Pozor, na silnici překážka

aktualizováno 
Zpomalovací pruhy zvané retardéry zvyšují podle odborníků bezpečnost v ulicích až o třicet procent. Nelze však spoléhat jen na ně. "Myslet si, že se situace vyřeší jen jimi, je mylné," říká Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku - Většina řidičů je nesnáší. kromě zhoupnutí si stěžují, že jim retardéry ničí auto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Pomalejší jízda
Retardérů je řada druhů. Od klasických rovných pásů až po typy složené z kulatých "talířů". Rovněž materiál je různý, od kovu přes beton až po plast. Na vozovku se skládají po částech a uchycují se šrouby do asfaltu či dlažby. Umístění retardérů není povoleno na vozovkách první třídy, pouze nižších. Kde budou, rozhodují obce a města ve spolupráci s dopravní policií. Někde místa vybírají speciální dopravní komise měst. Často reagují na žádosti obyvatel. Podle expertů na dopravu zvyšují retardéry bezpečnost provozu až o 30 procent. Dokazují to ukazatelé nehodovosti v daných lokalitách.

Odpovídá Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu

Některá města retardéry chtějí, jiná ne. Kdo má pravdu?
Mezi klady rozhodně patří, že se sníží rychlost dopravního proudu, mezi nevýhody zase to, že se v místě zvýší hlučnost a možná i trochu prašnost. Jde ale o konkrétní provedení retardérů. Ty, jaké se používaly dříve, byly absolutně nevhodné.

Jak má správný retardér vlastně fungovat?
Používá se hlavně v obytných zónách a na zklidněné komunikace. V podstatě slouží k tomu, aby komunikace nebyla jednotvárná, aby na ní nebyly dlouhé přímé úseky, což vede řidiče ke zvýšení rychlosti. Bohužel se tak děje často na komunikacích, kde se ve velké míře pohybují i děti.

Jaký typ zpomalovačů je tedy nejvhodnější?
K retardérům jsme vytvořili jakési technické návody, jak a kde je vhodné je použít. Je to více jak šedesátistránková publikace. Obecně lze říci, že rozdíly jsou v použitém materiálu a samozřejmě v provedení. Musejí odpovídat komunikaci podle její funkce. Záleží také na rychlostních limitech, jaké v místě platí, i na skladbě dopravy. Těch faktorů je celá řada.

Jak moc vadí třeba při zimní údržbě?
Upozorňuje na ně značka, takže když zapadají vyšší vrstvou sněhu, měl by o nich řidič vědět. Ale může se stát, že na ně najede radlicí. Je ale třeba si uvědomit prvotní důvod, proč se retardéry na vozovku dávají. Takže se údržba musí přizpůsobit účelu komunikace a ne že podle údržby budeme navrhovat vozovky.

Jaké další prvky slouží pro zpomalení vozidel?
Jde o celý komplex opatření, které ovlivňují chování řidičů motorových vozidel. Vše je zacíleno v prvé řadě na bezpečnost. Jsou to vysazené chodníkové plochy, zvýšené plochy křižovatek, parkovací zálivy, prvky zeleně. Vše pak musí být ze stavebního a urbanistického hlediska sladěné. A hlavně tedy, aby se řidič choval takovým způsobem, jakým se v té oblasti chovat má.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz