Přehřátou chladicí kapalinu - známou bolest hlavně Škodovek řady 105 až 130 - nemusí vždy způsobit špatný termostat, který reguluje oběh chladicího média mezi motorem a chladicím systémem. Odborníci tvrdí, že častěji než chybný termostat
20.6.2002 - Pražská doprava se po půl desáté ocitla v kolapsu. Před budovou Rádia Svobodná Evropa vzplálo auto, na místo přijeli hasiči a provoz musel být uzavřen. "Požár hasiči po několika minutách zlikvidovali a policie provoz pustila jedním pruhem," řekla iDNES mluvčí z pražské policejní správy. Na severojižní tepně ve směru na Brno se ale vytvořila tříkilometrová kolona. |
Těžko přesně říct, který ze spojů způsobí problémy nejčastěji - systém jich totiž má na čtyři desítky," uvádí mariánskolázeňský technik Josef Paseka, který se opravami škodovek zabývá déle než tři desetiletí. Vadnými spoji se do systému dostává vzduch, chladicí kapalina nemůže hladce proudit v hadicích či trubkách a nedostane se do chladiče. Přehřátí systému tak způsobí vzduchová bublina. "Řidič poměrně snadno pozná, že se problémy s chlazením blíží: ručička teploměru není ve stabilní poloze, ale několikrát se jakoby zhoupne. Projevuje se to nejčastěji po třech až pěti kilometrech, které vůz ujede po nastartování chladného motoru.
Teprve pak se motor přehřeje. Při vadném termostatu naopak ručička teploměru míří rovnou do červeného pole, neboť kapalina zůstala uzavřena v motoru," vysvětluje Josef Paseka. Ten jako řešení problému doporučuje nahradit původní hadicové spony typu Motexů (pásku v nich stahuje závlačka) za novější spony, ve kterých pásku stahuje šroub. "Nové spony jsou mnohem pevnější, nicméně majitel staré škodovky asi těžko bude měnit všechny najednou. Potížím ale každopádně předejde důkladnou kontrolou celého chladicího systému a jeho pravidelným odvzdušněním přes odvzdušňovací ventily.
A samozřejmě výměnou vadných spon. Je-li vadný termostat, tak je nezbytná jeho výměna za nový," říká Josef Paseka. Za další příčinu přehřátých motorů starších škodovek s motory vzadu technik označuje nefungující tepelný spínač elektrického ventilátoru u chladiče v přední části automobilu. Na spínač se totiž dostávají zejména v zimě nečistoty. Špatná funkce spínače se projeví přehřátým motorem při pomalé jízdě ve městě či do dlouhého strmého stoupání. "Pravidelná kontrola termospínače neuškodí a je docela snadná. Stačí, aby motor běžel chvíli na místě a chladicí kapalina se rychle ohřeje. Pak se řidič podívá, zda se ventilátor rozběhl. Pokud se tak nestane, buď spínač jen vyčistíme, nebo při zkorodovaných kontaktech vyměníme za nový," doplňuje Josef Paseka.