Při ladění rádia na vás číhá nebezpečí. Ujedete desítky metrů poslepu

  13:18aktualizováno  13:18
Ladíte rádio nebo v menu palubního počítače hledáte údaj o dojezdu. Trvá to sice pár sekund, ale z pohledu řízení je to nekonečně dlouho. Za tu dobu totiž ujedete několik desítek metrů poslepu. Auta jsou plná tlačítek, která odvádí pozornost od řízení a řešením nejsou ani dotykové displeje.

Návrháři často nezohledňují důležitost jednotlivých tlačítek. Bývají popsaná titěrnými písmeny. Ovládání bývá často také chaotické. | foto: Citroën

Německý autoklub ve speciálním testu zjišťoval, jak dlouho se řidič při ovládání komfortních funkcí auta různými tlačítky nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.

"Zdá se, že jde o chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Jen málo řidičů si uvědomuje, že když odvrátí oči při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů."

Řidiči dostali v testu  různé úkoly: ladili stanice v rádiu, které pak ukládali do paměti. Nebo hledali v palubním počítači údaj o spotřebě paliva a dojezdu.

Peugeot 508 RXH

Automobilky se snaží integrovat co nejvíce funkcí na volant. Záplava tlačítek často přestává být přehledná.

Experti ADACu při tom s pomocí kamer měřili, jak často řidič odvrátí oči od dění na silnici.

"Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin," cituje z výsledků Buček.

Na zjištění dojezdu na palivo zbývající v nádrži řidič potřeboval čtyři pohledy a 4,4 vteřiny. Nejdelší pohledy na ovladače trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou za tu dobu ujelo 30 metrů. To odpovídá délce dvou autobusů nebo šesti za sebou zaparkovaným autům. Když jedete rychleji, vzdálenosti se samozřejmě prodlužují. "Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů," upozorňuje Buček.

ADAC také změřil, že přenastavení teploty na klimatizaci o tři stupně zabere šest sekund.

Testování prováděl německý autoklub v šesti různých autech s řidičkami i řidiči. K výsledkům testu ADAC přidává tradiční varování řidičům a doporučení výrobcům. Prvním doporučuje ostražitost před rozptylujícími prvky a radí prostudovat si přístrojovku a tlačítka před vyjetím. Třeba na dovolené u vypůjčeného auta. Automobilky by se zase měly dohodnout a rozmisťovat ovladače podle důležitosti a tomu přizpůsobit jejich tvar. "Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce," dodává Petr Buček.

Dotykáče jsou ještě horší

Časem samozřejmě majitel auta získá cvik a některé funkce dokáže ovládat poslepu, jen hmatem. Proti tomu jde ovšem trend dotykových displejů, které jsou v autech stále rozšířenější a oblíbenější. Ty sice sníží množství tlačítek integrací do více či méně přehledného menu, řidiči však chybí zpětná haptická vazba. Nenahmatá mechanické tlačítko, musí se tedy podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMSku poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku dalo zvládnout.

Dotykové displeje se auty šíří velmi živelně. Některé značky se jim ovšem brání, třeba Audi "dotykáče" vytrvale odmítá.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Najdete na iDNES.cz