Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krásný renault umí zatáčet všemi čtyřmi. Představil se v Česku, zatím bez ceny

  15:38
Talisman je tak trochu překvapení Renaultu z letošního frankfurtského autosalonu. Zaujme opravdu hezkým designem a bez okolků míří na silnice. O dost dřív, než jeho souputník - nový Renault Mégane, kterému se věnovalo mnohem víc pozornosti.

Talisman je nástupcem modelů Laguna a Latitude. Poslední roky se dokonce spekulovalo, že Renault tuto kategorii vyklidí úplně. Zatímco megany, clia, captury a scénicy se mu totiž daří prodávat dobře, větší auta manažerského střihu poslední dekádu paběrkují.

A tak se čekalo, že pokud už nástupce laguny dorazí, bude to přeznačkovaný Samsung (korejská značka patřící alianci Renault-Nissan) stejně jako latitude, kterému ale Evropané moc na chuť nepřišli. Jenže, jak říká šéfdesignér značky Laurens van den Acker: “Pro image a sebevědomí značky je velmi důležité mít v nabídce velké auto.“

Renault Talisman

A tak je tu talisman, úplně nové auto postavené na modulární platformě CMF koncernu Renault-Nissan, kompletně vyvinuté a vyráběné ve Francii. Jeho technickými příbuznými jsou třeba Renault Espace, ale i nový Mégane (dorazí na jaře příštího roku), taky Nissany Pulsar X-Trail nebo Qashqai.

Po zářijovém autosalonu ve Frankfurtu je Česko vůbec prvním místem, kde se talisman uvádí na trh. Je to ale trochu složitější. „Renault tradičně oznamuje cenu nových modelů nejprve na francouzském trhu,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Zdeněk Grunt. Proto už se s modelem sice seznámili čeští dealeři a jsou natištěné katalogy, ale cena chybí. Aspoň už se ví, že záruka bude pětiletá a omezená nájezdem 150 tisíc kilometrů. První odhady ceny mluví o částce kolem 600 tisíc korun za základní provedení. První talismany by měly k dealerům dorazit na přelomu roku.

Noblesní elegance

Talisman míří mezi manažerská auta, Renault ovšem realisticky připouští, že nejen v Česku jsou firemní autoparky pevně obsazené Škodou Superb a německými značkami. Podle Grunta se tak pokusí přilákat klientelu z řad doktorů, právníků nebo třeba architektů, kteří nepatří mezi klasické flotilové zákazníky. Mezi konkurenty, se kterými se má talisman popasovat, jmenuje Zdeněk Grunt Ford Mondeo, Mazdu 6 nebo Opel Insignia.

Velkým lákadlem bude vzhled. Holanďan van den Acker dal autu trochu teutonsky střídmé tvary. Rysy ale oživují výrazné grafické detaily, třeba zadní koncová LED světla tvořená smyčkou, svítí pořád. Nechybí rafinovanost a noblesa.

Vnějšími rozměry patří do průměru své kategorie (délka x šířka jsou 4,85 x 1,87 metru), vnitřek už tak obřím dojmem nepůsobí.

Renault Talisman

Po dlouhých letech se v této kategorii u Renaultu vrací tříprostorové auto s klasickou karoserií typu sedan, vstup do kufru tedy otevírá jen malé víko. Renaulty totiž dlouhé desítky let vyznávaly liftbackovou karoserii, u které se společně s plechovým dílem vyklápělo i zadní okno (jako u octavie nebo superbu).

Kdo potřebuje praktičtější auto, musí počkat do jara na kombíkového talismana, který je množná ještě krásnější než sedan. Ten má základní objem kufru 608 litrů. Nechybí vychytávka v podobě otevírání víka mávnutím nohou pod nárazníkem, kombík pak dostane mechanismus sklápění zadních opěradel ovládaný z kufru.

Jako na lyžích

Mechanika je velmi podobná Renaultu Espace, to mimo jiné znamená, že nedorazí verze s pohonem všech kol a pod kapotou budou čtyřválce menších objemů, ze kterých sílu doluje turbo. A taky zadní natáčecí kola systému 4Control. Tato specialita, ke které se automobilky po letech zas vrací (používá ji třeba BMW, Porsche nebo nově Ferrari), už fungovala skvěle na právě končící laguně, která díky ní zatáčky vykružovala jak carvingový lyžař. U zavalitého espacu se agilita moc neprojevuje, subtilnější a nízký talisman (hmotnost začíná na 1430 kg, o 200 méně než nový espace a o 60 méně než laguna) by ale mohl její výhody využít lépe. Natáčení zadních kol až o 3,5 stupně také usnadní manévrování ve stísněných situacích, vždyť průměr otáčení má díky 4Controlu talisman 13 metrů, stejně jako malý Renault Clio.

Natáčení zadních kol bude ve standardní nabídce jen v nejvyšší výbavě, v nižší za příplatek.

Talisman také dostane na přístrojovku multimediální centrum v podobě dotykového tabletu postaveného na výšku. Komu dotykové displeje nepasují, může zůstat u základní verze, která má klasické rádio, to hlavně starší uživatelé ocení.

Do výbavy dostane nový renault dnes už standardní bezpečnostní a asistenční systémy: adaptivní tempomat udržující konstantní odstup za předjedoucím vozidlem, barevný head-up displej, hlídače vyjetí z jízdního pruhu a mrtvého úhlu nebo kameru čtoucí značky.

Talisman dostal do příplatkové výbavy také systém automatického parkování, stačí zmáčknout tlačítko a auto se samo uklidí na parkovací místo podélné, příčné i šikmé, stačí jen řadit a ovládat pedály.

Vrcholné provedení dostane přední světla složená výhradně z LED diod. Posádka ocení masážní ventilované sedačky, řidič vyhřívaný volant nebo stavitelné tlumiče. Talisman nabídne možnost nastavení jízdních módů, které mění až deset různých parametrů, i když zrovna podsvětlení interiéru vliv na jízdní vlastnosti nemá (červená ovšem podle psychologů zvyšuje agresivitu).

Pod kapotu se nastěhovaly dva benzinové a tři naftové čtyřválce. Benziňáky dostanou ke spolupráci výhradně sedmistupňový dvouspojkový automat. Diesely buď šestistupňovou dvouspojku, nebo manuál se stejným počtem stupňů.

Benzinová přeplňovaná šestnáctistovka bude k mání ve verzích se 150 a 200 koňmi (110 s 147 kW a 220 a 260 Nm). Základním turbodieselem je nesmrtelná 1,5 dCi s výkonem 110 koní (81 kW) a 260 Nm. Další dva nafťáky jsou modernější konstrukce, motor 1,6 dCi nabídne 130 a nebo taky 160 koní (96 a 118 kW) a 320 nebo 380 Nm. Základní pneumatiky jsou šestnáctipalcové 205/60.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...