Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

  • 27
Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka Os-kar. Místo toho jezdí po silnicích vozy značky Audi, Jaguar a sem tam Velorex.

Itálie Alfa Romeo, Fiat, Ferrari

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Zapomeňte na první písmeno řecké abecedy i nešťastného Monteka, jméno italské automobilky spojuje zkratku továrny A.L.F.A. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili a majitele Nicoly Romea, který továrnu osm let po jejím založení převzal.
Logo: Je krásné a komplikované jako mnohé v Itálii. V kruhu se tísní kříž sv. Jiří ze znaku Milána a zelený korunovaný had, který požírá saracéna. Ten je také spjat s Lombardií, patří totiž do erbu mocného rodu Viscontiů, dávných vládců Milána.

Fiat

Fiat

Přeloženo z latiny, mohlo by jméno Fiat znamenat třeba zvolání Budiž! Jenže skutečnost je mnohem prozaičtější, FIAT je zkratkou spojení Fabbrica Italiana Automobili Torino, tedy italská automobilka Turín.
Logo: Štít, červená barva a na ní písmena FIAT, na aktuálním logu není co vysvětlovat. V 90. letech však chladiče zdobil modrý kosočtverec s pěti pruhy – firemní legenda praví, že tehdejší šéfdesignér Mario Maioli do něj prý ukryl siluetu starého loga FIAT na střeše fabriky, za nímž za soumraku září sluneční paprsky.

Ferrari

Ferrari

Kde se vzalo jméno Ferrari, ví snad každý: automobilku založil Enzo Ferrari. Říká se, že když přemýšlel nad značkou, poradila mu maminka, ať se inspiruje u Maseratiů: „Ferrari je sice běžné jméno, ale nikdy nevíš, jestli jednou nebude slavné.“ A jako správná maminka měla pravdu.
Logo: Vzpínající se černý kůň kdysi zdobil trup letadla Francesca Baraccy, italského hrdiny první světové války. Když válka skončila, požádali pilotovi rodiče, aby Ferrari umístil symbol pro štěstí i na svá auta. Stačilo už jen přidat žluté pozadí coby připomínku Modeny, písmena S a F (jako Scuderia Ferrari čili „stáj Ferrari“) a ikona byla na světě.

Německo Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche

Audi

Audi

Ač se to nezdá, ve značce Audi je skryto příjmení zakladatele firmy, totiž Augusta Horcha. Protože jeho jméno už nesla jiná továrna, dumal, jak pojmenovat novou společnost. Latiníci již tuší, jistý Franz Fikentscher přeložil Horchovo jméno, které znamená „poslouchej“, do latiny -  a Audi bylo na světě.
Logo:
Čtyři kruhy ve znaku neznamenají pohon všech čtyř kol, jak by si snad mohl někdo myslet, ale původní spojení čtyř automobilek Auto Union: Audi, Horch, DKW a Wanderer.

BMW

BMW

Už verzálky napovídají, že v případě BMW nejde o žádný romantický příběh, ale o zkratku. V roce 1916 se spojily firmy Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, z nichž vzešla Bayerische Flugzeugwerke. Ta se po roce přejmenovala na Bayerische Motoren Werke neboli BMW. Hotovo...
Logo: Emblém s modro-bílou šachovnicí odkazuje na vlajku Svobodného státu Bavorsko. Protože však v Německu už dávno není povoleno využívat státní symboly v byznysu, používá BMW jen variaci na bavorské téma.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Na začátku byli dva podnikatelé, Gottlieb Daimler a Carl Benz, které živila auta. Když po Daimlerovi převzal výrobu Wilhelm Maybach, přizval si jako partnera Emila Jellineka, jenž měl dceru Mercédes. A její jméno se objevilo v názvu fabriky poté, co se spojila s konkurentem od Benze.
Logo: To má na svědomí Gottlieb Daimler, který kdysi nakreslil na pohled své ženě trojcípou hvězdu, aby označil, kde bydlí, a připsal, že jednoho dne bude hvězda zářit nad jejich továrnami. Navíc připomínala, že Daimlerovy motory budou jednou dominovat na zemi, ve vzduchu i na vodě.

Porsche

Porsche

V případě slavných sporťáků je historie jasná. Automobilku založil český Němec a rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche.
Logo: Možná vám kůň vzpínající se ve znaku Porsche připomíná Ferrari, ale pozor, nejde o žádné laciné kopírování. Toto zvíře sem přicválalo ze znaku Stuttgartu, sídla automobilky. Červená a černá v erbu vycházejí z vlajky Svobodného lidového státu Württembersko za Výmarské republiky, v jehož erbu byste našli i paroží.

Británie Jaguar, Rolls Royce, Ford

Jaguar

Jaguar

Původně se britská automobilka jmenovala Swallow Sidecar Company, později prostě SS Cars. Po druhé světové válce dostala tato zkratka opravdu nechtěný kontext, tak spoluzakladatel William Lyons navrhl jméno Jaguar, které firma používala pro své modely, které měly připomínat elegantní a rychlé kočkovité šelmy.
Logo: Když už se vůz jmenuje Jaguar, pak musí mít mrštnou kočku i ve znaku: pěkně celou a půvabně ve skoku. Případne jen jaguáří hlavu s výhružně vyceněnými tesáky.

Rolls Royce

Rolls Royce

Příběh královských korábů začal psát v roce 1904 konstruktér Henry Royce a obchodník Charles Rolls, kteří se rozhodli vyrábět nejkvalitnější automobily na světě, jimž propůjčili i svá jména.
Logo: Pokud věříte, že slavná soška na přídi zvaná Spirit of Extasy (Duch extáze) nebo také Silver Lady, Flying Lady či Emily, představuje bohyni Niké, mýlíte se. Ve skutečnosti je to Eleanor Velasco Thornton, milenka druhého barona Montagu z Beaulieu, která nerozpíná křídla, nýbrž za ní vlají šaty (příběh znaku Rolls-Royce čtěte zde).

Ford

Ford

Ford je sice původně americká automobilka, v Evropě je ovšem opevně usazená. Jednu evropskou centrálu má v Německu, druhou v Británii. První firma Henryho Forda Detroit Automobile Company sice zkrachovala, ta druhá, již založil se vstupním kapitálem dvacet osm tisíc dolarů, už nese jméno. Od základu změnila velkovýrobu vozů a založila skutečný automobilový průmysl.
Logo: Traduje se, že nápis v logu je autentickým podpisem Henryho Forda. Tak to vážně ne, stačí zkontrolovat Fordův podpis na Wikipedii. Stylizovaný zápis jména stvořil první šéfdesignér Childe Harold Willis, od roku 1972 je uzavřen v modrém oválu.

Francie Citroën, Peugeot, Renault

Citroën

Citroën

Ani v případě vozů značky Citroën nečekejte nic napínavého: nesou jméno po zakladateli André Citroënovi. Zajímavější spíš je, jak jeho rodina ke svému jménu přišla. Andrého předci byli holandští obchodníci s exotickým ovocem, odtud jméno Limoenmanovi. Když si chtěl Andrého dědeček tajně vzít svou lásku, přijal jméno Citroën – citron (celou historii čtěte zde).
Logo: Za úspěchem André Citroëna byl prý nákup patentu na šípové ozubení kol. Takže když se v roce 1919 rozhodl vyrábět auta, zvolil si jako logo dvě šipky z ozubení.

Peugeot

Peugeot

Také francouzské peugeoty připomínají své zakladatele, rodinu Peugeotů, která na začátku 19. století začala s výrobou oceli a ocelových čepelí. V roce 1889 nechal pokrokový Armand Peugeot v továrně postavit i první vůz, neohrabanou parní tříkolku.
Logo: Peugeotovic čepele z oceli byly pružné, rychlé a měly silné ostré zuby, přesně jako lvi. Navíc rodina pocházela z regionu Franche-Comté, který měl lva ve znaku. Proto si od rytce Justina Blazera nechala firma v roce 1847 vyrobit logo lva. Ten peugeotům zůstal, byť se mnohokrát změnil.

Renault

Renault

Žili byli tři bratři – Louis, Marcel a Fernand Renaultovi. Louis byl mladý inženýr s nápady, Marcel a Fernand zase měli obchodní zkušenosti a peníze. 25. února 1899 spojili síly a založili firmu Renault. Jejich společnost vyrábí automobily dodnes.
Logo: Nechme košilatých vtipů o tom, co by mohl znak Renaultu také znamenat, ve Francii představuje diamant. Mimochodem, na chladičích se objevil až v roce 1925, do té doby se na nich vystřídaly verzálkou psaná R, silueta auta, dokonce i tank FT-17.

Asie Mitsubishi, Toyota, Hyundai, Subaru

Mitsubishi

Mitsubishi

Abychom vysvětlili název, je třeba sáhnout do japonských slovníků a gramatiky. Mitsu znamená tři, hishi (po předponě bishi) vodní kaštan či kosočtverec. Název v sobě kombinuje symboliku provincie Tosa, kde se narodil zakladatel automobilky Yataro Iwasaki, a jeho rodový znak.
Logo: Emblém, který se nezměnil téměř sto padesát let. Vznikl splynutím erbu rodiny Yamauchi, která spravovala provincii Tosa. Tří rozložených dubových listů, a znaku Iwasakiů – tří na sobě položených vodních kaštanů.

Toyota

Toyota

Jak by to bylo prosté, kdyby se produkty japonské automobilky jmenovaly po zakladatelích, vynálezcích automatického tkalcovského stavu Sakichim a Kiichirovi Toyodových. Jenže slovo Toyoda se píše v japonštině deseti tahy, zatímco Toyota osmi. Navíc je osmička pro Japonce šťastné číslo, takže jezdíme toyotami, nikoliv toyodami.
Logo: Jistě, je to velké T, ale zároveň spletenec symbolů: dvě vnitřní elipsy znamenají prolnutí srdce zákazníka a společnosti, které obklopuje ovál pokroku a celého světa. Navíc tři ovály představují i tři základy společnosti: svobodu, týmového ducha a pokrok.

Hyundai

Hyundai

Pokud by nesla korejská auta jméno po svém zakladateli, jmenovala by se Čong Ču-jong. To by z hlediska marketingu nebyl ve světě zrovna trhák, a tak původně obchodník s rýží zvolil pro svá auta korejský výraz pro slovo „moderní“, tedy hyundai.
Logo: Není nic snazšího než říct, že logem jihokorejských automobilů je nakloněné písmeno H. Ovšem pozor, když se na znak důkladně podíváte, spatříte dvě postavy, jak si podávají ruce. Už vidíte, jak si zástupce firmy a zákazník spokojeně třesou pravicí?

Subaru

Subaru

Pokud se orientujete ve hvězdné obloze, znáte hvězdokupu ze souhvězdí Býka zvanou Plejády, případně Kuřátka či Sedm sester, japonsky subaru. Tak jako hvězdy z Kuřátek drží pohromadě, patří k sobě i pět divizí, které zastřešuje společnost Subaru Corporation.
Logo: Pravda, hvězd je v Plejádách víc, viditelných jich však bývá šest. Tedy tolik, kolik jich napočítáte ve znaku Subaru. Největší je Subaru Corporation, menší symbolizují divizi automobilů, leteckého průmyslu, průmyslových pohonů, ekologických technologií, autobusů a lokomotiv.

Skandinávie Volvo, Saab

Volvo

Volvo

A opět malá lekce latiny, z níž pochází i slovo volvo, neboli kutálím se. Značku si nechala registrovat v roce 1915 továrna na kuličková ložiska SKF (Svenska Kullagerfabriken). Assar Gabrielsson a Gustav Larson hledali pro své výrobky jméno snadno zapamatovatelné, které bude správně vyslovovat celý svět.
Logo: Ano, je to symbol pro mužství, ale je to také starý alchymistický symbol pro železo. Stejně jako tento kov má být Volvo také silné a odolné.

Saab

Saab

Jméno Saab je zkratkou názvu Svenska Aeroplan Aktiebolaget čili Švédská letecká korporace. Původně se totiž podnik věnoval jen výrobě letadel. Po válce však firma čekala pokles zájmu o svou produkci, takže se vrhla na auta. Zatímco letadla vyrábí dodnes (třeba JAS 39 Gripen), s vozy značky Saab je utrum.
Logo: Kdysi mívaly saaby ve znaku jen písmena. Poté, co se firma sloučila s automobilkou Scania, objevil se v logu mytický gryf. Napůl orel, napůl lev, kterého  má ve znaku švédský kraj Skane.

Česko Škoda, Tatra

Škoda

Škoda

Na začátku se slavná česká automobilka sice jmenovala Laurin & Klement po mechanikovi Václavu Laurinovi a knihkupci Václavu Klementovi. Od roku 1925 však nese jméno Emila Škody, který fabriku koupil a připojil k plzeňským strojírenským závodům. Tolik známá historie.
Logo: O vzniku loga se toho ví o dost méně. I když automobilka dřív tvrdila, že opeřený šíp je symbolem rychlosti, pokroku, svobody i přesnosti, nakonec přiznala pravdu. Jde o stylizovanou hlavu indiána s péřovou čelenkou. Toho si prý ze svých cest přivezl někdejší obchodní ředitel škodovky Tomaš Maglič, aby mu „pomáhal v domácnosti“, čili dělal sluhu. Postava to byla nejspíš populární a nezvyklá, tak se dostala i do znaku továrny.

Tatra

Tatra

To bylo tak. Kdysi se továrna v Kopřivnici jmenovala Nesseldorfer Wagenbau. Jenže pro mladou republiku to byl příliš německý název, takže ho přeložili do češtiny jako Kopřivnickou vozovku. Tedy nic moc... Naštěstí při testování vozů ve Vysokých Tatrách zdolaly v roce 1919 kopřivnické stroje i trať ze Štrby do Lomnice, kam se do té doby žádné auto nedostal. Na památku se tak zrodila Tatra (více čtěte zde).
Logo: Kulatý emblém a v něm nápis TATRA - nic víc, nic míň.

A dál víte, že....

Žiguli

Lada

Žiguli, Lada či VAZ, to všechno byly sovětské varianty Fiatu 124, který vyráběl Volžský automobilový závod. Do Československa se nejprve dovážel jako VAZ Žiguli, pojmenovaný podle žigulovských hor nedaleko Togliatti, později dostal jméno Lada podle pohanské bohyně krásy.
Logo: Pokud si to již nepamatujete, logem vozů Lada, a to i těch současných, je bojová loď, kterou již v 9. století používali ruští válečníci v Novgorodu. Říká se jim laďja.

Lamborghini

Lamborghini

Symbolem supersporťáků Lamborghini je býk, protože zakladatel automobilky Ferrucio Lamborghini se narodil ve znamení býka, měl rád býčí zápasy a navíc jeho firma původně vyráběla traktory? Jeho příběh čtěte zde

Maserati

Maserati

Trojzubec ve znaku automobilky patří římskému bohu Neptunovi, jehož socha dominuje náměstí Piazza Maggiore v Boloni, kde byla automobilka založena?

Opel

Opel

Auta značky Opel kdysi symbolizovalo logo ve tvaru zeppelinu? Když éra vzducholodí skončila, objevilo se letadlo a po něm kruh proťatý bleskem. Ten připomínal první veleúspěšný model firmy, lehký nákladní vůz Blitz (blesk).

Rover

Rover

Slovo rover znamená cestovatel nebo tulák? A protože největšími starověkými poutníky bývali Vikingové, dostal se údajně do znaku vozů i jejich drakkar.

Smart

Smart

Slovo smart sice znamená chytrý, ale za názvem stejnojmenného stylového přibližovadla stojí zkratka Swatch Mercedes Art. S nápadem vyrábět mikroautíčka totiž přišel švýcarský hodinář Nicolas Hayek (jeho příběh čtěte zde).

Tesla

Tesla

Logo elektromobilů Tesla neznamená jen písmeno T. Šéf Tesly Elon Musk nedávno vysvětlil, že téčko představuje výseč řezu elektromotorem, tedy část rotoru a nad ním statoru.

Velorex

Velorex

Velorex, unikátní tříkolka s plátěnou karosérií, se původně jmenoval Os-kar neboli kára na ose? Nakonec se pro ni však ujal název Velorex čili král kol, byť lidová tvořivost dopřála vozítku pro invalidy barvitější názvy: hadrák, hadraplán, husí stehno, montgomerák, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky nebo prchající stan. Více o autech, jejichž karoserie se opravuje jehlou a nití, čtěte zde