Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf PSA vidí budoucnost světa aut bledě: Budou zas jen pro bohaté

Carlos Tavares, šéf automobilky PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a od loňska opely, patří dlouhá léta mezi špičkové manažery v autoprůmyslu. Je známý svými často velmi výraznými prohlášeními a projevuje se také jako velký skeptik. Mobilita podle něj možná rozdělí společnost. Auta zas budou jen pro bohaté.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Náš svět je v chaosu, a to se týká všeho možného kolem nás. Nikdo nedokáže předvídat vývoj a změny legislativy v příštích deseti letech,“ popisuje Carlos Tavares dnešní problematickou situaci automobilek pro magazín Autonoviny.cz.

Šéf PSA Carlos Tavares

„Průmysl je politiky tlačen do elektromobility. Jenže odpovědnost za technický a vědecký pokrok nemůže být stanovena vládami. Nyní jsme v situaci, kdy technický pokrok není v rukou automobilek,“ vysvětluje šéf francouzského koncernu PSA, který loni převzal od amerického General Motors značku Opel. „Regulace legislativními předpisy prosazuje určité technické řešení a za něj jsou odpovědné vlády, které jej požadují,“ odkazuje hlavně na dnešní obrovský tlak na prosazování elektromobility.

„Otázkou je, kde můžeme z celosvětového pohledu obdržet skutečně čistou energii, a to nejen neprodukující CO2, ale skutečně bez uhlíkové stopy, a kde lze získat potřebné akumulátory. Obávám se, abychom za několik let neřešili stejné problémy plynoucí z elektromobility, jako je tomu nyní u vznětových motorů. Jejich rozšíření přitom bylo výsledkem snahy politiků o snižování emisí CO2 z doby před 20 lety,“ popisuje a dodává, že si není jistý, že to dnes někdo dokáže skutečně posoudit z celospolečenského hlediska: „Nikdo se nezabývá procesem recyklace akumulátorů ani tím, zda je vůbec na planetě Zemi dostatek zdrojů pro výrobu potřebného množství. Problémem je, že v současné době automobilky nemají potřebnou důvěryhodnost pro jednání o těchto problémech, politici s nimi vůbec nemluví a jejich pohled je nezajímá,“ vysvětluje. A poukazuje tak na další závažný problém: tvůrci norem jsou absolutně odtrženi od reality a vytvářejí normy, které jdou nejen proti zdravému rozumu, ale také proti požadavkům trhu.

„Komplexní pohled na dopady a udržitelnost masovější elektromobility skutečně chybí. Postrádám také celkový pohled na dopady na životní prostředí, uživatelskou akceptovatelnost i na připravenost infrastruktury,“ komentuje Tavaresovy myšlenky Petr Knap, specialista pro automobilový sektor poradenské společnosti Ernst & Young. Podle něj došlo k odtržení politického záměru, který chtěl vyřešit lokální znečištění osobní dopravou ve městech od technických a tržních reálií. „Nyní jsme ovšem už za bodem návratu, budeme si muset etapu pokusu o elektrifikaci osobní dopravy prožít a následně z ní vystřízlivět. Část osobní dopravy, kterou půjde ekonomicky elektrifikovat, bude menší, než by si politici přáli,“ myslí si Knap. „Jak říká správně Tavares, nikdo nedokáže předpovědět regulaci a legislativu na dalších 10 let. Automobilky musí pracovat s různými scénáři a být maximálně pružné a přizpůsobivé,“ vysvětluje odborník na autoprůmysl.

Na svobodnou volbu ohledně mobility má podle Tavarese vliv mnoho jiných věcí, například daně. „Dostali jsme se do stavu, kdy zákazník nerozhoduje o tom, co je pro něj nejvhodnější. Na jeho volbu mají stále větší vliv legislativou dané limity.“ Podle Tavarese jsme dospěli do paradoxní situace, kdy výrobce ani zákazník nerozhodují o tom, co se bude prodávat. „Automobilky se už naučily zákazníkům nabízet to, co se po nich chce, a přizpůsobily se stávajícím podmínkám. Ale nemůže to být za každou cenu.“

„Je evidentní, že regulace a tlak na snižování emisí CO2 jde přímo proti aktuální zákaznické poptávce po SUV a crossoverech. Podobně výrazný regulační zásah znamená i zavedení nových postupů měření emisí, kdy nejen motorizace, ale i výbavy vozů ovlivňující spotřebu budou cenově nastaveny tak, aby v první řadě pomohly automobilkám plnit emisní cíle a až ve druhém plánu pak z pohledu tržní poptávky,“ souhlasí s Tavaresem Petr Knap z Ernst & Young. „Navíc regulace snižování emisí je v globálním měřítku odlišná. Zejména z pohledu termínů plnění emisních limitů, takže globální výrobci se musí vypořádat s různými regionálními požadavky a tedy i jinou tržní realitou,“ dodává analytik.

Carlos Tavares také varuje před nadšením z autonomního řízení: „Je třeba si uvědomit, že auta vybavená těmito systémy budou extrémně drahá a bude si je moci dovolit jen malý okruh zákazníků.“ Podle Tavarese pak bude po jejich zavedení pro většinu lidí dostupnější využívat nějakou formu dopravních služeb (shuttle service). „Hrozí totiž, že v blízké budoucnosti bude individuální mobilita dostupná jen pro bohaté vrstvy. Tady může dojít k dramatické změně. Pro nás byla mobilita součástí demokratizace společnosti, ale dnes směřujeme k jejímu rozdělení s ohledem na to, kdo si individuální mobilitu bude moci dovolit.“

Mnoho měst připravuje zákaz vjezdu pro auta se spalovacími motory. „Takže se stanou dostupná jen pro ty, kteří si budou moci dovolit drahé elektromobily. Směřujeme už dokonce i k tomu, že zakážeme používat dálnice těm, kteří nemají autonomní řízení, protože jsou nebezpeční pro své okolí,“ předpovídá Tavares pro Autonoviny.cz.

Petr Knap si nemyslí, že elektromobily musí být nezbytně cenově nedostupné. „V řadě variant vývoje cen baterií se mohou celkové náklady na provozu za dobu životnosti již do jednoho či dvou let vyrovnat mezi spalovacími pohony a elektromobily. Nesmíme ovšem zapomínat také na potřebu řešení mobility mimo aglomerace, kde je obtížné vymyslet rentabilní sdílené koncepty a přitom tam je potřeba individuální mobility ještě větší,“ vysvětluje analytik autoprůmyslu.

Jedním z důsledků současného vývoje může být podle Knapa výrazná segmentace zákazníků mezi skupiny s různými očekáváními ohledně mobility. „Ještě nikdy jsme v historii automobilového průmyslu nestáli před výzvou tak rychle se měnících preferencí zákazníků a tak nepředvídatelných regulatorních zásahů. Navíc stojíme na prahu nové geopolitické situace, kdy protekcionismus může představovat velmi častý postoj velkých zemí a další komplikace pro aktuálně nastavené obchodní modely velkých automobilek,“ uzavírá Petr Knap.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Pronájem bytu 2+kk, Kostelec nad Orlicí
Pronájem bytu 2+kk, Kostelec nad Orlicí

Tyršova, Kostelec nad Orlicí, okres Rychnov nad Kněžnou
9 000 Kč/měsíc

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....