Nový scenic tvrdí elektrickou muziku. Na cestu mu hraje Jean-Michel Jarre

Zakladatel kategorie kompaktních MPV se transformoval do elektrické éry a vyzývá Teslu Model Y na souboj. Sladký popík 90. let je pryč, Renault Scenic E-Tech tvrdí elektrickou muziku na pokraji žánrů MPV a SUV a přiváží zajímavé novinky, na kouzla se zadními sedadly ovšem zapomeňte.

V expozici Renaultu na mnichovské výstavě bylo možné potkat povědomou tvář. Slavný mág elektronické hudby Jean-Michel Jarre stál při premiéře Scenicu E-Tech Electric po boku vedení této francouzské značky. A tento dnes již 75letý Francouz tam rozhodně nebyl náhodou. Pro horkou novinku totiž vytvořil zvukový „podpis“. Uvítací zvuk na palubě, ale i ten, který doprovází jízdu do rychlosti 30 km/h, aby na tiché auto upozornil chodce a cyklisty. Již v minulosti přitom Renault sáhl do hudebního průmyslu. U Renaultu Zoe dostal stejnou věc na starost italský elektroakustický skladatel a zvukový designér Andrea Cera. A ani konkurence nespala. Kupříkladu BMW angažovalo pro vytvoření zvuků svých elektrických novinek hvězdného skladatele Hanse Zimmera.

Po 27 letech po svém představení modelu Scenic začíná v podstatě znovu od nuly. Zákazníci totiž postupně ztratili zájem o minivany a začali spíše kupovat modely SUV. Nejnovější generace je tak na půli cesty mezi těmito dvěma světy, navíc je plně elektrická a chystá se vyzvat na souboj evropský bestseller Tesla Model Y, ale i sesterský Nissan Ariya, Toyotu BZ4X a nový Peugeot e-3008.

Akušroubovák, ufoni a prdící tesly: povinný zvuk elektroaut varuje chodce

Páté vydání sceniku je prvním elektromobilem Renaultu v novém designovém stylu. Přední partie, ale i záď se od meganu liší. Stejně jako v případě SUV Rafale, je i elektrický scenic již mnohem hranatější. Velkolepý dojem podtrhují 19“ nebo 20“ kola. Na bocích jsou nápadné zapuštěné kliky dveří a zádi dominují koncová světla s motivem šípů. Příslušnost ke crossoverům podtrhuje větší světlá výška i masivní ochrana spodních partií karoserie. Po stránce vnějšího vzhledu ho leccos spojuje s SUV Renault Rafale.

Dlouhý dojezd a lekce z efektivity

Se svými 4,47 metru je scenic dlouhý asi jako Mercedes-Benz EQA nebo Volvo XC40. Ve srovnání s Meganem E-Tech je o 27 cm delší a má o 10 cm větší rozvor. Na šířku měří 1,86 m a na výšku 1,57 m.

Po Meganu E-Tech a Nissanu Ariya se jedná o třetí elektromobil na koncernové platformě CMF-EV. Kdo si ale myslel, že pohony a baterie budou identické, bude překvapen. Francouzská novinka totiž ve vrcholné verzi dostala novou 87kWh baterii, která ji umožňuje velký maximální dojezd – až 620 km. Synonymum pro scenic jakožto auta pro dlouhé cesty tak bude zachováno. Přední kola top verze pohání známý 160kW synchronní elektromotor s permanentním buzením z Meganu E-Tech, jenž nepoužívá žádné vzácné kovy, zatímco slabší verze dostala do vínku zcela novou 125kW pohonnou jednotku a 60kWh baterii, která umožní ujet na jedno nabití až 420 kilometrů.

Nové renaulty pojedou nejvýš 180 kilometrů za hodinu a pod dohledem trenéra

Nabíjení střídavým proudem probíhá až 22 kW, v případě stejnosměrného to je buď 150 nebo 130 kW. Články pocházejí od LG a mají chemii NMC (lithium-nikl-kobalt-mangan). Energetická hustota baterie oproti bateriím v meganu je vyšší o šest procent. Vylepšení se oproti němu dočkala i křivka nabíjení. Na rozdíl od něj má scenic standardně tepelné čerpadlo pro vytápění prostoru pro cestující. Pokud si v navigačním systému vyberete jako cíl rychlonabíječku, baterie se vám také automaticky předehřeje. Rekuperaci lze nastavovat ve čtyřech úrovních až po funkci e-Pedal. Maximálky jsou podle verze 150 nebo 170 km/h a zrychlení 0-100 km/h jednotlivé verze absolvují za 9,3 a 8,4 sekundy.

Kouzelná střecha místo kouzel se sedadly

S rozvorem 2,78 metru slibuje velmi dobrou prostornost pro pět lidí, zatímco zavazadlový prostor má v základu objem 545 litrů a po rozšíření až 1 607 litrů. Oproti starým scenikům pátá generace již nemá tři samostatná podélně posuvná zadní sedadla, jen zadní opěradlo dělené na tři díly, neposkytuje tak dobrou variabilitu jako v minulosti. Vstupní práh zavazadelníku je navíc oproti minulosti příliš vysoký.

Palubní deska je totožná s tou u elektrického meganu a modelu Austral. Infotainment OpenR Link využívá Android Automotive, který umožňuje přístup k mnoha aplikacím Googlu. To platí i pro navigaci s inteligentním plánovačem tras, který navrhne optimální zastávky na nabíjecích stanicích po cestě a také zajistí, že baterie se pro rychlejší nabití předehřeje na ideální teplotu.

Scénic slaví dvacetiny. Na startu je nový s vyšším podvozkem

Scenic E-Tech bude Renault nabízet ve čtyřech úrovních vybavení – Techno, Esprit, ve sportovní Esprit Alpine a luxusní Iconic, přičemž prodeje odstartují počátkem příštího roku. Cestující vzadu najdou velkorysý prostor pro kolena, podlaha je navíc zcela rovná. Stejně jako u modelu Rafale je zadní loketní opěrka vybavená otočnými rameny pro uchycení mobilních telefonů a tabletu. Stejně jako u většiny nových elektromobilů již v interiéru nenajdete žádnou přírodní kůži.

Zaujmout zákazníky má kromě vyspělého infotainmentu i příplatkové skleněné střešní okno Solarbay s technologií tekutých krystalů, které má i top model Rafale. Výhodou tohoto řešení je oproti klasické roletce o 3 cm větší výška interiéru, méně mechanických částí a úspora hmotnosti. Nabízí čtyři nastavení, která lze zvolit hlasovým příkazem nebo stisknutím tlačítka. Nastavit lze nejen plně průhlednou nebo zcela zatmavenou střechu, ale i jen její část. Vždy, když vypnete zapalování a vystoupíte, aby snížila přehřívání interiéru v zaparkovaném autě, se navíc střecha automaticky přepne do tmavého režimu. Kouzla s prosklenou střechou jsou hezká, je však otázkou, zda by zákazníci přeci jen více neocenili ta kouzla se zadními sedadly.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

Na elektromobilitě se Hertz chtěl podílet aktivně, rozvojem dobíjecí...

VIDEO „Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a...

Kdo si koupí elektro? Hledá se průměrný zákazník budoucnosti, nadšenci došli

Ve Státech nepanuje nějak zásadní odpor k elektromobilitě. Jako svůj příští...

Co přesně bude očekávat od elektromobilů příští zákazník? Jak vypadá ideální vůz, který si skutečně...

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025