Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Řidič opatrník: Každý si jezdí, jak se mu zachce

  10:23aktualizováno  10:23
Mrtvých u silnic jsem viděl dost, proto bodový systém vítám, říká moderátor Jan Kovařík. Už několik let po televizních přenosech závodů formule 1 moderuje soutěž Prima rána, při pořizování vozu myslí hlavně na potřeby rodiny. Právě proto si před nedávným narozením druhé dcery pořídil Škodu Octavia Combi.

Jan Kovařík o sobě říká, že je řidič opatrník.

„Poslední dobou se mi stává, že na silnici nepředjedu jediné auto. Samozřejmě s výjimkou zemědělských strojů a kamionů. Když ve městě jedu padesátkou, občas si ale připadám jako blázen. Schválně někdy zkuste skutečně dodržovat předpisy. Během okamžiku zjistíte, že v této zemi je to pořád něco jakoby zpozdilého a možná i směšného. Každý si jezdí, jak se mu zachce,“ říká.

Situaci na našich silnicích by měl zklidnit bodový systém. Co na něj říkáte?
Já jsem jedině pro. Každý rok najedu padesát tisíc kilometrů a těch mrtvých jsem podél silnic viděl už příliš mnoho. Jestli to zachrání alespoň jeden život, pak se není vůbec o čem bavit. 

Jak dlouho myslíte, že budete mít čistý štít?
Myslím, že dlouho. Pokutu jsem naposled dostal někdy před čtyřmi lety. Snad mi to vydrží i s těmi body. 

Že by vzorný řidič?
No, zase bych to nepřeháněl. Třeba zamlada jsem měl své divoké chvíle. S přibývajícím věkem a najetými kilometry ale stále zvolňuji. Jestli to takhle půjde dál, jako dědeček budu chodit jedině pěšky (smích). Ona se na mém zvolnění tempa v dobrém smyslu podepsala i octavia s naftovým motorem.

Jste s ní spokojený?
Určitě. Moc mě na ní baví, že jezdí skoro zadarmo. Průměrnou dlouhodobou spotřebu mám 4,8 litru na sto kilometrů. Je to hodně dáno tím, že jezdím klidně. Další výhoda spočívá v tom, že do ní naskládám celý „rodinný cirkus“ v podobě dvou dcer, manželky, kočárku a zavazadel. 

Předpokládám, že děti vozíte v autosedačce...
Jsem rád, že se to snad stane povinností. Devítitýdenní dcerka má sedačku a ta starší pokaždé alespoň sedák. Na tom nekompromisně trvám. Zčásti je to i tím, že jsem do motoristické branže dělal a těch obrázků nárazových testů s dětmi, které po srážce ve čtyřicetikilometrové rychlosti vylétly předním sklem, jsem viděl dost. 

Líbí se vám nová octavia?
Ve dvou směrech mě bere ještě víc než ta, se kterou jezdím. Z designérského pohledu má povedenější kabát. A z toho praktického hlediska je určitě dobře, že je na zadních sedadlech více místa. 

Na jaké auto rád vzpomínáte?
Asi na Fiata Cinquecento. S manželkou jsme s ním projeli Evropu křížem krážem. Dojeli jsme skoro až do Španělska. 

Je nějaký vůz, který byste chtěl bez ohledu na finance?
Líbí se mi Volvo Cross-Country a z vozů, které mi v autosalonu prošly pod rukama, nejradši vzpomínám na Audi A6 Allroad. Na to je ale potřeba o poznání více peněz než na octavii, a já peníze raději investuju do rodiny. 

Díky soutěži Prima rána jste neodmyslitelně spojen se závody formule 1. Máte nějaký oblíbený tým?
Spíš než tým, radši řeknu jezdce. Moc rád mám Rubense Barrichella. Loni jsem měl možnost se s ním potkat a tehdy jsem zjistil, že ten chlap je dokonalý profesionál. Půl roku předtím jsem tady zažil návštěvu Juana Pabla Montoyi a ještě dřív Jarna Trulliho. Tito hoši se chovali jako neuvěřitelně nafoukané hvězdy, obzvlášť Montoya. Pokud nejedou kamery a nestojí před davem lidí, jsou nepříjemní a arogantní. Barrichello se choval normálně i v zákulisí. 

Usedl jste někdy za volant závodního auta?
Na okruhu v Mostě jsem před lety absolvoval Trabant Cup. Trabant dostal spoilery, široké gumy, přestříkali jsme ho... Zkrátka závoďák (smích). Tehdy jsem zjistil, že nepatřím na závodní dráhu.

Jakmile se vyjelo z boxu, ztratil jsem pud sebezáchovy. S trabantem to může znít divně, ale chvílemi jsem si uvědomoval, že se pohybuji za hranicemi toho, co je ještě bezpečné. Když jsem pak při hromadném startu trefil trabanta s Michelem Fleischmanem, který mi chtěl potom skoro nafackovat, pochopil jsem, že do dalších závodů bych se pouštět neměl. 

Co vám na našich silnicích vadí?
Opilí řidiči. Bydlím ve vesnici kousek od Prahy. A tam se o víkendu jezdí úplně běžně do hospody autem. Pak neuvěřitelně ožralí lidi sednou za volant a jedou. Sousedům takhle v jednu ráno vletěl chlap do plotu. Naštěstí nikoho nezabil.

Ač je Jan Kovařík moderátor televizního pořadu o závodech formule 1, v běžném životě dává na první místo u aut otázku praktičnosti

Autoři:
  • Nejčtenější

Vagabundi s hadry jsou po čtvrt století zpátky, značí úpadek New Yorku

Party žebráků, kteří bezbrannému řidiči plesknou mokrý hadr na čelní sklo při čekání na křižovatce, jsou zpět v New...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Radary na zúženích nejsou šikanou řidičů, říká šéf dopravní policie Zlý

Dopravní policie bude přísnější. Řidiče čekají vyšší pokuty, větší bodové tresty a třeba i důslednější trestání za...

Auta už zdražují o desítky tisíc kvůli pokutám za emise

Osobní automobily v Česku mohou zdražit o desítky tisíc korun, aby výrobci pokryli náklady na pokuty za nesplnění...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Garáž, do které se nikdy auto nevešlo, ale je plná vynálezů. Čeká na vrata

Do soutěže o garážová vrata Trido přichází pestrá směsice garáží. Od těch dovedených k dokonalosti přes klasické...

Nový senzor pozná, že někdo ublížil vašemu autu. Chránit má před ťukanci

Gigant Continental představil na první pohled nenápadný senzor. Ten rozeznává zvuky a dovede identifikovat jejich...

Mejdanová garáž se dočkala barev před svatbou syna. Vrata by jí prospěla

Na rekonstrukci garáže nezbýval v rodině soutěžícího Jiřího z východních Čech čas ani peníze. Oprava se dlouho...

Najdete na iDNES.cz