejlepšího automobilu na světě“, jmenuje se „The Phantom Story“. | foto: Rolls-Royce

Phantom byl vždy automobilovou osobností, bezbřehý luxus, zabalený ovšem důstojně a umírněně.

Když tiše a ladně pluje městem, ulice smeká. Rollse pozná na první pohled a není to jen kvůli tomu antickému chrámu masky chladiče.

Je to ohromující setkání, to auto má úplně jiné dimenze a proporce než cokoliv z dnešní automobilové produkce. Jako by bylo o půl velikosti větší.

Chrám ticha a luxusu

Smekněte, nový rolls jede!

Proč nemají Rolls-Roycy otáčkoměr? Čtěte zde

Rolls-Royce Phantom

Není to retro design, je to rezervovanost k módním výstřelkům. Na druhou stranu si šéfdesignér značky Giles Taylor mohl dovolit dát Phantomu nekonvenční tvary a proporce, které by u aut o patra níž byly nemyslitelné. U rollse, který je tak výraznou automobilovou osobností a je na očích kamkoliv se hne, se určitá dávka jinakosti snese, u klientely Mercedesu třídy S by tak odvážný design neprošel.

Taylor hledal podle vlastních slov inspiraci hlavně u předválečných Phantomů, příkladem je prý třeba rádius u paty předního (A) sloupku.

Ruku mu vedla umírněnost a pokora. Zásadní prvky musely zůstat zachovány, a tak je ponton karoserie tvarovaný přísně lineárně, žádné „rychlé“ linky a prolisy. Imperativy jsou vyrovnanost a rezervovanost. Slovo „sport“ je u Rolls-Roycu zakázané.

Důležitým prvkem je proporce prosklených ploch vůči hmotě karoserie. Giles Taylor upozorňuje na hodně vysoké okno zadních dveří, které má smetánce na zadních křeslech otvírat pohled na dění venku. Zároveň je ovšem třeba zachovat diskrétnost. Tu zajistí tlustý zadní sloupek, za který se osoba uvnitř dokonale schová.

Fotogalerie

Nejdůležitější je vyváženost proporcí. Zcela nový šestatřičtvrtělitrový dvanáctiválec se tiše převaluje pod předlouhou majestátní kapotou, záď je naopak krátká, tvarovaná linkami odkazujícími na phantomy minulosti. Rozložení hmot dokážou designéři vyvážit tak, že silueta na první pohled zdůrazní pohon zadních kol. Ten obr na dvaadvacetipalcových ráfcích doslova „sedí“.

Všechno to musí propojovat ladnost a elegance. Ozdoby musí být zcela jednoduché a nerušivé. Hlavním šperkem je soška Spirit of Ecstasy na masce chladiče, které u Rollsu sami říkají Pantheon. „Poprvé v historii ho má Phantom zapuštěný do přídě,“ připomíná pro iDNES.cz Taylor a upozorňuje na laserová přední světla, která září ledově bílým světlem. „Jsou to nejvýkonnější automobilová světla na světě,“ dodává.

Na berlínském nóbl bulváru Kurfürstendamm, v obřím butiku britské značky do konce ledna probíhá výstava, která vypráví příběh všech osmi generací „nejlepšího automobilu na světě“, jmenuje se „The Phantom Story“.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz