Ilustrační snímek | foto: Robert Rambousek, MAFRA

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

  • 609
Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší pravděpodobností si za vjezd do hlavního města připlatíte. Praha zde totiž připravuje změnu značení a snížení povolené rychlosti. Chystá se tam také zprovoznění systému pro úsekové měření.

Nové vedení Prahy v čele s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha sobě) a ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) přišlo s návrhem změn omezení rychlosti v ulicích Liberecká a V Holešovičkách. Záměrem je v přehledném čtyřproudovém úseku snížit rychlost ze stávajících 70 km/h na 50 km/h a měřit zde rychlost.

Původní návrh byl v připomínkovém řízení napaden a zamítnut. Krátce nato ovšem přišel odbor dopravních agend TSK s novým návrhem. Nutnost úpravy rychlosti a značení v něm zůstala, tentokrát však se zcela jinými důvody. Vůle snížit v úseku s nízkou nehodovostí povolenou rychlost je značná.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„Konsolidace dopravního proudu“

KOMENTÁŘ

Nově uváděný důvod spočívající v „konsolidaci dopravního proudu“, není v hlavním městě novým tématem. 

Běžný řidič by si pod ním asi představil, že rychlosti v jednotlivých úsecích trasy se pro přehlednost sjednotí, nebo budou vykazovat logickou posloupnost. Avšak nyní je souslednost omezení rychlosti na trase od D8 k Blance 80, 70 u křížení s ulicí Zenklovou a následně 50 km/h dále v zástavbě. 

Postupné snižování rychlosti dává smysl. Běžný řidič by se ale mýlil, „konsolidace“ evidentně znamená něco jiného. Například na výjezdu od Barrandovského mostu směrem na Strakonickou se konsolidovalo opakovaně. A to tak mohutně, že víc zkonsolidováno snad ani být nemůže. Výsledkem je sled 70, 80, 50, 80, 50, 80 km/h na přehledném úseku od Barrandovského mostu k Lahovickému mostu dlouhém 4,5 km. 

Podezření, že i zdejší úpravy byly primárně motivovány osazením měřícím systémem, potvrzuje i fakt, že v opačném směru se v témže úseku rychlosti také střídají podobně chaoticky, nicméně jednotlivé směry si omezením rychlostí neodpovídají. I tam jsou ale měřící systémy.

Pokus první - sjednocení

Původní záměr na úpravu značení a povolené rychlosti spočíval v tzv. „návrhu opatření obecné povahy“ odboru dopravních agend, který byl zpracován na popud TSK. Počítal s nahrazením stávající značky „70“ novou „50“ s tím, že je zde nutné sjednotit povolenou rychlost. A uváděl, že důvodem je i možnost zavedení úsekového měření rychlosti.

Proti návrhu vystoupilo sdružení Mobilita 2014, které poukázalo na fakt, že uvedené důvody nejsou pro umístění značky B20a „50“ v souladu se zákonem.

Posloupnost postupného snižování povolené rychlosti je za stávající úpravy logická. 

Z 80 na svažité silnici pro motorová vozidla přes 70 km/h v předmětném přechodovém úseku až po 50 km/h v místě, kdy silnice mimoúrovňovou křižovatkou vstupuje do souvislé zástavby. Uváděná „nutnost sjednocení“, jak se ukázalo v připomínkovém řízení, nemá oporu v zákoně. Návrh nebyl na základě připomínek přijat.

Návrh vyhlášky na snížení rychlosti na příjezdu do Prahy
Návrh vyhlášky na snížení rychlosti na příjezdu do Prahy

Pokus druhý - konsolidace

TSK následně přišlo s druhým návrhem na úpravu, který počítá pouze s odstraněním značky B 20a „70“ a ponecháním pouze stávající značky „konec rychlostní komunikace“. Důvodem má tentokrát být „konsolidace dopravního proudu“ a „snížení hlučnosti v zástavbě“. V novém znění návrh nenaráží na zákonné hranice a se vší pravděpodobností bude schválen. Kompletní znění vyhlášky zde

Úsek se dosud nevyznačoval nijak výjimečnou nehodovostí, spíše naopak. Od počátku roku 2007 do podání prvního návrhu v prosinci 2018 se zde stalo celkem 28 nehod, při nichž nebyl nikdo usmrcen ani vážně zraněn. Jen dvě nehody pak alespoň nějakým způsobem souvisely s rychlostí. Při nich se ani lehce nezranil nikdo.

Statistika nehodovosti Praha
Statistika nehodovosti Praha

Pro srovnání lze vzít situaci na ulici 5. května na opačném konci Prahy, kde je zástavba ještě blíž komunikaci. 

Po období, kdy na úseku mezi Kačerovem a Pankrácí osazeným poměrovým měřením byla snížena rychlost na 50 km/h, správce komunikace před třemi roky po instalacï protihlukových stěn opět rychlost zvýšil na osmdesátku. Zmatení řidiči tam ovšem dodnes jezdí padesát.

Na Liberecké, přehledné komunikaci splňující parametry dálnice, se tak nově bude jezdit padesát. Přechod z 80 km/h na padesátku navíc nebudou označovat klasické rychlostní značky, ale pouze tabule „konec rychlostní komunikace“. Že si nemálo řidičů (především těch mimopražských) při sjezdu z kopce „po dálnici“ této pasti nevšimne, je takřka jasné.

„Paradoxně se zhorší situace v ulici V Holešovičkách, na jejím začátku jsou dnes značky 50 km/h, ty mají také zmizet,“ komentuje předseda komise pro dopravu Prahy 8 Martin Jedlička. Dodává také, že kvůli chystanému opatření přišlo na magistrát 56 připomínek: „Včetně jedné ode mě, a teď sám uznal, že jeho původně uvedený důvod byl nezákonný. Tak to teď zkouší znovu a argumentuje “konsolidací dopravního proudu” a taky “snížením hluku”, což je zajímavé, když okolo nejsou žádné domy,“ dodává Jedlička.

Je to kvůli Blance

Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu vysvětluje, že nové opatření není rozhodnutím politiků, ale krokem státní správy.

Pražský radní vysvětluje, že ke snižování rychlosti dochází kvůli nutnosti snížení hlukové zátěže v dané oblasti. „Ve stavebním povolení k tunelovému komplexu Blanka je totiž napsáno, že musí být zároveň snížena hluková zátěž v oblasti zasažené provozem tunelu,“ vysvětluje pro iDNES.cz.

„Blanka stále není zkolaudovaná, děláme tedy vše pro to, aby se mohla zkolaudovat,“ říká Scheinherr

„Úsekové měření je v tomto úseku už nainstalované, ale nikdy nebylo zprovozněné,“ popisuje a dodává, že po srovnání rychlostí v obou směrech (z i do Prahy) bude moci být spuštěno.

„Praha 8 proti tomuto opatření obecné povahy samozřejmě podá připomínku. S magistrátními úředníky odboru dopravních agend komunikuji obden, zajímavé že se mi o tom nezmínili. Budu se kvůli tomu chtít sejít i s náměstkem pro dopravu,“ uzavírá pro iDNES.cz Martin Jedlička.

VIDEO: Řidiči zkouší přelstít radary. Tyto triky (ne)fungují:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv