Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Král couvání Rimac Nevera dá na zpátečku 275 km/h!

Jak nejrychleji jste jeli se svým autem na zpátečku? Elektrický hypersport Rimac Nevera couval skoro stejnou rychlostí, jakou dokázalo jet kdysi nejrychlejší auto světa Lamborghini Miura klasicky vpřed. Na německém polygonu dosáhl rychlosti 275,74 km/h a rozšířil tak plejádu více než dvaceti letošních rekordů.
Goran Drndak se při své rekordní jízdě snažil držet volant co nejpevněji a...

Goran Drndak se při své rekordní jízdě snažil držet volant co nejpevněji a nehýbat s ním. | foto: Rimac Automobili

Auta s běžnou vícestupňovou převodovkou nedokážou kvůli zpřevodování couvat stejně rychle jako jet kupředu. V 60. a 70. letech 20. století to teoreticky šlo u vozů DAF vybavených bezestupňovými převodovkami CVT. Ale stejně rychle couval, jako jel dopředu také velorex. U něho se totiž natočil motor opačně a frčelo se na všechny čtyři rychlosti i směrem vzad.

Nové možnosti v tomto směru přinášejí elektromobily, které by vzhledem k jednorychlostní redukční převodovce pro jízdu vzad nebo vpřed teoreticky mohly jet téměř stejně rychle v obou směrech. Při potřebě jízdy směrem vzad se totiž jen přepóluje elektromotor a či elektromotory a může se vyrazit. V praxi ovšem nelze jet moc rychle kvůli omezovači, protože se po sebemenším pohybu volantem, ale i vzhledem k tvaru karoserie, navrženému s ohledem na jízdu směrem vpřed, mohou stát rychle velmi nestabilními.

Před několika lety zkoušeli ve Velké Británii, jak pod odblokování omezovače dokáže rychle couvat elektrický Nissan Leaf. A dosáhli rychlosti 145 km/h. V Guinnessově knize rekordů v této disciplíně 22 let až do letoška kraloval Brit Darren Manning, který v roce 2001 se speciálně upraveným Caterhamem 7 Fireblade dokázal couvat rychlostí 165,08 km/h. 7. listopadu ho ale o více než 100 km/h překonal Chorvat Goran Drndak za volantem elektrického hypersportu Rimac Nevera. Na široké trati testovacího polygonu společnosti ATP Automotive Testing v německém Papenburgu dosáhl rychlosti 275,74 km/h. Tedy jen o trochu nižší, než jakou vyvinulo kdysi nejrychlejší auto světa Lamborghini Miura při jízdě směrem vpřed.

„Během vývoje Rimacu Nevera jsme zjistili, že auto by se pravděpodobně mohlo stát i nejrychlejším autem na světě na zpátečku. Tomu jsme se zasmáli. Aerodynamika a chlazení ale přece jen nebyly navrženy tak, aby v takové rychlosti auto jelo pozadu. Ale pak jsme se začali bavit o tom, jak zábavné by bylo vyzkoušet to,“ řekl Matija Reniç, hlavní inženýr Rimacu a pokračuje: „Naše simulace ukázaly, že bychom mohli dosáhnout rychlosti přes 240 km/h za hodinu, ale netušili jsme, jak stabilní auto ve vysokých rychlostech bude; vstupovali jsme do neznámého území.“

Vpřed sice Nevera zvládne až 412 km/h, ale tvar auta, jeho zadní křídlo a chlazení jsou nastavené na jízdu dopředu. A hodně omezující je i fakt, že řidič sedí za volantem ve své standardní pozici.

Sňatek z rozumu: Bugatti patří chorvatskému pavouku, část v něm má Hyundai

Goran Drndak se tedy při své rekordní jízdě snažil držet volant co nejpevněji, nehýbat s ním, a udržovat se na nebo jen těsně vedle středové čáry testovacího polygonu. Výhodou elektromobilu ale je fakt, že čtyři elektromotory nevery s celkovým výkonem 1 408 kW (1 914 k) umožňují distribuci točivého momentu na kola mnohem jemněji, než to zvládnou spalovací motory. Těm trvá o mnoho déle, než se dostanou na špičkový výkon. Díky elektromotoru pro každé kolo může hnací ústrojí modelu Nevera mnohem rychleji měřit trakci v reálném čase a podle toho upravovat dodávku točivého momentu. Rimac tvrdí, že systém pohonu všech kol dokáže provést 100 měření točivého momentu za sekundu.

