Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20. léta 21. století? A musí být elektromobil jen malý vůz do města, nebo naopak velké a těžké SUV? Na obě otázky se snaží odpovědět nový Renault Scénic E-Tech 100% elektrický, jenž nedávno získal titul Evropského auta roku a my jsme se v něm mohli poprvé projet.

Jedním ze zakladatelů segmentu jednoprostorových MPV je Renault Scénic. První vůz tohoto jména sjel z výrobní linky už v roce 1996 a na mnoho let se stal synonymem pro prostorný rodinný vůz. Pak ovšem přišla móda SUV a kategorie MPV v podstatě vymřela. Teď se Renault chce pokusit znovu definovat, jak má vypadat rodinné auto v době elektromobilní.

Renault Scenic

Tzv. crossovery hodně zamíchaly tím, jak vlastně přesně určit, kde končí velký hatchback a kde začíná SUV. O novém Renaultu Scénic by asi mnoho lidí řeklo, že to je SUV, jen nemá moc velkou světlou výšku a v žádné verzi pohon všech kol. Designově v něm taky někdo bude vidět Peugeot 3008, hlavně vysokou maskou chladiče a masivními boky s vysoko vedenou linií oken. Právě poměrně nízká okna dělají ze scénicu v mých očích víc SUV než MPV, kde by člověk čekal velký výhled ven.

Peugeot 3008 představuje novou elektrickou architekturu. Bude však i na benzin

Ale o to, kam Scénic přesně zařadit, zase tolik nejde. Co by hlavně mělo definovat rodinné auto, to je vnitřní prostor, a to jak pro cestující, tak pro zavazadla. Začněme tím druhým – pod pátými dveřmi je kufr o velikosti 545 litrů, což je velmi dobrá hodnota na auto o délce 4,47 m (o 10 cm víc než má elektrický megane). Z elektrických konkurentů ho tak překonává jen málokdo, třeba Škoda Enyaq s 585 litry. Scénic by na tom byl ještě lépe, kdyby nabídl i odkládací prostor pod přední kapotou jako třeba Hyundai Ioniq 5, který sice vzadu odveze jen 527 litrů, ale k tomu přidává ještě dalších 57 litrů vepředu. Ale scénic vepředu žádný prostor třeba na odložení nabíjecích kabelů nemá.

Sklopením opěradel zadních sedadel se prostor zvětší na 1 670 litrů, ale bohužel nevzniká rovná plocha. Pod podlahou je sice praktická odkládací schránka třeba na nabíjecí kabely, ale hrana samotného kufru je poměrně vysoko, takže celkově nakládání objemnějších nebo těžších předmětů nebude úplně snadné.

Zázračná střecha

Relativně velký kufr naštěstí není zkonstruovaný na úkor vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech, která ovšem nejsou posuvná, je dostatek místa pro kolena i nad hlavou. Právě tady se viditelně nejvíc projevil o 100 mm delší rozvor oproti elektrickému meganu. Dveře se otevírají v opravdu velkém úhlu, takže umístit dozadu dětskou sedačku bude snadné. Jdou sem ovšem umístit pouze dvě na krajní sedadla.

Zejména děti asi ocení unikátní střešní okno Solarbay. Ta se díky technologii PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem, zprůhledňuje nebo zneprůhledňuje postupně po několika segmentech. K dispozici jsou čtyři polohy: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná, průhledná přední část a neprůhledná zadní část střechy a naopak.

Díky absenci středového tunelu se vzadu velmi pohodlně posadí tři výrostci a s trochou diskomfortu v oblasti ramen i tři dospělí. Pro odložení předmětů jsou tu sice jen poměrně úzké prostory v bočních dveřích a kapsy na zadní straně předních sedadel, ale jsou tu dva vstupy USB-C plus další dva v loketní opěrce, která skrývá zajímavě řešený držák s otočnými rameny, kam lze postavit mobilní telefon nebo tablet třeba pro sledování videa. Vepředu jsou dva další vstupy USB-C a prostorná odkládací schránka ve středovém tunelu i v loketní opěrce.

Známé jméno v nové formě. Renault Megane jako elektromobil dává smysl

Na první pohled modernímu interiéru dominuje 12palcový na výšku orientovaný centrální displej. Ten má hezkou grafiku a především velmi rychlé reakce jako u běžného tabletu, což dnes není u všech aut rozhodně pravidlem. Android Auto i Apple Car Play jdou spojit bezdrátově, ale samotný systém má vestavěný software od Googlu, takže můžete používat jeho mapy, pokud jste na ně zvyklí. S výjimkou klimatizace, která má vlastní řadu fyzických tlačítek, se vše ostatní ovládá před dotykovou obrazovku, ale ikony na ní jsou dostatečně velké, takže ani za jízdy není moc velký problém se trefit správně na funkci, kterou chcete.

Celkový dojem z palubní desky je velmi dobrý, jen řidič si bude muset zvyknout na to, že na pravé straně volantu má hned tři páčky – nahoře volič převodovky, uprostřed klasickou páčku na ovládání stěračů a pod ní ještě typický renaultí ovladač autorádia. A také na to, že z auta není moc dobrý výhled dozadu ani šikmo vpřed přes velká zpětná zrcátka. Někteří si také budou déle zvykat na digitální zpětné zrcátko promítající obraz ze zadní kamery.

Dojezd 600 km je reálný

Origami elektrických aut výkon vs. hmotnost vs. dojezd poskládal Renault papírově velmi dobře. Auto váží v základu ještě celkem slušných 1 842 kg, nabídne výkon 160 kW a přitom má ujet až 625 kilometrů na jedno nabití.

Nejprve pár faktů. Scénic je postaven na koncernové platformě CMF-EV stejně jako Nissan Ariya či Renault Mégane E-Tech. Na přední nápravě je jeden elektrický motor, model s pohonem všech kol a dvěma motory se neplánuje. V Česku je zatím nabízena jen větší baterie o kapacitě 87 kWh, existuje i menší 60 kWh. Tepelné čerpadlo je k dispozici ve standardní výbavě. Palubní nabíječka umí střídavým proudem nabíjet 22 kW, stejnosměrným pak až 150 kW. K nabití z 15 na 80% by tak mělo stačit 37 minut.

Radosti i strasti elektromobility. Bateriový Nissan Ariya potěší hračičky

Po startu si nejspíš každý rychle vypne povinně montovaný asistent upozorňující na překročení rychlostí, který svým pípáním připomíná sonar v ponorce. Ve scénicu jdou geniálně vypnout všechny asistenční systémy včetně tohoto dvojitým stisknutím jediného tlačítka vlevo od volantu.

Pak už si může užít jízdu, která je dostatečně dynamická (zrychlení na stovku za 7,9 s). K dispozici jsou tři stupně rekuperačního brzdění a čtyři jízdní režimy (Personal, Comfort, Eco a Sport). Jen v režimu Sport řízení trochu ztuhne, jinak je příjemně lehké a chování auta je čitelné. V zatáčkách je hmotnost přece jen trochu znát, ale vzhledem k tomu, že jde o rodinné auto, je důležitější chování na nerovnostech, a s těmi si i přes absenci adaptivních tlumičů dokáže scénic celkem dobře poradit, byť nastavení podvozku je přece jen tužší, než u dřívějších spalovacích generací.

I ticho, které panuje v interiéru jako v každém elektromobilu dokázal výrobce ještě o něco vylepšit speciálně patentovanou izolací mezi baterií a prostorem pro cestující, která tlumí vibrace a hluk od podvozku. Co je ale třeba především pochválit, to je spotřeba, která má být papírově 16,8 – 17,3 kWh/100 km, a při prvních jízdách se ukázala nebýt úplně odtržená od reality.

Ani na dálnici spotřeba nestoupá nijak dramaticky, Renault si dokonce zakládá na tvrzení, že i na dálnici dokáže elektrický scénic ujet až 370 kilometrů. Auto na displeji ukazuje jak průměrný odhadovaný dojezd, tak dojezd jen na dálnici a jen ve městě. Po zadání cíle do navigace ukazuje i s jakým procentem baterie asi dojedete.

Pod milion nejde

Jen tu cenu se nepodařilo stlačit pod milion nebo ještě níž, základní výbava Evolution vyjde v Česku na nejméně 1 085 000 Kč. Ale je v tom největší baterie i nejvyšší výkon elektromotoru, zadní parkovací senzory a parkovací kamery, dvouzónová klimatizace a základní 9palcový středový displej. Větší displej, kompletní sada parkovacích senzorů, volič jízdních režimů, elektricky ovládané páté dveře nebo indukční nabíječka jsou až v druhé výbavě Techno za 1 150 000 Kč. Hyundai Ioniq5, který bereme jako nejbližší konkurenci, se prodává od 1 169 990 Kč, Tesla Model Y od 1 044 900 Kč.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Automobilka Ford snižuje náklady. V Evropě zruší čtyři tisíce pracovních míst

Továrna americké automobilky Ford v německém Kolíně nad Rýnem (29. září 2024)

VIDEO Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem čtyř tisíc pracovních míst, což odpovídá asi 14...

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16....

Evropa nesmí skončit jako americký Detroit. Bez snižování limitů oxidu uhličitého v ní ale cenově...

Nejčtenější

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

Šest hodin v koloně u mýtnice. Nejšílenější dálniční špunt mají v Číně

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak...

15. února 2025

Nemá volant a předek je i zadkem. Prošmejdili jsme taxi bez řidiče, už vyjíždí

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil...

14. února 2025

Prodeje motorek rostou. A taky nehodovost, v sezoně je obden tragédie

Rok 2024 byl hodně příznivý, co se týče prodeje nových motocyklů. Celkem jich bylo registrováno do silničního provozu 26 575. To je více než čtrnáctiprocentní nárůst v porovnání s rokem 2023, mnohem...

14. února 2025

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...