Nejslavnější závod do vrchu Pikes Peak v americkém Coloradu letos odstartuje 30. června. V 91. ročníku pojedou závodníci celý závod po zpevněném povrchu, který silnice na vrchol vysoký 4 302 metrů dostala v loňském roce.
Peugeot není v závodu Pikes Peak žádným nováčkem. Koncem osmdesátých let zde proháněl slavný jezdec Ari Vatanen tehdejší hvězdu Peugeot 405 Turbo 16 a v roce 1988 zde i vyhrál v kategorii Unlimited. O rok později pak vítězství Peugeotu zopakoval americký jezdec Robby Unser.
Pro letošní rok si Peugeot vybral úspěšný malý model 208, z něhož vytvořil závodní speciál, který se sériovým autem má jen velmi málo společného. To prozradí už jeho extrémně rozkročená dvoumetrová silueta s výrazně vytaženými blatníky a téměř dvoumetrové křídlo z okruhového speciálu Peugeot 908. Auto je delší než sériový Peugeot 208, měří na délku 4,5 metru. Z úspěšného speciálu 908 z Le Mans si pak novinka vypůjčila i další konstrukční prvky.
Konstrukce kombinuje rám z ocelových trubek a díly z karbonu. Díky tomu je auto velmi lehké, váží jen 875 kilogramů. Toto číslo si zapamatujte, protože je velice důležité. Auto má motor uložený uprostřed a přes šestistupňovou sekvenční převodovku jsou poháněna všechna čtyři kola.
Motor je šestiválec o objemu 3,2 litru s 24 ventily a dvěma turbodmychadly. Ty jsou pro závod do vrchu na hoře Pikes Peak velmi důležité. Startuje se totiž ve výšce 2 865 metrů a dvacetikilometrová trať končí ve výšce 4 300 metrů. V řídkém vzduchu ztrácí motory výkon, a to především ty atmosféricky plněné. Na každých 100 metrů výšky jedno procento. Takže už na startu mají atmosférické motory výkon nižší téměř o 30 procent proti výkonu u hladiny moře.
Extrémní výkon je tedy potřeba, a proto má Peugeot 208 T16 výkon 875 koní. Ano, to je stejná hodnota jako hmotnost auta v kilogramech. Výkonový poměr je tak jeden kůň na kilogram hmotnosti, což je extrémně špičková hodnota, které se zdaleka neblíží ani nejsilnější silniční supersporty.
Závodní Peugeot 208 díky výkonu a nízké hmotnosti dokáže na stovku vystřelit za 1,8 sekundy, na dvoustovce je za 4,8 sekundy a maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu zvládne do sedmi sekund. Ano, maximální rychlost není extrémní, ale při závodu není víc potřeba, a tak jsou převody poskládané především pro brutální akceleraci.
Peugeot a určitě i legendární Loeb budou chtít v závodě pokořit rekordní čas z loňského roku, kdy mimo závod dokázal Rhys Millen zajet s upraveným vozem Hyundai Genesis Coupe čas 9:46,164. Loňský závod v kategorii Unlimited vyhrál David Donner se speciálem Palatov D4PPS. V předchozích třech ročnících pak vyhrálo kategorii Unlimited upravené Suzuki SX4.
Silnici na vrchol Pikes Peak v Coloradu si mohou vyzkoušet (klidnou jízdou v běžném provozu) i běžní motoristé. Je otevřena po celý rok podle povětrnostních podmínek, ale za vjezd se platí 35 až 40 dolarů (do 800 korun) za vozidlo do pěti pasažérů.
Sebastien Loeb je jedním z nejúspěšnějších závodníků rallye. Vyhrál 78 soutěží, naposled letos Argentinskou rallye. Od roku 2004 nezná světová soutěž WRC jiného vítěze než právě Sebastiena Loeba. Vyhrál devětkrát za Citroën, v posledních dvou letech s vozem DS3 WRC. Letos se už Loeb neúčastní všech soutěží, přesto je v průběžném pořadí šampionátu WRC na druhém místě.