Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový scenic tvrdí elektrickou muziku. Na cestu mu hraje Jean-Michel Jarre

Zakladatel kategorie kompaktních MPV se transformoval do elektrické éry a vyzývá Teslu Model Y na souboj. Sladký popík 90. let je pryč, Renault Scenic E-Tech tvrdí elektrickou muziku na pokraji žánrů MPV a SUV a přiváží zajímavé novinky, na kouzla se zadními sedadly ovšem zapomeňte.

V expozici Renaultu na mnichovské výstavě bylo možné potkat povědomou tvář. Slavný mág elektronické hudby Jean-Michel Jarre stál při premiéře Scenicu E-Tech Electric po boku vedení této francouzské značky. A tento dnes již 75letý Francouz tam rozhodně nebyl náhodou. Pro horkou novinku totiž vytvořil zvukový „podpis“. Uvítací zvuk na palubě, ale i ten, který doprovází jízdu do rychlosti 30 km/h, aby na tiché auto upozornil chodce a cyklisty. Již v minulosti přitom Renault sáhl do hudebního průmyslu. U Renaultu Zoe dostal stejnou věc na starost italský elektroakustický skladatel a zvukový designér Andrea Cera. A ani konkurence nespala. Kupříkladu BMW angažovalo pro vytvoření zvuků svých elektrických novinek hvězdného skladatele Hanse Zimmera.

Po 27 letech po svém představení modelu Scenic začíná v podstatě znovu od nuly. Zákazníci totiž postupně ztratili zájem o minivany a začali spíše kupovat modely SUV. Nejnovější generace je tak na půli cesty mezi těmito dvěma světy, navíc je plně elektrická a chystá se vyzvat na souboj evropský bestseller Tesla Model Y, ale i sesterský Nissan Ariya, Toyotu BZ4X a nový Peugeot e-3008.

Akušroubovák, ufoni a prdící tesly: povinný zvuk elektroaut varuje chodce

Páté vydání sceniku je prvním elektromobilem Renaultu v novém designovém stylu. Přední partie, ale i záď se od meganu liší. Stejně jako v případě SUV Rafale, je i elektrický scenic již mnohem hranatější. Velkolepý dojem podtrhují 19“ nebo 20“ kola. Na bocích jsou nápadné zapuštěné kliky dveří a zádi dominují koncová světla s motivem šípů. Příslušnost ke crossoverům podtrhuje větší světlá výška i masivní ochrana spodních partií karoserie. Po stránce vnějšího vzhledu ho leccos spojuje s SUV Renault Rafale.

Dlouhý dojezd a lekce z efektivity

Se svými 4,47 metru je scenic dlouhý asi jako Mercedes-Benz EQA nebo Volvo XC40. Ve srovnání s Meganem E-Tech je o 27 cm delší a má o 10 cm větší rozvor. Na šířku měří 1,86 m a na výšku 1,57 m.

Po Meganu E-Tech a Nissanu Ariya se jedná o třetí elektromobil na koncernové platformě CMF-EV. Kdo si ale myslel, že pohony a baterie budou identické, bude překvapen. Francouzská novinka totiž ve vrcholné verzi dostala novou 87kWh baterii, která ji umožňuje velký maximální dojezd – až 620 km. Synonymum pro scenic jakožto auta pro dlouhé cesty tak bude zachováno. Přední kola top verze pohání známý 160kW synchronní elektromotor s permanentním buzením z Meganu E-Tech, jenž nepoužívá žádné vzácné kovy, zatímco slabší verze dostala do vínku zcela novou 125kW pohonnou jednotku a 60kWh baterii, která umožní ujet na jedno nabití až 420 kilometrů.

Nové renaulty pojedou nejvýš 180 kilometrů za hodinu a pod dohledem trenéra

Nabíjení střídavým proudem probíhá až 22 kW, v případě stejnosměrného to je buď 150 nebo 130 kW. Články pocházejí od LG a mají chemii NMC (lithium-nikl-kobalt-mangan). Energetická hustota baterie oproti bateriím v meganu je vyšší o šest procent. Vylepšení se oproti němu dočkala i křivka nabíjení. Na rozdíl od něj má scenic standardně tepelné čerpadlo pro vytápění prostoru pro cestující. Pokud si v navigačním systému vyberete jako cíl rychlonabíječku, baterie se vám také automaticky předehřeje. Rekuperaci lze nastavovat ve čtyřech úrovních až po funkci e-Pedal. Maximálky jsou podle verze 150 nebo 170 km/h a zrychlení 0-100 km/h jednotlivé verze absolvují za 9,3 a 8,4 sekundy.

Kouzelná střecha místo kouzel se sedadly

S rozvorem 2,78 metru slibuje velmi dobrou prostornost pro pět lidí, zatímco zavazadlový prostor má v základu objem 545 litrů a po rozšíření až 1 607 litrů. Oproti starým scenikům pátá generace již nemá tři samostatná podélně posuvná zadní sedadla, jen zadní opěradlo dělené na tři díly, neposkytuje tak dobrou variabilitu jako v minulosti. Vstupní práh zavazadelníku je navíc oproti minulosti příliš vysoký.

Palubní deska je totožná s tou u elektrického meganu a modelu Austral. Infotainment OpenR Link využívá Android Automotive, který umožňuje přístup k mnoha aplikacím Googlu. To platí i pro navigaci s inteligentním plánovačem tras, který navrhne optimální zastávky na nabíjecích stanicích po cestě a také zajistí, že baterie se pro rychlejší nabití předehřeje na ideální teplotu.

Scénic slaví dvacetiny. Na startu je nový s vyšším podvozkem

Scenic E-Tech bude Renault nabízet ve čtyřech úrovních vybavení – Techno, Esprit, ve sportovní Esprit Alpine a luxusní Iconic, přičemž prodeje odstartují počátkem příštího roku. Cestující vzadu najdou velkorysý prostor pro kolena, podlaha je navíc zcela rovná. Stejně jako u modelu Rafale je zadní loketní opěrka vybavená otočnými rameny pro uchycení mobilních telefonů a tabletu. Stejně jako u většiny nových elektromobilů již v interiéru nenajdete žádnou přírodní kůži.

Zaujmout zákazníky má kromě vyspělého infotainmentu i příplatkové skleněné střešní okno Solarbay s technologií tekutých krystalů, které má i top model Rafale. Výhodou tohoto řešení je oproti klasické roletce o 3 cm větší výška interiéru, méně mechanických částí a úspora hmotnosti. Nabízí čtyři nastavení, která lze zvolit hlasovým příkazem nebo stisknutím tlačítka. Nastavit lze nejen plně průhlednou nebo zcela zatmavenou střechu, ale i jen její část. Vždy, když vypnete zapalování a vystoupíte, aby snížila přehřívání interiéru v zaparkovaném autě, se navíc střecha automaticky přepne do tmavého režimu. Kouzla s prosklenou střechou jsou hezká, je však otázkou, zda by zákazníci přeci jen více neocenili ta kouzla se zadními sedadly.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...