Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Porsche překvapuje novým kupé Cayenne. Už jsme v něm seděli

  12:00aktualizováno  12:00
Dvě SUV Cayenne s Macanem jsou nejprodávanějšími modely Porsche. Macan, to menší z nich, je jednička, větší a dražší Cayenne je v závěsu, třetí generace tohoto modelu teď premiérově dostává novou karosářskou verzi. Ve čtyřdveřovém kupé s obřím křídlem na zádi už jsme seděli.

Bratislavská fabrika koncernu VW přidá na linku s cayenny další verzi, to je poprvé v historii modelu, který kdysi zachraňoval Porsche (čtěte zde).

O tom, že ke klasickému pětidveřovému provedení přibude ještě další verze, bylo podle Wolfganga Butscheka z Porsche rozhodnuto od začátku: „Vývojové práce odstartovaly nejpozději rok po SUV provedení,“ uvádí. Inspirací byly analýzy poptávky trhu a úspěch konkurentů, hlavně BMW X6.

Porsche Cayenne Coupé

Snížení střechy a ladnější silueta Cayennu rozhodně prospěly. Ze zavalitého SUV je teď o dost atletičtější auto, které působí mnohem elegantnějším dojmem. Cayenne vždy exceloval v jízdních disciplinách (a třeba také životností), ovšem zvlášť v první generaci dnes vypadá jako karikatura sebe sama.

Z tříčtvrtečního předního pohledu vypadá kupé trochu jako 911 na zvýšeném podvozku a velkých kolech. Základem jsou dvacetipalcové ráfky. U sportovního provedení s úpravami snižujícími hmotnost karbonem a dalšími úpravami o 20 kilogramů jsou dvaadvacetipalcové.

U jiných karosářských verzí plebejštějších modelů se snaží vývojáři použít co nejvíce společných dílů, třeba kombíky bývají odlišné až od prostředního sloupku a zadních dveří. Porsche je ovšem automobilová šlechta, za kterou jsou ochotni zákazníci platit a očekávají výjimečný přístup.

Jeden stupeň rozdílu

A tak mají SUV a kupé, jak u Porsche dvě verze Cayennu rozlišují, společnou jen příď – kapotu, světla, blatníky a to co je pod nimi. Dál už je kupé jiné, a i přesto, že se přední sloupek rámující čelní okno sklonil o pouhý jeden stupeň (vůči vodorovné linii), znamená to kompletně nový vývoj (3–4 roky), nastavení linky, crashtesty, ladění aerodynamiky, podvozku, prostě všechno.

Jiné tak musí být i rámy dveří dveří. Delší je také čelní sklo. Střecha a všechno ostatní už je pak jiné a záď je zcela svébytná. Takže je nakonec kupé oproti SUV o 20 mm nižší a o 13 mm delší.

Interiér je vpředu stejný s „obyčejným“ Cayennem, výplně dveří jsou ovšem z „neviditelné“ vnitřní strany upravené tak, aby se daly uchytit do modifikovaných rámů dveří.

A proč ta úprava čelního sloupku o zanedbatelný jeden stupeň? Designéři to tak chtěli, jinak by silueta kabiny nebyla tak ladná. Linie zádi pak klesá v typickém stylu kupátek porsche. Na horní hranu víka kufru ještě přidali spojler. Zadní řízená náprava je o 18 milimetrů rozšířená (delší ramena nápravy), díky tomu nabyly také svaly zadních blatníků.

Porsche Cayenne Coupé
Porsche Cayenne Coupé

Ze zádi se nad devadesátikilometrovou rychlost vysouvá (o 13,5 centimetru) nahoru a vzad obrovité křídlo, které vylepšuje přítlak na zadní nápravě. Ovládat se dá také tlačítkem z místa řidiče.

Nejvíc změn je vzadu. Pokud nezvolíte čtyřmístné provedení se dvěma oddělenými křesly, jsou tam sedadla stejná jako ve standardním cayennu s vyšší střechou. Protože však konstruktéři u kupé vynechali mechanismus jejich posunu, jsou uchycená napevno a o tři centimetr níž, to zas pomohlo dohnat prostor nad hlavami, který u kupátek obvykle ubírá klesající linka střechy.

Wolfgang Butschek říká, že to přesně nemají změřené, ale místa na hlavu by mělo být v kupé téměř stejně jako v SUV.

Porsche Cayenne Coupé
Porsche Cayenne Coupé

A ještě jedním fíglem si pomáhají: pozornému divákovi neujde, že Cayenne Coupé má vždy černou střechu, v základním provedení je prosklená neotevírací, ve sportovním paketu karbonová prolisovaná. Ten černý díl je trochu vyklenutý nad bočnice střechy, i to uvolní místo nad hlavou vzadu, v těchto případech se vždy hraje o každý milimetr.

Do cayennu se navíc skvěle nastupuje, nohu není třeba zvedat přes zvýšený práh, ten je totiž zarovnaný s podlahou. A je to tak i u kupé.

Oproti SUV má nová sportovnější varianta menší kufr, z původních 770 je 625 litrů.

Fotogalerie

Třetina prodejů

Do prodeje dorazí nové provedení Cayenne v polovině roku se základním šestiválcem o výkonu 340 koní a ve verzi Turbo s osmiválcem s 550 koňmi, přeplňované jsou benzinové motory v obou případech. Nejprve přijede do Evropy, pak bude následovat zbytek světa. Pro Cayenne nejdůležitějšími trhy jsou obecně Čína a USA.

Podle Butscheka Porsche předpokládá, že kupé bude tvořit dvacet až třicet procent prodejů Cayennu. Cílem je ulovit hlavně nové zákazníky.

Příplatek oproti standardnímu Cayennu, který startuje s cenou těsně pod dvěma miliony korun včetně DPH a končí u verze Turbo na 3,65 milionech, bude 5 až 7 tisíc eur.

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Slavia v akci. Nebýt epidemie, mohla to být zadokolka s motorem vzadu

Vojta Špitálský nově oslavil osmnáctiny a čeká ho pár posledních jízd v autoškole, student Středního odborného učiliště...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

V Dolomitech táhnou proti motorkářům, nový limit je 60 km/h

Zvýšit bezpečnost provozu a snížit nehodovost, především s ohledem na motocyklisty, cyklisty a chodce, to jsou důvody,...

Ford mění šéfa, nový ranař musí najít cestu z mizérie

Výkonný ředitel a prezident americké automobilky Ford Motor Jim Hackett začátkem října odejde z funkce. Nahradí ho...

Předjíždění aut a bicyklů: čtěte terén a buďte ohleduplní

V evropských metropolích se v době koronaviru až zdvojnásobil počet cyklistů v ulicích. Narostlo také množství...

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...