Při ladění rádia na vás číhá nebezpečí. Ujedete desítky metrů poslepu

  13:18aktualizováno  13:18
Ladíte rádio nebo v menu palubního počítače hledáte údaj o dojezdu. Trvá to sice pár sekund, ale z pohledu řízení je to nekonečně dlouho. Za tu dobu totiž ujedete několik desítek metrů poslepu. Auta jsou plná tlačítek, která odvádí pozornost od řízení a řešením nejsou ani dotykové displeje.

Návrháři často nezohledňují důležitost jednotlivých tlačítek. Bývají popsaná titěrnými písmeny. Ovládání bývá často také chaotické. | foto: Citroën

Německý autoklub ve speciálním testu zjišťoval, jak dlouho se řidič při ovládání komfortních funkcí auta různými tlačítky nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.

"Zdá se, že jde o chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Jen málo řidičů si uvědomuje, že když odvrátí oči při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů."

Řidiči dostali v testu  různé úkoly: ladili stanice v rádiu, které pak ukládali do paměti. Nebo hledali v palubním počítači údaj o spotřebě paliva a dojezdu.

Peugeot 508 RXH

Automobilky se snaží integrovat co nejvíce funkcí na volant. Záplava tlačítek často přestává být přehledná.

Experti ADACu při tom s pomocí kamer měřili, jak často řidič odvrátí oči od dění na silnici.

"Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin," cituje z výsledků Buček.

Na zjištění dojezdu na palivo zbývající v nádrži řidič potřeboval čtyři pohledy a 4,4 vteřiny. Nejdelší pohledy na ovladače trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou za tu dobu ujelo 30 metrů. To odpovídá délce dvou autobusů nebo šesti za sebou zaparkovaným autům. Když jedete rychleji, vzdálenosti se samozřejmě prodlužují. "Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů," upozorňuje Buček.

ADAC také změřil, že přenastavení teploty na klimatizaci o tři stupně zabere šest sekund.

Testování prováděl německý autoklub v šesti různých autech s řidičkami i řidiči. K výsledkům testu ADAC přidává tradiční varování řidičům a doporučení výrobcům. Prvním doporučuje ostražitost před rozptylujícími prvky a radí prostudovat si přístrojovku a tlačítka před vyjetím. Třeba na dovolené u vypůjčeného auta. Automobilky by se zase měly dohodnout a rozmisťovat ovladače podle důležitosti a tomu přizpůsobit jejich tvar. "Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce," dodává Petr Buček.

Dotykáče jsou ještě horší

Časem samozřejmě majitel auta získá cvik a některé funkce dokáže ovládat poslepu, jen hmatem. Proti tomu jde ovšem trend dotykových displejů, které jsou v autech stále rozšířenější a oblíbenější. Ty sice sníží množství tlačítek integrací do více či méně přehledného menu, řidiči však chybí zpětná haptická vazba. Nenahmatá mechanické tlačítko, musí se tedy podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMSku poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku dalo zvládnout.

Dotykové displeje se auty šíří velmi živelně. Některé značky se jim ovšem brání, třeba Audi "dotykáče" vytrvale odmítá.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz