Diskuse k článku

Šéf PSA vidí budoucnost světa aut bledě: budou zas jen pro bohaté

Carlos Tavares, šéf automobilky PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a od loňska opely, patří dlouhá léta mezi špičkové manažery v autoprůmyslu. Je známý svými často velmi výraznými prohlášeními a projevuje se také jako velký skeptik. Mobilita podle něj možná rozdělí společnost. Auta zas budou jen pro bohaté.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a38n 76N81o42v37á93k 3244502128242

"Podle Tavarese jsme dospěli do paradoxní situace, kdy výrobce ani zákazník nerozhodují o tom, co se bude prodávat. „Automobilky se už naučily zákazníkům nabízet to, co se po nich chce (ze strany států či EU)"... ANO, TENTO SYSTÉM SE OZNAČUJE SLOVEM FAŠISMUS.

„Hrozí totiž, že v blízké budoucnosti bude individuální mobilita dostupná jen pro bohaté vrstvy. Tady může dojít k dramatické změně. Pro nás byla mobilita součástí demokratizace společnosti, ale dnes směřujeme k jejímu rozdělení s ohledem na to, kdo si individuální mobilitu bude moci dovolit.“ ... ANO, A ZŘEJMĚ O TO PŘESNĚ EU JDE. ZÁVISLOST OBČANA NA SVAZU (A JEHO BYROKRATECH) MUSÍ BÝT MAXIMALIZOVÁNA. JINAK JE EVROPSKÝ SVAZ NEŽIVOTASCHOPNÝ.

MUSSOLINI BY Z NÁS MĚL RADOST. A TO JSME SE V DĚJEPISU UČILI, ŽE FAŠISMUS SKONČIL S ROKEM 1945... KÉŽ BY!!!

0/0
21.8.2018 14:37

D16a50v80i61d 91K18r75á96l 9195499473768

Komentář k titulku článku: to by tedy venkované měli urychleně pracovat na tom, aby zbohatli.

Jinak nezbude, než začít řešit nákup půdy, na níž by si mohli všechno potřebné vypěstovat, protože pěšky mnoho kilometrů do obchodu jistě chodit nebudou chtít.

Návrat do idylického 19. století může mít i tuto formu ... :)

+1/0
16.8.2018 8:58

J17a62n 72V14o35j52t51í79š26e62k 6742611625366

Tak jato stát reguluje zdravotně závadný látky v jídle, tak je prostě reguluje i v automobilech. Není na tom nic, co by bylo v principu špatně.

0/−1
14.8.2018 14:50

J93a51r51o21m41i43r 81H50o15b16l42i88k 1295707535

Voliči - modla, která má ve svých rukou páky na to vše změnit. Dokud bude volební systém "demokratický", tj volí každý, kdo má do pr... dírku, nic se nezmění. Současné volby jsou gigantický střet zájmů - volí zejména ti, kteří jsou existenčně závislí na těch, které volí. Jinak by nevolili důchodci, nezaměstnaní, státní zaměstnanci (od prezidenta přes vojsko, policisty, úředníky až po poslední uklízečku na ministerstvu), pobírači dávek, studenti. Za první republiky byly skupiny státních zaměstnanců, kteří volit nesměli. Takže to jde, jen je to o těch kaprech, co by neměli co slibovat plebsu a museli by taky něco opravdu konat.

+1/0
14.8.2018 9:00

J88a60n 69V29o69j33t68í71š98e31k 6962521745296

Nechápu, proč by vámi jmenovaní lidé (hlavně teda studenti, důchodci a státní zaměstanci) neměli mít právo volit. Člověk nezávislej na fungování státu neexistuje.

0/−1
14.8.2018 15:37

M98a65r57e10k 23Š25i97m95o65n 2754287908638

Myslím, že místo elektromobilů mají spíš budoucnost autonomní auta, alektrická nebo motorová. Na co má mít každý svoje auto, když si může najmout bezřidičového taxika za cenu srovnatelnou s provozem toho vlastního auta?

+1/−1
13.8.2018 20:23

J29a45n 19Z90e95m90a31n 6716126667405

ja myslím, že bububu. kolik lidí potřebuje auto jen na dovolenou, či weekend? a weekend je dikutabilní. Dle mého většina lidí z větších aglomerací. tzn, že auta jsou jen prostě drahou a v podstatě zbytečnou hračkou jako jsou lyže, brusle nebo windsurf - dá se půjčit.

A ano, je to nekomfortní...ale zas na druhou stranu, pokud potřebujete zbourat metr betonové zdi, také si koupíte profi bourací kladivo?

Nevím, ale třeba se prostě jen rozrostou a výrazně zlepší služby v tomto segmentu.

+4/−2
7.8.2018 16:33

M15a60r35t79i52n 89N43e90r17m30u16t 4509830878164

Koupím si hobby bourací kladivo.

+1/0
9.8.2018 16:11

J55a55n 92V94o92j11t78í69š48e35k 6882401105606

Vy neznáte slovo víkend? ;-D

0/0
14.8.2018 14:55

J52a56n 96B98o27h94a62t89ý 7287520748412

Pro bohaté : ) budou možná ty pestrobarevné hračky, ve kterých jezdíme dnes. My chudí budeme jezdit v autech z recyklovaného papíru, plastu nebo bůhví čeho a budeme jezdit hodně pomalu, protože při té jedné cestě za týden, na kterou nám domácí zdroj energie ty baterie z domácího kompostu nabije, nebudeme mít kam spěchat a ani to rychleji nepojede : )).

+1/0
6.8.2018 8:15
Foto

F24r77a15n38t20i90š93e34k 26H42r20a72b27a79l 3653389656368

Elektroauta mají v současné době srovnatelný dopad na životní prostředí jako ostatní automobily. A to díky výrobním technologiím a také díky způsobu likvidace vysloužilých automobilů (baterie, elektřina pro dobíjení a ostatní části automobilu).

Záměrně nepoužívám "ekologický" protože ekologie a dopady na prostředí jsou úplně něco jiného.

+11/−1
5.8.2018 9:24

A15l96e44x 81G23r18e13g84o18r 9474662952889

Asi tak

+1/0
5.8.2018 9:32

P18e45t26r 93Č38e41r70v40e52n29ý 3576459537279

Primárně nejde o dopad na životní prostředí, ale o dopad na zdraví člověka. O smog ve městech. Elektřina se dá vyrábět velmi čisté, účinnost a životnost spalovacího motoru je stale úděsná ve srovnání s elektromotorem.

+2/−1
5.8.2018 13:56
Foto

F16r73a49n58t30i35š30e62k 73H89r41a63b96a35l 3353829566668

O dopadech na zdraví člověka by se dalo diskutovat velmi dlouho, ale protože v této oblasti nejsem dost poučen, tak se vyhnu spekulacím.

K té životnosti - u elektromobilů nejde tolik o životnost pohonné jednotky, jako o životnost baterií, délku dobíjecího cyklu, degradaci kapacity. Dále je důležitá distribuční a infrastrukturní síť (zjednodušeně nabíjecí stanice) a také výkon produkce elektřiny.

O čistotě výroby elektřiny bychom také mohli debatovat velmi dlouho a velmi emotivně. Podle mého, dovolím si říct v této oblasti dosti poučeného, názoru, nemáme v současné době čistou alternativu výroby elektřiny, pouze "špinavou" a "špinavější".

+7/−1
5.8.2018 14:44

J30a52n 12V36o10j85t37í96š94e94k 6622761855466

Ale ektromobily mají přece mnohem jednodušší distribuční síť, než normální auta.

0/−2
14.8.2018 14:55
Foto

F69r90a95n20t67i87š46e69k 68H54r70a36b62a73l 3443459156698

To není tak úplně přesné. Když budeme mluvit o domácích. pomalých nabíjecích stanicích (několik hodin), tak dejme tomu. Jak ale bude řešeno takovéto "domácí" nabíjení na sídlištích? Toto je potřeba vyřešit důsledně. Pokud ale soustředíme pozornost na rychlé nabíjení - v řádu minut - tak zjistíme, že nabíjecí proudy jsou veliké. A pokud bychom chtěli mít nabíjecí stanice podobně, jako máme dnes benzinky, pak jsou nároky na distribuci obrovské.

+1/0
14.8.2018 15:02

J72a89n 24V11o25j79t73í63š31e32k 6402351105966

Ať je ta nabíjecí stanice jakákoliv, tak do ní asi nikdy nebude muset elektriku dovážet cisterna. Ono je to vlastně docela komický, že musíme používat auta k tomu, abychom mohli autům doplnit palivo.

0/−2
14.8.2018 15:34

J13a94n 92V15o38j24t24í68š30e60k 6822561645736

Ostatní automobily se ale přece taky musí likvidovat, když vyslouží. A benzín se v nádrži taky nezjeví jen tak, ale musí se vyrobit ze suroviny, která se musí vytěžit.

0/−2
14.8.2018 14:53
Foto

F32r62a62n58t89i92š14e94k 32H68r75a26b46a14l 3653239396438

Ano, máte pravdu. Nemyslel jsem svůj příspěvek jako oslavu spalovacích a vznětových motorů. Jen jsem chtěl upozornit, že - v současné době a v současném stádiu vývoje - jsou elektromobily srovnatelně špinavé jako ostatní.

Ostatně, jeden z velmi důležitých faktorů, který ovlivňuje všechna auta. nebyl zmíněn vůbec - prostor. Všichni ve městech to známe - postupně se zhoršující možnosti parkování (jen jako jeden příklad). Při rostoucím počtu automobilů se nám může stát, že budeme muset jezdit na směny, abychom se na silnice vůbec vešli. (trošku jsem si zapřeháněl)

+1/0
14.8.2018 15:09

J66a79n 38V17o89j54t13í69š63e27k 6682241985406

Já tomu, že jsou srovnatelně špinavé moc nevěřím a spočítat to moc nejde, ale budiž. Co je globálně lepší je na dlouhý debaty, ale elektroauta rozhodně vyhrávají lokálně. On prostě je rozdíl jestli máte někde za městem elektrárnu (klidně uhelnou), která má vysokej komín, kterým fouká spaliny někam do vzduchu, než když vám jezdí desetitisíce malejch komínků přímo pod okny.

Prostor je hodně důležitej faktor, ale zrovna v našich podmínkách je to otázka spíš luxusu než přežití. Počet automobilů v ulicích měst u nás (oproti obecnýmu přesvědčení) už neroste a vlastně ani není moc důvod pro to, aby rostl, takže jo, místo řešíme, ale nějaká obrovská katastrofa nás (narozdíl třeba od Asijskejch měst) nečeká. Jestli se něco hodně nezmění.

0/−1
14.8.2018 15:47

I68g69n80á45c 16D91i17v71i34š 1391219773194

Já bych to tak černě neviděl. Auta vyrobená po roce 2000 mají vcelku slušnou protikorozní ochranu, takže tu klidně budou i za 50 let. A pokud nová auta nebudou dostupná, hodně lidí je bude stále používat. A nikdo je nezakáže, protože by si tím zajistil volební porážku.

0/−1
5.8.2018 8:22

J12a16r30o49m11í89r 50K65r81á33l 4510989474109

Mýlíte se. Ta ochrana je spočítaná na dobu záruky a pak je to auto rezaté víc, než to o 15 let starší.

0/−2
5.8.2018 8:40

I35g68n51á16c 12D46i72v96i52š 1571979473814

Tedy Fabia dle vás rezne více než stodvacítky, Favority a Felicie?

0/0
5.8.2018 9:19

J24a94r55o97m94í22r 45K11r62á42l 4760669334579

Psal jste o roce 2000, tedy s těmi stodvacítkami jste poněkud mimo. Ale jen pokud si porovnám auta v naší firmě, ta vyrobená po roce 2000 už jsou většinou ve šrotu, ale passaty z konce 80. let jsou ještě provozuschopné. Jak po stránce koroze, tak i motoru (500 tisíc km žádný problém).

0/0
5.8.2018 9:34

I74g85n46á39c 45D68i91v81i13š 1811329193404

Psal jsem o roce 2000, ano, ale vy jste do toho začal tahat auta o patnáct let starší, tedy kolem roku 1985. Škodovky řady 742 se dělaly mezi roky 1976-1990.

0/0
5.8.2018 10:13

J46a15r62o71m51í62r 18K36r69á36l 4340559864129

Začal jsem do toho tahat auta, ne stopětky. ;-)

0/0
5.8.2018 12:08

V98l71a35d74i49m77i88r 96S20e16f28l 6617782895411

Nejde jen o auto samotne, ale také to, jak zdaní benzín a naftu, vjezdy a parkování ve městech, používání silnic....

+1/0
5.8.2018 9:08

P90e72t75r 85Č80e97r94v98e69n34ý 3146249317149

Víte proč spalovací motory 100 let vládnou trhu? Protože někdo potřebuje prodávat ropu a někdo další vydělávat na servisu víc, než na jejich prodeji. Nebýt ekologických omezení, nikdy by to neskončilo.

+3/−5
4.8.2018 20:09

J59a21r82o58m66í91r 20K76r17á82l 4400519484949

Nesmysl. Spalovací motor je ze špatných řešení jen to nejméně špatné.

+8/0
5.8.2018 8:23

D56a52n89i82e28l 93P78a62n58e68k 6152131132710

Tohle je nesmysl.

+1/−5
5.8.2018 8:26

J65a50r44o62m67í92r 60K94r45á13l 4210969314239

Tak předložte řešení se srovnatelnou cenou a srovnatelným množstvím energie v jednotce objemu a s možností doplnění za několik minut.

+1/0
5.8.2018 8:34

J65a91r55o39m59í10r 52K26r43á30l 4950369354969

Hm, takže nemáte ? ;-)

+1/0
5.8.2018 9:50

M62i23c53h63a88l 47H21a66u47f 4768839555441

Nemá, no...;-D

+1/0
8.8.2018 15:20

J61a17n 86V71o31j72t64í95š65e23k 6742521135296

Spalovací motor je řešení nejjednoduší. Což neznamená, že je nejméně špatné. Naopak.

0/−1
14.8.2018 14:57

J48i16ř24í 66Š40t66ě62d41r31a 5580572181827

Spalovací motor je průběhem výkonu vcelku nevhodný pro pohon dopravního prostředku, přesto nic lepšího není.

Elektromotor je mnohem vhodnější, ale problémy s jeho zdrojem energie převyšují nad nevýhodami spalováku.

0/−1
15.8.2018 9:32

P11e97t54r 77Č55e14r65v90e19n56ý 3586739637709

Stačí si porovnat provozní náklady elektro aut a těch se spalovacími motory. V horizontu deseti let pak ta vysoká cena za baterky vypadá úplně jinak.

+1/−1
4.8.2018 19:56

A10l95e10x 77G20r84e28g72o60r 9334202522879

Tak schválně jaký je to rozdíl?

+2/0
4.8.2018 21:38

P80e29t84r 37Č23e23r88v62e97n21ý 3446289487469

Záleží na tom, co všechno se na tom autě pokazí. Těch součástek je tam hodně . Plus oleje, filtry. Celé komplikované převodové ústrojí, výfukový systém...Víte, že hybrid od Toyoty má také benzínový motor, ale díky elektropohonu nepotřebuje startér?

+1/−2
4.8.2018 23:00

A38l38e58x 64G91r75e95g62o44r 9304802472329

Čili nevite. Jaká je životnost baterií do výměny a kolik za tu výměnu zaplatim? To byste mohl jako fanatický zastánce elektromobilů vědět.

+1/0
5.8.2018 9:24

P63e38t47r 30Č67e12r25v84e70n33ý 3286459607749

Životnost baterií je dlouhá. Velmi dlouhá. A nepotřebují servis. Já mám baterii lifepo4 v kole 4 roky bez údržby a její parametry jsou stále vynikající. V koloběžce totéž. S elektroautem nemám osobní zkušenost. Mám hybrid od Toyoty, ale ne moc dlouho.

+1/−2
5.8.2018 13:44

A17l12e84x 65G58r70e48g89o44r 9114682272769

Čili nevite. No dobře a předpokládám, že na té koloběžce jezdíte denně a každý druhý nebo třetí den ji nabíjite. Životnost baterií se udává v cyklech. Tedy jde o to kolik km se na tyto baterie dá ujet do doby než budou mít kapacitu někde kolem 70% protože

potom už budou pro provoz v autě nepoužitelné. A to je alfa a omega všeho. To totiž určuje životnost elektromobilů a jeho prodejní cenu v případě prodeje. A tady jsme už v jiné rovině. Pro ekonomicky méně zdatné bude takové auto nepoužitelné a bohatý si koupí nové. A o tom je fakticky tenhle článek.

+4/0
5.8.2018 13:57

P91e27t83r 64Č56e74r90v34e34n59ý 3896759267339

Uvidíme, kam se technologie výroby baterii posune. Každá baterie se skládá z mnoha článků. Někdy stačí vyměnit jeden článek, jindy všechny. Baterie na kole má životnost 2000 cyklů. Dáte novou baterii a zas jezdíte prakticky zadarmo. Několik let. Zcela jistě. Ano, nebude to pro každého. Na denní dojíždění do práce je elektroauto mimo MHD a skútru nejlepší varianta. Na popojíždění v kolonách...

+1/−3
5.8.2018 14:53

A61l66e15x 40G29r41e10g87o60r 9584642312769

Jenže za tu cenu je to nesmysl. A nejezdite zadarmo, to ani náhodou, jen se na vaši jízdu skládají jiní, kteří si elektromobilitu dovolit nemohou.

+4/0
5.8.2018 16:08

J83o73s93e46f 60Š50á35t33a66v85a 2684711696699

Životnost baterie na kole 2000 cyklů?Elektrokolo mám taky a doposud jsem nikde nenašel,ani u výrobce,kolik nabíjecích cyklů kolo má,pouze předpokládaná životnost.U akuvrtačky mám 1000 nabíjecích cyklů a pak jde baterie do kopru,je neopravitelná.A dovedete si představit až budou jenom elektroauta jejich nabíjení?Teď zajedete k pumpě a za čtvrt hodiny odjíždíte a osm set kilometrů k ní nemusíte.Nabíjení elektroaut bude trvat,když budu optimista,tři hodiny.Dneska zaparkujete kdekoliv,s elektroautem musíte hledat na noc zásuvku,protože nebudete mít jistotu kolik km druhý den najedete a jestli vám baterie vydrží.Zatím je to hračka ale až budou plný ulice,nebude to sranda.

+3/0
5.8.2018 22:42

A49l82f51r93e88d 42D47e85l32o38n70g 4494852756130

Asi má ten pán pravdu když uvážíme že ekologie parkovné, pohonné hmoty i servis neustálé rostou! Onehdy jsem zaparkoval jako postižený u lékárny a zaplatil jsem 1500 Kč pokuty! Parkovací průkaz nelze obdržet pokud člověk pohybuje aspoň jednou končetinou!!!:-(:-/;-(

0/0
4.8.2018 13:58
Foto

R66o35m98a35n 96H16r60o40n23z38a 5356891986948

Údajně se automobilky naučili nabízet zákazníkům to co se po nich chce. Vzhledem k podvodům v emisích je to evidentní Lež :-).

+2/−2
4.8.2018 10:58

T80o45m67á58š 70P60a15k 5182647749

Ekologie rozhodně není špatná myšlenka.

Dovolím si tvrdit, že to mohu posoudit, protože jsem jako dítě v Praze zažil mnoho smogových mlh, dnů kdy se nedalo skoro dýchat a viditelnost byla pár metrů.

Zažil jsem autobusy, co když odjížděly že stanice zahalily ji hustým černým dýmem z výfuku. Zažil jsem dvoutakty za nimiž byl mrak "omamného bílého dýmu" který mi tak voněl... jenže jsem si jaksi zadělával na rakovinu.

Zažil jsem kouřící kominy elektráren, zažil jsem zničené lesy kvůli spadu, protože nebyly odsířeny.

Ostatně myslím, že právě ekologické zásahy mají dnes na klima větší vliv než globální oteplování.

A všechny tehdejší nápady ekologů, co si pamatuji,byly označovány jako likvidační pro průmysl

Pokud tu někdo pohrdá ekologií a tvrdí, že v jeho životě škodí tak lže.

Vzhledem k tomu jak významným průmyslem výroba automobilů je, nebojím se, že by si ho nakonec vlády nechaly zničit nesmysly

Všeho s mírou platí i tady

Zatím se ovšem automobilovému průmyslu daří, jako nikdy před tím, že?

+6/−2
4.8.2018 8:55

M87a39r96t50i64n 75V21a63l58o30s98e60k 7693464727622

Ekologié nepohrdám a souhlasím s Vámi, že velká část změn byla ku prospěchu. (Ekologické autobusy, odsíření elektráren, prachové filtra apod.)

Na druhou stranu, je tu množství lidí - radikální ekologové, kteří brojí proti vývoji lidsta a asi by byli nejradši kdybychom se vrátili zpět do díry.

Myslím si, že bychom měli se snažit o trvale udržitelný rozvoj a ne návrat do 19. století.

Podpora vývoje aut, která jsou více ekologická je v pořádku, ale dávat takové limity jejichž plnění je za hranicí možností, vede jen k podvodům s čísly.

A je třeba si uvědomit, že tvrdší limity znamenají větší náklady na vývoj a tím i větší cenu automobilu - Což může vést k tomu, že mnohem více lidí bude jezdit ve svém starém autě (které neplní nic), než by si koupila nový drahý.

+5/0
5.8.2018 14:24

J88a52k38u64b 63R51o47u90s 3503920124902

plácáte kraviny

0/0
8.10.2018 9:17

J24i25ř96í 58N69o33v46o67t18n19ý 4746462272706

A to je dobře. Proč by to tak nemělo být. Ta malá auta pro chudé je takový nešvar.

+3/0
4.8.2018 7:02

Najdete na iDNES.cz