Černá perla z Francie a bouře z Chorvatska hýří miliony a megawatty

Chorvatský hypersport je autem mnoha superlativů. Zvládne zrychlení z 0 na 100 km za 1,82 s a během letošního roku vytvořil přes dva tucty světových rekordů. V polovině května jich stihl hned 23 za jediný den, a včetně zrychlení 0–97 km/h za 1,74 s, 0–100 km/h za 1,82 s, 402 m (čtvrt míle) za 8,25 s a disciplínu 0–400–0 km/h za 29,93 s. V červenci k nim ještě přidal rekord pro nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil na Goodwood Festival of Speed ​​s časem 49,32 s, a 18. srpna vytvořil časem 7:05,298 minuty rekord pro nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil na Severní smyčce Nürburgringu. Zkraje listopadu následoval další zápis do Guinnessovy knihy rekordů při rekordním couvání.

Tucet netuctových

Vůz je opatřen zelenými pruhy, které vzdávají hold jednomu z prvních projektů zakladatele společnosti Mate Rimaca, BMW řady 3 E30 z 80. let, který se dočkal přestavby na elektrický pohon.

Všechny letošní rekordy překonal vůz z dvanáctikusové speciální edice Nevera Time Attack, která byla představena na srpnové akci Monterey Car Week. Vůz je opatřen zelenými pruhy, které vzdávají hold jednomu z prvních projektů zakladatele společnosti Mate Rimaca, BMW řady 3 E30 z 80. let, který se dočkal přestavby na elektrický pohon. V roce 2011 byl tento stroj uznán Mezinárodní automobilovou federací FIA jako nejrychleji zrychlující elektromobil na světě.

Hypersport Rimac Nevera se dostal do výroby loni po pěti letech vývoje a testování, třech generacích technologie hnacího ústrojí, 18 prototypech, 45 fyzických nárazových testech a více než 1,6 milionu hodin vývoje. Vůz byl původně představen na ženevském autosalonu v roce 2018 jako Rimac C_Two, a později přejmenován.

Rozprodává Volkswagen nóbl značky? Bugatti by mohli koupit Chorvati

Nevera má baterii o kapacitě 120 kWh, dojezd 490 km a s výjimkou pneumatik a brzd je složená z 6 000 vlastních dílů, včetně trakční baterie s kapacitou 120 kWh, měniče a elektromotorů. Kromě stavby vlastních vozů Rimac vyrábí baterie a komponenty pro další velké výrobce, jako jsou Porsche, Jaguar, Aston Martin, Hyundai a mnoho dalších. Po obdržení velkých investic od Porsche v roce 2021 byla značka Rimac sjednocena s Bugatti pod hlavičkou Bugatti Rimac, jehož je Mate Rimac generálním ředitelem. Rimac Group má 55% podíl, Porsche patří 45 %. Chorvatská firma disponuje vyspělým know-how týkající se elektrického pohonu, baterií, výkonové elektroniky a dalších elektronických systémů. Dodává mj. systém rychlého nabíjení a další komponenty pro Porsche Taycan.

Mate Rimac přijal své první zaměstnance v roce 2011 a nyní jich má již okolo 1300. Ještě v roce 2017 přitom v něm byla malá dušička a mohlo také vše rychle skončit. Při natáčení pořadu Grand Tour totiž v jednom z prototypů málem uhořel moderátor Richard Hammond. Dobře to ale dopadlo, zázraky se dějí. Dnes se mu klaní celý svět, a Nevera má na kontě bohatou plejádu rekordů. A dost možná u Rimacu ještě neřekli své poslední slovo.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Roztržka na uvítanou nové alfy. Milano podle ministra nesmí vyrábět v Polsku

Alfa Romeo Milano

VIDEO Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Renault Scénic

VIDEO Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20....

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...