Od roku 1962 vede do republiky ropovod Družba, kterým teče ropa z nalezišť v bývalém SSSR. "Něco pochází z Uralu, něco ze Sibiře. Část ropy máme i z Kazachstánu," říká Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Od roku 1996 berou rafinerie ropu i z německého Ingolstadtu, z ropovodu jménem Mero-IKL. "Do Německa ropa teče transalpinským ropovodem z přístavu Terst, jenž přijímá tankery z Asie a severní Afriky," popisuje Podrazil. V český benzin a naftu přeměněná ropa pak z rafinerií směřuje k čerpacím stanicím, a právě přeprava je nejbolavějším místem. "Ročně jsou to miliony operací s pohonnými hmotami. Při nedodržení určitých zásad hrozí vzájemné mísení a znečištění paliv," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Existují tři způsoby, jak vyrobené palivo dopravit k čerpacím stanicím. Všeobecně známé jsou autocisterny a speciální nádrže na železničních vagonech. Třetí - méně známou - možností je produktovod. Tento rourový systém prochází celou republikou. "Za socialism u patřil produktovod ke státním tajemstvím," uvádí Milan Pelcl ze společnosti Čepro, která rourový systém spravuje. "Produktovodem proteče asi osmadvacet procent v tuzemsku prodaných pohonných hmot, zbytek rozvezou z rafinerií auta a vlaky," doplňuje Pelcl.
Polovina benzinů pochází z ciziny
Od roku 1962 vede do republiky ropovod Družba, kterým teče ropa z nalezišť v bývalém SSSR. "Něco pochází z Uralu, něco ze Sibiře. Část ropy máme i z Kazachstánu," říká Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Od roku 1996 berou rafinerie ropu i z německého Ingolstadtu, z ropovodu jménem Mero-IKL. "Do Německa ropa teče transalpinským ropovodem z přístavu Terst, jenž přijímá tankery z Asie a severní Afriky," popisuje Podrazil. V český benzin a naftu přeměněná ropa pak z rafinerií směřuje k čerpacím stanicím, a právě přeprava je nejbolavějším místem. "Ročně jsou to miliony operací s pohonnými hmotami. Při nedodržení určitých zásad hrozí vzájemné mísení a znečištění paliv," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Existují tři způsoby, jak vyrobené palivo dopravit k čerpacím stanicím. Všeobecně známé jsou autocisterny a speciální nádrže na železničních vagonech. Třetí - méně známou - možností je produktovod. Tento rourový systém prochází celou republikou. "Za socialism u patřil produktovod ke státním tajemstvím," uvádí Milan Pelcl ze společnosti Čepro, která rourový systém spravuje. "Produktovodem proteče asi osmadvacet procent v tuzemsku prodaných pohonných hmot, zbytek rozvezou z rafinerií auta a vlaky," doplňuje Pelcl.
Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil
Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...
Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého
Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž
Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...
Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají
Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář
Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...
Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta
Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...
Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody
Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...
Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent
Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...
Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář
Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...
4+1, DV, lodžie, 102 m2, sklep, Teplice, ulice Edisonova
Edisonova, Teplice - Trnovany
2 490 000 Kč