Policie si neví rady se zloději na benzinkách

  12:00aktualizováno  12:00
Policie ani pumpaři si nevědí rady se zloději benzinu. Do auta s ukradenou poznávací značkou natankují palivo a ujedou bez placení.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Mezi českými zloději se rozrůstá zvláštní „disciplína“. Mohlo by se jí říkat benzinová turistika. Pumpaři ani policie si s tím přitom nevědí rady.
 
Princip je jednoduchý. Zloději ukradnou státní poznávací značku z cizího vozidla a dají si ji na své. Pak někde natankují plnou nádrž a odjedou bez placení. Postižený, kterému značku ukradli, se tak rázem stává podezřelým z krádeže benzinu. A hrozí mu problémy.

Ukradli mi značku, šel po mě detektiv...
Ráno se vzbudíte a jste jednou nohou v průšvihu, ani nevíte jak. Přijdete ke svému autu a zjistíte, že vám někdo ukradl "espézetky“. A po pár dnech vám volá soukromý detektiv, že jste u pumpy ukradl benzin.
Přesně to se stalo mně.

Když jsem zjistil, že mé auto je bez registračních značek, hned mě napadlo zavolat na policii.

"Nechci vás od ničeho zrazovat, ale my vám nepomůžeme. Je to jen přestupek. Zavolejte na registr vozidel, že potřebujete novou značku,“ dal mi radu policejní komisař z pardubického okrsku.

Zavolal jsem tedy na registr. "Na policajty nedejte. Jsou líní sepsat protokol. Rychle tam utíkejte a všechno nahlaste. Značky kradou chytráci, kteří pak ujíždějí bez placení od benzinek. Tady už bylo lidí, co se pak nemohli vyhrabat z problémů,“ vyděsila mne úřednice.

Vyrazil jsem tedy na policii a nechal si sepsat protokol o krádeži. Neuplynuly ani tři dny a už jsem to ocenil.

Zazvonil telefon. "Pan Zlinský? Vy jste byl v noci na pátek v Hradci Králové na benzinové stanici Shell?“ uhodil na mne muž, který už si zjistil mé bydliště i číslo mobilu.

Hrklo ve mně. A je to tady, říkal jsem si. Začal jsem nervózně brblat vysvětlení v domnění, že mluvím s policistou. "A máte na krádež značek papír? Zelené BMW s vaší espézetkou nabralo plnou a odjelo bez placení,“ vyzvídal muž.

Druhý den se ozval znovu. Zjistil si, že krádež je nahlášená. "To vás zachránilo,“ uklidnil mě. "Já pracuji pro pumpu, kde jste jako tankoval. Policie s tím nic nedělá, tak si pomáháme sami. Těch případů je hodně,“ řekl. Napadlo mě, jestli smí nahlédnout do registru vozidel. Bez toho by mě nevypátral. "To víte, že se to nesmí. Jenže vím, kam zavolat. Vždyť se tím živím,“ sebral mi detektiv iluze. Ani mne nepřekvapilo, že mi nechtěl říct své jméno.

Do těchto záznamů však mohou pouze policisté, a soukromý detektiv tak porušil zákon. "Když najdu člověka, který krádež SPZ nenahlásil a je podezřelý z tankování bez placení, předám případ policii,“ dodal detektiv najatý okradenými pumpaři.

A jak jsem nakonec dopadl? Vyvázl jsem ještě dobře. Zaplatil jsem pouze 450 korun za nová čísla.

Policie je bezmocná 
"Kamery nám nepomáhají. Ti lidé v tom umějí chodit. Mají čepice, tmavé brýle a zásadně do kamer nekoukají,“ říká Milan Pánek ze společnosti Shell.

Někdy jde zaměstnancům čerpacích stanic při pronásledování zlodějů o život. "Byly případy, kdy prchající řidič zranil obsluhu nebo zákazníka,“ dodal Pánek.

U Shellu už mají databázi poznávacích značek aut, se kterými zloději k pumpám pro natankování "zdarma“ jezdí. "Před dvěma roky byla situace neudržitelná. Každý měsíc odjelo z každé naší pumpy v průměru jedno auto bez placení. Máme sto padesát pump,“ vzpomíná Pánek.

"Po zavedení databáze klesly krádeže zhruba o polovinu. Zloději si mezi sebou řekli, že u nás mohou narazit,“ radí Pánek konkurenci, jak se benzinovému zlodějství bránit.

Čísla od policie potvrzují, že případů rozhodně není málo. Od začátku letošního roku už policisté zaznamenali 3797 krádeží nebo ztrát poznávacích značek. Přitom se jich podařilo najít jen 468. Případů bude zřejmě více, protože někteří lidé ani ztrátu nebo krádež značky nenahlásí. A to je velká chyba.
 
Policie přiznává, že je proti tankování bez placení téměř bezmocná. "Řešíme to jako každý jiný čin. Často ale skončíme na tom, že značky jsou kradené. Pak je pátrání po pachateli těžké,“ potvrdila tisková mluvčí pardubických policistů Jitka Vavřinová.

V jejím kraji mají přitom od začátku letošního roku nahlášených už patnáct podobných případů krádeže benzinu.

Zloději si značky mezi sebou půjčují
Benzinoví gangsteři se dokonce znají mezi sebou. "Celé to má nádech organizovaného zločinu. Máme v databázi jednu espézetku, která byla u krádeže už třikrát a pokaždé na jiném voze. Zloději to mají perfektně vymyšlené,“ dodává Pánek ze Shellu.

Pumpám se někdy ani nevyplatí proti tankování "zdarma“ bojovat. "Je to ohromný problém, který nám přináší velké ztráty. To, že si někdo vezme plnou nádrž a pak v klidu odjede, se nám stává často,“ říká mluvčí společnosti Jet Jana Gáliková. "Jenže když dáte do osobního vozu plnou nádrž, tak to je asi tisíc korun. Kdybychom měli platit soukromého detektiva, tak nás to celé vyjde dráž než sama loupež,“ dodává mluvčí.

"Odjezdy bez placení? To si buďte jistí, že se to stává. Je to dost často. Jak se bráníme? Prakticky nijak. Když bychom mu třeba kamenem aspoň rozbili okno, tak policie bude řešit nás,“ uvedl zaměstnanec pumpy Pap Oil z Přelouče, který nechtěl být jmenován.

Kam mizí?
Ztracené a ukradené registrační značky

v roce 2006

16 879
podařilo se najít 1896
od 1. 1. do 26. 3. 2007 3797
podařilo se najít 468
Zdroj: Policie ČR

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 2017 ·
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 2017 ·

r.v. 2017, naj. 14 739 km, benzín
440 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz