Dacia je v západní Evropě hodně oblíbená. Její prodej vzrostl 444 procent.

Dacia je v západní Evropě hodně oblíbená. Její prodej vzrostl 444 procent. | foto: Dacia

I bohatá Evropa ráda ušetří. Levné dacie jdou na odbyt

  • 218
Na západoevropském trhu si za posledních deset let nejvíce z prodávaných automobilových značek polepšila Dacia. Její prodeje vzrostly o 305 tisíc vozů, tedy o 444 procent, na 373 628 aut. V absolutních nárůstech následují Nissan, Kia, Hyundai a Škoda. Vyplývá to z analýzy společnosti EY.

Druhý Nissan zvýšil prodej o 236 tisíc vozů, Kia rostla o 187 tisíc, značka Hyundai prodala o 186 tisíc aut více a Škoda zvýšila za deset let prodeje v západní Evropě o 174 tisíc vozů na téměř půl milionu.

Celkově ovšem prodeje v zemích západní Evropy klesly za deset let o 475 150 aut na 14,32 milionu vozů. Nejprodávanější jsou VW, Renault a Ford. Škoda je absolutně na 13. místě.

Složení prodaných vozidel podle značek na západoevropských trzích se tak podle partnera EY Petra Knapa za posledních deset let podstatně pozměnilo. „Jasným premiantem růstu je rumunská Dacia, ale dobře se dařilo i Škodě, korejským výrobcům a prémiovým značkám. Celkově se však v roce 2017 oproti 2007 v západní Evropě prodalo o půl milionu aut méně,“ podotkl.

Dacia Duster
Dacia Duster

Novodobá značka Dacia pod křídly francouzského Renaultu začala na trhu ve větší míře působit v roce 2004. Od počátečního jediného modelu Solenza se rozrostla na pět modelových řad: Logan, Sandero, Duster, Dokker, Lodgy. „Celkově značka těží z velmi konkurenceschopné ceny, je vnímána jako solidní hodnota za skvělou cenu a přitom nabízí širokou modelovou nabídku. Tak se stala pro zákazníky, kteří chtějí maximální užitek za minimální cenu, velmi preferovanou volbou,“ podotkl Knap. Analýzu úspěchu Dacie čtěte zde.

Česká Škoda oproti roku 2007 obměnila generace svých tradičních modelových řad, na módní vlnu SUV naplno vsadila teprve v loňském roce. Zejména na trzích jižní Evropy má značka potenciál k dalšímu růstu, k tomu jí do budoucna může pomoci i chystaný crossover (podrobnosti čtěte zde).

Škoda Vision X

Na ústupu podle počtu prodaných aut jsou naopak podle EY Opel, Citroën, Toyota, Ford a Fiat. Největší propad zaznamenal Opel, kterému klesly prodeje o 305 tisíc vozů, Citroën klesl o 353 tisíc a Toyota loni prodala o 268 tisíc aut méně. V relativním srovnání se nejméně dařilo Hondě, která zaznamenala pokles prodeje o 55 procent, Lancii (-50 procent, značka ovšem víceméně pouze dožívá na italském trhu) a Alfě Romeo (-42 procent).

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Opel Insignia Country Tourer

Ford Ecosport

„V souhrnu se dá zobecněně říci, že se nedařilo značkám, které pozdě vsadily na módní vlnu crossover/SUV anebo nasadily globální modely, které náročným evropským zákazníkům nebyly zcela po chuti. To se týká zejména evropského Fordu (-21 procent). Společným jmenovatelem neúspěchu může být i kvalita vnímaná zákazníky,“ doplnil Knap.

Projeli jsme se v Dacii Duster (12/2017)

,