Policie si neví rady se zloději na benzinkách

  12:00aktualizováno  12:00
Policie ani pumpaři si nevědí rady se zloději benzinu. Do auta s ukradenou poznávací značkou natankují palivo a ujedou bez placení.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Mezi českými zloději se rozrůstá zvláštní „disciplína“. Mohlo by se jí říkat benzinová turistika. Pumpaři ani policie si s tím přitom nevědí rady.
 
Princip je jednoduchý. Zloději ukradnou státní poznávací značku z cizího vozidla a dají si ji na své. Pak někde natankují plnou nádrž a odjedou bez placení. Postižený, kterému značku ukradli, se tak rázem stává podezřelým z krádeže benzinu. A hrozí mu problémy.

Ukradli mi značku, šel po mě detektiv...
Ráno se vzbudíte a jste jednou nohou v průšvihu, ani nevíte jak. Přijdete ke svému autu a zjistíte, že vám někdo ukradl "espézetky“. A po pár dnech vám volá soukromý detektiv, že jste u pumpy ukradl benzin.
Přesně to se stalo mně.

Když jsem zjistil, že mé auto je bez registračních značek, hned mě napadlo zavolat na policii.

"Nechci vás od ničeho zrazovat, ale my vám nepomůžeme. Je to jen přestupek. Zavolejte na registr vozidel, že potřebujete novou značku,“ dal mi radu policejní komisař z pardubického okrsku.

Zavolal jsem tedy na registr. "Na policajty nedejte. Jsou líní sepsat protokol. Rychle tam utíkejte a všechno nahlaste. Značky kradou chytráci, kteří pak ujíždějí bez placení od benzinek. Tady už bylo lidí, co se pak nemohli vyhrabat z problémů,“ vyděsila mne úřednice.

Vyrazil jsem tedy na policii a nechal si sepsat protokol o krádeži. Neuplynuly ani tři dny a už jsem to ocenil.

Zazvonil telefon. "Pan Zlinský? Vy jste byl v noci na pátek v Hradci Králové na benzinové stanici Shell?“ uhodil na mne muž, který už si zjistil mé bydliště i číslo mobilu.

Hrklo ve mně. A je to tady, říkal jsem si. Začal jsem nervózně brblat vysvětlení v domnění, že mluvím s policistou. "A máte na krádež značek papír? Zelené BMW s vaší espézetkou nabralo plnou a odjelo bez placení,“ vyzvídal muž.

Druhý den se ozval znovu. Zjistil si, že krádež je nahlášená. "To vás zachránilo,“ uklidnil mě. "Já pracuji pro pumpu, kde jste jako tankoval. Policie s tím nic nedělá, tak si pomáháme sami. Těch případů je hodně,“ řekl. Napadlo mě, jestli smí nahlédnout do registru vozidel. Bez toho by mě nevypátral. "To víte, že se to nesmí. Jenže vím, kam zavolat. Vždyť se tím živím,“ sebral mi detektiv iluze. Ani mne nepřekvapilo, že mi nechtěl říct své jméno.

Do těchto záznamů však mohou pouze policisté, a soukromý detektiv tak porušil zákon. "Když najdu člověka, který krádež SPZ nenahlásil a je podezřelý z tankování bez placení, předám případ policii,“ dodal detektiv najatý okradenými pumpaři.

A jak jsem nakonec dopadl? Vyvázl jsem ještě dobře. Zaplatil jsem pouze 450 korun za nová čísla.

Policie je bezmocná 
"Kamery nám nepomáhají. Ti lidé v tom umějí chodit. Mají čepice, tmavé brýle a zásadně do kamer nekoukají,“ říká Milan Pánek ze společnosti Shell.

Někdy jde zaměstnancům čerpacích stanic při pronásledování zlodějů o život. "Byly případy, kdy prchající řidič zranil obsluhu nebo zákazníka,“ dodal Pánek.

U Shellu už mají databázi poznávacích značek aut, se kterými zloději k pumpám pro natankování "zdarma“ jezdí. "Před dvěma roky byla situace neudržitelná. Každý měsíc odjelo z každé naší pumpy v průměru jedno auto bez placení. Máme sto padesát pump,“ vzpomíná Pánek.

"Po zavedení databáze klesly krádeže zhruba o polovinu. Zloději si mezi sebou řekli, že u nás mohou narazit,“ radí Pánek konkurenci, jak se benzinovému zlodějství bránit.

Čísla od policie potvrzují, že případů rozhodně není málo. Od začátku letošního roku už policisté zaznamenali 3797 krádeží nebo ztrát poznávacích značek. Přitom se jich podařilo najít jen 468. Případů bude zřejmě více, protože někteří lidé ani ztrátu nebo krádež značky nenahlásí. A to je velká chyba.
 
Policie přiznává, že je proti tankování bez placení téměř bezmocná. "Řešíme to jako každý jiný čin. Často ale skončíme na tom, že značky jsou kradené. Pak je pátrání po pachateli těžké,“ potvrdila tisková mluvčí pardubických policistů Jitka Vavřinová.

V jejím kraji mají přitom od začátku letošního roku nahlášených už patnáct podobných případů krádeže benzinu.

Zloději si značky mezi sebou půjčují
Benzinoví gangsteři se dokonce znají mezi sebou. "Celé to má nádech organizovaného zločinu. Máme v databázi jednu espézetku, která byla u krádeže už třikrát a pokaždé na jiném voze. Zloději to mají perfektně vymyšlené,“ dodává Pánek ze Shellu.

Pumpám se někdy ani nevyplatí proti tankování "zdarma“ bojovat. "Je to ohromný problém, který nám přináší velké ztráty. To, že si někdo vezme plnou nádrž a pak v klidu odjede, se nám stává často,“ říká mluvčí společnosti Jet Jana Gáliková. "Jenže když dáte do osobního vozu plnou nádrž, tak to je asi tisíc korun. Kdybychom měli platit soukromého detektiva, tak nás to celé vyjde dráž než sama loupež,“ dodává mluvčí.

"Odjezdy bez placení? To si buďte jistí, že se to stává. Je to dost často. Jak se bráníme? Prakticky nijak. Když bychom mu třeba kamenem aspoň rozbili okno, tak policie bude řešit nás,“ uvedl zaměstnanec pumpy Pap Oil z Přelouče, který nechtěl být jmenován.

Kam mizí?
Ztracené a ukradené registrační značky

v roce 2006

16 879
podařilo se najít 1896
od 1. 1. do 26. 3. 2007 3797
podařilo se najít 468
Zdroj: Policie ČR

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz