ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ADAC

V pneuservisech je nával. Zimní obutí nezdražilo

  • 46
Zájem o přezutí na zimní pneumatiky v posledním týdnu vzrostl proti stejnému období loni o 40 procent. Důvodem je prudké říjnové ochlazení, které přišlo po výrazně teplotně nadprůměrnému září. Přezuto na zimní nebo celoroční pneu má v současnosti 30 procent motoristů, což je o pět procentních bodů víc než loni. Vyplývá to z aktuálních informací serveru Pneumatiky.cz.

„Zájem o zimní pneumatiky byl v září o třetinu nižší než v předchozích letech. Sezona naplno vypukla až v říjnu, kde se podle prvních dvou týdnů zdá, že se prodeje budou pohybovat na úrovni silného roku 2021,“ uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Podle Schwangmaiera se většina výrobců pneumatik snaží držet ceny na loňské úrovni nebo zdražuje jen velmi mírně, a to zejména u pneumatik s menším průměrem. Značka Dunlop výrazně zlevnila, což se projevuje v jejích rostoucích prodejích.

Stagnaci cen pozorují i řidiči. V říjnovém průzkumu Pneumatiky.cz mezi zhruba 700 respondenty jich 61 procent uvedlo, že letos nezaznamenali žádné zdražení pneumatik nebo jen zdražení v nízkých jednotkách procent.

Zatímco ještě na jaře byl podle dat e-shopu Pneumatiky.cz patrný přeliv zákazníků od prémiových značek k levnějším alternativám, v zimní sezoně se tento trend vytratil. Podle Schwangmaiera rostou prodeje prémiových značek rychleji než ve střední a ekonomické třídě. „Může za to několik faktorů. Do nabídky se díky obnovení výroby podařilo vrátit značku Nokian, díky atraktivní ceně v řadě rozměrů roste popularita značky Bridgestone a letos slaví u zákazníků značný úspěch i Continental,“ doplnil.

Vhodný okamžik pro výměnu letních pneumatik za zimní podle výrobce Bridgestone nastává s poklesem teplot pod sedm stupňů Celsia. Za těchto podmínek mají zimní pneumatiky svými provozními vlastnostmi nad letními jednoznačně navrch. Zimní pneumatiky se od letních pneumatik liší mimo jiné tím, že jsou vyrobeny z materiálů, které zůstávají při nižších teplotách měkké a pružné. V konstrukci dezénu jsou navíc významně zastoupeny lamely s malými drážkami pro zvýšení počtu záběrových hran a přilnavosti na sněhu a ledu.

Legislativa v mnoha zemích používání zimních pneumatik výslovně vyžaduje a za nedodržování této povinnosti stanovuje postihy. V České republice musejí řidiči jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že na silnici bude.

,