Průměrný Čech spotřebuje ročně 705 litrů benzinu a nafty

  18:05aktualizováno  18:05
"V České republice dlouhodobě roste spotřeba pohonných hmot, především nafty," říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Celková spotřeba pohonných hmot loni dosáhla 7,3 miliardy litrů, zatímco v roce 2000 to bylo 5,3 miliardy litrů. To představuje nárůst o 38 procent.

Z celkové loňské spotřeby tvořil benzin 37 procent a zbytek byla motorová nafta. Statistika zahrnuje podle Louly nejen dodávky pro čerpací stanice, ale i velkoobchodní prodej do odvětví náročných na spotřebu nafty, jako jsou doprava, stavebnictví či zemědělství.

Mezi hlavní důvody vyšší poptávky po naftě patří podle Louly ekonomický růst, zvýšení mezinárodní kamionové dopravy, růst silniční nákladní dopravy a rozmach stavebnictví.

U nafty činila spotřeba v roce 2006 na obyvatele 446 litrů a v roce 2000 277 litrů. Ve většině zemí EU je však spotřeba nafty na hlavu vyšší. V roce 2005 se například ve Francii spotřebovalo 642 litrů nafty na obyvatele, v Německu 414 litrů, v Rakousku 951 litrů. Naopak na Slovensku to bylo jen 220 litrů.

O diesely je zájem
Řidiči osobních aut také více poptávají podle Louly dieselové verze motorů.

Počet aut jezdících na naftu byl v roce 2005 podle Českého statistického úřadu 42 procent oproti 25 procentům v roce 2000.

Počet aut jezdících na benzin byl v roce 2005 celkem 51 procent oproti 60 procentům v roce 2000. V EU je však stále podíl dieselových osobních aut vyšší - až 65 procent.

Podle Louly se zvyšuje i podíl nafty prodávané u čerpacích stanic. Zatímco v roce 2000 byl v průměru podíl nafty z celkového prodeje u čerpacích stanic 35 procent, nyní je to v průměru 52 procent.

Naopak spotřeba benzinu v období 2000 až 2006 stoupla jen málo, na 2,7 miliardy z 2,5 miliardy litrů v roce 2000. Dokonce v meziročním srovnání 2006/2005 prodej benzinu mírně klesl.

Hlavní důvody nižšího růstu spotřeby benzinů jsou podle Louly v tom, že na trh se dodávají auta s nižší spotřebou, klesá spotřeba benzinu s oktanovým číslem 91, který se používá pro starší auta, zvyšuje se spotřeba LPG a vzrůstá spotřeba zemního plynu CNG.

Spotřeba benzinu na hlavu v ČR byla loni 260 litrů, v roce 2000 pak 248 litrů. Ve Francii je spotřeba benzinu na obyvatele podobná jako v ČR - 257 litrů, naopak v Německu je mnohem vyšší, dosahuje 380 litrů.

Celková spotřeba pohonných hmot na obyvatele v ČR v roce 2006 dosáhla 705 litrů, v roce 2000 to bylo 525 litrů. V západní Evropě je však spotřeba stále vyšší, například v Německu je spotřeba 800 litrů na obyvatele, ve Francii 970 litrů nebo v Itálii 807 litrů.

V letošním roce za první čtvrtletí 2007 se meziročně zvýšila spotřeba benzinu o dvě procenta a motorové nafty o osm procent. Spotřeba benzinu je v prvním čtvrtletí podle Louly vyšší díky mírnější zimě.

Navíc se v prvním čtvrtletí zvýšil podíl prodeje nových vozidel vyšší a luxusní třídy, v meziročním srovnání o pět procent. To se projevilo nárůstem poptávky po benzinu.

Spotřeba pohonných hmot (2006)
v litrech na obyvatele

benzin

nafta
ČR 260 446
Německo 380 414
Rakousko 349 951
Francie 257 642

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz