Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Porsche překvapuje novým kupé Cayenne. Už jsme v něm seděli

  12:00
Dvě SUV Cayenne s Macanem jsou nejprodávanějšími modely Porsche. Macan, to menší z nich, je jednička, větší a dražší Cayenne je v závěsu, třetí generace tohoto modelu teď premiérově dostává novou karosářskou verzi. Ve čtyřdveřovém kupé s obřím křídlem na zádi už jsme seděli.

Bratislavská fabrika koncernu VW přidá na linku s cayenny další verzi, to je poprvé v historii modelu, který kdysi zachraňoval Porsche (čtěte zde).

O tom, že ke klasickému pětidveřovému provedení přibude ještě další verze, bylo podle Wolfganga Butscheka z Porsche rozhodnuto od začátku: „Vývojové práce odstartovaly nejpozději rok po SUV provedení,“ uvádí. Inspirací byly analýzy poptávky trhu a úspěch konkurentů, hlavně BMW X6.

Porsche Cayenne Coupé

Snížení střechy a ladnější silueta Cayennu rozhodně prospěly. Ze zavalitého SUV je teď o dost atletičtější auto, které působí mnohem elegantnějším dojmem. Cayenne vždy exceloval v jízdních disciplinách (a třeba také životností), ovšem zvlášť v první generaci dnes vypadá jako karikatura sebe sama.

Z tříčtvrtečního předního pohledu vypadá kupé trochu jako 911 na zvýšeném podvozku a velkých kolech. Základem jsou dvacetipalcové ráfky. U sportovního provedení s úpravami snižujícími hmotnost karbonem a dalšími úpravami o 20 kilogramů jsou dvaadvacetipalcové.

U jiných karosářských verzí plebejštějších modelů se snaží vývojáři použít co nejvíce společných dílů, třeba kombíky bývají odlišné až od prostředního sloupku a zadních dveří. Porsche je ovšem automobilová šlechta, za kterou jsou ochotni zákazníci platit a očekávají výjimečný přístup.

Jeden stupeň rozdílu

A tak mají SUV a kupé, jak u Porsche dvě verze Cayennu rozlišují, společnou jen příď – kapotu, světla, blatníky a to co je pod nimi. Dál už je kupé jiné, a i přesto, že se přední sloupek rámující čelní okno sklonil o pouhý jeden stupeň (vůči vodorovné linii), znamená to kompletně nový vývoj (3–4 roky), nastavení linky, crashtesty, ladění aerodynamiky, podvozku, prostě všechno.

Jiné tak musí být i rámy dveří dveří. Delší je také čelní sklo. Střecha a všechno ostatní už je pak jiné a záď je zcela svébytná. Takže je nakonec kupé oproti SUV o 20 mm nižší a o 13 mm delší.

Interiér je vpředu stejný s „obyčejným“ Cayennem, výplně dveří jsou ovšem z „neviditelné“ vnitřní strany upravené tak, aby se daly uchytit do modifikovaných rámů dveří.

A proč ta úprava čelního sloupku o zanedbatelný jeden stupeň? Designéři to tak chtěli, jinak by silueta kabiny nebyla tak ladná. Linie zádi pak klesá v typickém stylu kupátek porsche. Na horní hranu víka kufru ještě přidali spojler. Zadní řízená náprava je o 18 milimetrů rozšířená (delší ramena nápravy), díky tomu nabyly také svaly zadních blatníků.

Porsche Cayenne Coupé
Porsche Cayenne Coupé

Ze zádi se nad devadesátikilometrovou rychlost vysouvá (o 13,5 centimetru) nahoru a vzad obrovité křídlo, které vylepšuje přítlak na zadní nápravě. Ovládat se dá také tlačítkem z místa řidiče.

Nejvíc změn je vzadu. Pokud nezvolíte čtyřmístné provedení se dvěma oddělenými křesly, jsou tam sedadla stejná jako ve standardním cayennu s vyšší střechou. Protože však konstruktéři u kupé vynechali mechanismus jejich posunu, jsou uchycená napevno a o tři centimetr níž, to zas pomohlo dohnat prostor nad hlavami, který u kupátek obvykle ubírá klesající linka střechy.

Wolfgang Butschek říká, že to přesně nemají změřené, ale místa na hlavu by mělo být v kupé téměř stejně jako v SUV.

Porsche Cayenne Coupé
Porsche Cayenne Coupé

A ještě jedním fíglem si pomáhají: pozornému divákovi neujde, že Cayenne Coupé má vždy černou střechu, v základním provedení je prosklená neotevírací, ve sportovním paketu karbonová prolisovaná. Ten černý díl je trochu vyklenutý nad bočnice střechy, i to uvolní místo nad hlavou vzadu, v těchto případech se vždy hraje o každý milimetr.

Do cayennu se navíc skvěle nastupuje, nohu není třeba zvedat přes zvýšený práh, ten je totiž zarovnaný s podlahou. A je to tak i u kupé.

Oproti SUV má nová sportovnější varianta menší kufr, z původních 770 je 625 litrů.

Třetina prodejů

Do prodeje dorazí nové provedení Cayenne v polovině roku se základním šestiválcem o výkonu 340 koní a ve verzi Turbo s osmiválcem s 550 koňmi, přeplňované jsou benzinové motory v obou případech. Nejprve přijede do Evropy, pak bude následovat zbytek světa. Pro Cayenne nejdůležitějšími trhy jsou obecně Čína a USA.

Podle Butscheka Porsche předpokládá, že kupé bude tvořit dvacet až třicet procent prodejů Cayennu. Cílem je ulovit hlavně nové zákazníky.

Příplatek oproti standardnímu Cayennu, který startuje s cenou těsně pod dvěma miliony korun včetně DPH a končí u verze Turbo na 3,65 milionech, bude 5 až 7 tisíc eur.

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...