Diskuze

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své fascinaci betonem posouval celý obor kupředu. Jeho stavby najdeme na celém světě, hlavně mosty, ty byly jeho specialitou. Jeden z jeho nejslavnějších je teď protagonistou strašné tragédie. Morandiho most v Janově šel k zemi v úterý 14. srpna.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RC

Je to stejné jako když si koupíte nejlepsi BMW a neděláte údržbu . Jak dlouho asi vydrží kdyz nemění te olej a kapaliny. Moc asi ne a konstrukce toho auta je perfektní.

0 0
možnosti
ID

Lepší příklad je podle mě Renault Laguna II. Supermoderní auto plné vychytávek, ale pokud se s ním vyloženě nepipláte (a nemusíte jej ani moc zanedbávat), tak vám klekne.

0 0
možnosti
JK

J51a32n 75K82o30m17r96s46k76a

21. 8. 2018 11:13

Každá stavba je unikátní, přestože existují obecné postupy. Nicméně co je nejdůležitější tak jsou výpočty podle soudobé metodiky a normy. Ten most je zcela jistě splnil.

Nicméně se podceňuje údržba a to nejen u nás, ale všude. Zdá se, že politický systém kdy jsou zvoleni poslanci z lidu nefunguje, protože se ztrácí přímá zodpovědnost.

Když král nebo císař postavil most nebo cokoliv jiného, tak stavěl dle uvážení svých stavitelů, bez blokování nebo kompromisů ekologů atd. Taky stavěl za své a věděl, že když to bude muset strhnout a nebo to spadne, bude muset stavět za své znovu.

I komunisti měli u každého mostu údržbáře, kteří pravidelně odstraňovali rez a promazávali ložiska na distančních válcích (či jak se to jmenuje). Jenže přišla nová doba a všechno co se týká jenom trochu plánování se zatratilo, a žijeme ode zdi ke zdi. Tu dobu nechci vrátit, ale obecné principy jsou nepřekonané.

0 1
možnosti
AS

za komunistů se ten údržbář ráno opil za peníze, které dostal z prodeje oleje a barvy na údržbu mostu

0 0
možnosti
VB

V sobotních LN byl krásný článek na toto téma a obsahoval tyto věty: "Každý jouda, co se válel týden na pláže v Bibione teď ví a vyjadřuje se, jak to v Itálii chodí". ......mi, kteří 200 kilometrů dálnice opravujeme 10 let....".

Jinak zde je, jak ŔSD "staví" dálnici z Brna do Vídně.

Na hlavním tahu do Vídně, na mostě přes hráz vodní nádrže Nové Mlýny byly instalovány semafory a zaveden kyvadlový provoz. Někdy se říká, že Češi jsou pouze Rakušáci, kteří se nenaučili německy. Ne, jsme horší než Afričané.

Zdroj: https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=672667

0 0
možnosti
MK

Krásné, ale nevydrží, ale to je snad u mostu zásadní požadavek.

1 0
možnosti
JD

Krásné, ale moc nevydrží... Tak by se dala charakterizovat většina produkce Itálie.

0 1
možnosti
VB

V sobotních LN byl krásný článek na toto téma a obsahoval tyto věty: "Každý jouda, co se válel týden na pláže v Bibione teď ví a vyjadřuje se, jak to v Itálii chodí". ......mi, kteří 200 kilometrů dálnice opravujeme 10 let....".

Pořád je Itálie (nad Římem) daleko před námi.

3 0
možnosti

Stálo to tam 50 let. To není chyba architekta.

Ano, návrh možná nebyl ideální, údržba drahá a komplikovaná... Ale že to spadlo, to je problém zanedbané údržby.

Je to cena z krásu - když udělám konstrukci subtilní a krásnou, holt nevydrží tak dlouho jako tlustý betonový "bunkr"

Buď se to mělo opravit, nebo zbořit a nahradit

Politik ale vidí okamžitý úspěch v horizontu volebního období. Nebude rekonstruovat most který mu (snad) za jeho působení ještě nespadne, raději postaví nové hřiště a nové lavičky v parku. To je víc vidět a jsou za to politické hody. :-P

9 2
možnosti
PS

Nevím, za co máte mínusy. Jediné, co se dalo po architektovi požadovat bylo odškodné za náročnou údržbu, po dodavateli případně chybu v popisu nutné údržby (předpisy pro údržbu jsou součástí dodávky), nebo je odpovědnost na provozovateli nebo jeho pověřené firmě, která nutnou a předepsanou údržbu neprováděla.

0 0
možnosti
PS

R^

Beton je nádherný materiál. Škoda, že Karlův most je z šutrů.

A stejně tak se divím všem absolventům Stavebních fakult, že preferují cihly.

Narozdíl od architektů - těm se beton velmi líbí ;-D

0 0
možnosti
TM

Ono se neví, že Karlův most spadl mnohokrát, poprvé nedlouho po dostavbě.

0 0
možnosti
FT

Tohle je klasika, prumerny vek dopravnich staveb jsou desetileti, od projektu bezne ubehlo 50 a vice roku. V te dobe si tezko mohl nekdo predtavit jak bude vypadat silnicni doprava v soucasne dobe. O jake pujde objemy a jake bude zatizeni vozidel. K tomu zmeny klimatu prinesejici vets a vetsi extremy, kysele deste a podobne. Vse doplneno obecnou snahou usetrit na provozu jak to jde. A pak to takhle doapda. Jen mimimum staveb se kaci k zemi proto, ze byly od zacatku spatne navrzeny, mnohem casteji je to vysledek prekroceni navrhovych parametru konstrukci, opakovane pretezovani a zanedbana udrzba a kontrola..

4 0
možnosti
PS

Tam je ještě navíc ve vzduchu mořská voda.

0 0
možnosti
JK

Hon na viníky pokračuje. Hlavně ať se to neobrátí směrem k politikům - ty přece jen věděli že to nespadne.

3 0
možnosti
Foto

Mrtvi uz se branit nemohou, takze ano, vsechnna vina pada na architekta, a ne na ty, co to meli kontrolovat a opravovat.

3 0
možnosti
JT

J66a59n 31T58a84r16a59b11a

20. 8. 2018 13:29

Jednoduchá cesta pro jednoduché lidi. Otázkou je, jak náročné na udržbu to je a zda to vůbec udrzovatelne bylo.

3 0
možnosti