Porotci volící v prestižní mezinárodní anketě evropský vůz roku (Car of the Year) dostávají od automobilek příležitost testovat připravované automobilové novinky ještě v režimu ladění a dlouho před jejich odhalením. Českým zástupcem v porotě je Jiří Duchoň z magazínu Automobil.
„Po dobu několika dní jsou s námi zaměstnanci oddělení vývoje, aby od nás získali zpětnou vazbu. A pokaždé objevíme něco, nač dosud nikdo z automobilky nepřišel,“ popisuje.
Tentokrát v okolí alsaské vesničky Hornbach zkoušeli nový Opel Corsa F a přišli jsme například na to, že po stisku tlačítka pro manuální řazení na voliči samočinné převodovky za klidu nešlo již přepnout zpět do režimu D a bylo třeba vůz resetovat. Čtěte první dojmy Jiřího Duchoně ze seznámení s novým Opelem Corsa, zatím maskovaným.
CORSA GANG |
Kvůli rozchodu se začínalo nanovo
Řadě Corsa aktuálně patří 7,8% podíl na evropských prodejích segmentu B a takřka každý čtvrtý prodaný Opel nese jméno Corsa, přičemž dosud vzniklo celkem 13,6 milionu vozidel s tímto označením. Vývoj Corsy F byl již v plném proudu, když v předvečer otevření ženevského autosalonu roku 2017 bylo oznámeno, že General Motors, majitel Opelu od roku 1929, všechny své evropské aktivity včetně britské značky Vauxhall prodal francouzskému koncernu PSA. Bylo tedy samozřejmě třeba ihned upustit od použití platformy SCCS (GM/Fiat) a začít znovu. Nicméně z dílen PSA dostal Opel základ vskutku velkorysý: modulární a rozsáhle modifikovatelnou architekturu CMP.
V případě nové Corsy (F) přineslo použití platformy CMP například snížení hmotnosti až o 108 kg, takže základní provedení vykáže pohotovostní hmotnost 980 kg. To znamená 10% redukční dietu, jež má přinést zlepšení zejména v oblasti hospodárnosti a jízdních vlastností. Výrazně se změnily proporce Corsy, ta bude k dispozici výhradně coby pětidveřový hatchback. Délka zůstala na 4060 mm, vše ostatní je jinak. Rozvor narostl o 28 mm na 2538 mm, ale přední převis se zkrátil o plných 50 mm na 831 mm. Výška je menší o 48 mm (1433 mm) a pozice řidiče klesla o 28 mm blíže k zemi (537 mm), což příznivě ovlivnilo pozici těžiště s ohledem na stabilitu a jízdní vlastnosti.
Nijak tím však neutrpěl vnitřní prostor, řidič má nyní nad hlavou o 3 mm místa více než dosud (minimálně 886 mm) a zavazadlový prostor s šířkou rozšířenou o 74 mm (1018 mm) nyní v základním uspořádání pojme 309 l zavazadel (+ 24 l). Corsa F bude k dispozici s osvědčenými motory PSA, tedy zážehovými tříválci 1,2 litru (75 až 130 koní) a vznětovými čtyřválci 1,5 litru (prozatím jen 100 koní). Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, pro vybrané tříválce také osmistupňová samočinná Aisin s kapalinovým měničem momentu. Již od počátku má být corsa, stejně jako sourozenecké DS3 Crossback a Peugeot 208, nabízena rovněž v plně elektrickém provedení.
Ve výbavě se objeví řada pokrokových prvků: Zadní svítilny mohou být kompletně sestaveny z LED a přední světlomety budou připraveny ve třech provedeních: žárovkové, statické LED a matricové LED IntelliLux. Posledně jmenované jsou sestaveny z řady samostatných zdrojů LED, schopných na základě údajů z kamery za čelním sklem samostatného rozsvěcování a zhášení, a mají přinést do svého segmentu dosud nevídané osvětlovací schopnosti.
Alespoň z toho, nač jsme mohli pod kamufláží interiéru nahlédnout, plyne, že řada prvků pochází z dílen PSA, což platí zejména o ovladačích spouštění oken, infotainmentu, sedadlech nebo voliči převodovky. Naopak typicky „opelovské“ jsou vzhůru vytočené, v typickém úchopu volantu v pozici „za 10 minut 2“ snadno přístupné, páčky pod volantem či přístrojový štít. Podobně jako v případě adaptace typu Grandland X (P3008/5008) se německým manažerům podařilo prosadit vyjmutí regulace ventilace z dotykového monitoru do samostatných ovladačů pod displejem, což je jednoznačně praktické a většina zákazníků to nejspíš ocení.
Důkladné maskování
Prototypy nové corsy byly důkladně maskované, kamufláž ze speciálních lepicích pásek částečně překrývá svítilny i okna a zejména na bocích a v zadní partii karoserie je pod povrchem ještě doplněna vycpávkami. Účelem je znemožnit náhodnému pozorovateli identifikaci výrobce a zdeformovat jeho představy a tvaru a proporcích. Rovněž interiér je z větší části překryt přilepenou tkaninou, pod níž se skrývají často nepřesně zhotovené provizorní díly z lesklého „prototypového“ plastu.
Zkoušené vozy již byly po technické stránce plně funkční a zejména nastavením agregátů, podvozku či sedadly již více méně odpovídaly sériovému provedení. Kromě zatím dosti zfušovaného interiéru byly naopak airbagy, pokročilé asistenční prvky nebo multimediální soustava zcela nefunkční (jejich vývoj zatím není ukončen). Je zvláštní, že prototypy Corsy byly údajně zhotoveny již přímo na linkách továrny v Zaragoze, přičemž dosud se zkušební Opely vyráběly ručně ve zvláštním oddělení v domově značky v Rüsselsheimu.
Všechny dosavadní generace Opelu Corsa
Padne do ruky
Jezdili jsme ve dvou konvojích. Jeden byl sestaven ze dvou prototypů nové Corsy F s motory 1,2 l/100 k 6MT a červenými akcenty na karoserii, druhý z vozů s pohonem 1,2 l/130 k 8AT a žlutými doplňky. Pro srovnání byly konvoje doplněny stávajícími Corsami s agregáty 1,4 l/100 k 6MT, resp. 1,4 l/90 k 6AT, přičemž za volanty jsme se podle důmyslného vzorce střídali tak, aby každý z nás měl dostatek času na vyzkoušení každého z vozů. Zaváděcím vozem byla vždy aktuální Corsa GSi.
Stejně jako v případě DS3 Crossback, i při aplikaci v typu Corsa F se ukazuje, že platforma CMP je mimořádně zdařilá. Známé motory PSA PureTech opět ukázaly, že jde o kultivované agregáty s rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu a plynulým průběhem točivého momentu, přičemž rozdíl mezi verzemi 100 a 130 koní byl překvapivě minimální. Samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu řadí tak rychle, měkce a logicky, jak žádná dvouspojková převodovka nikdy nebude. Ocenili jsme také precizní řízení se strmějším převodem, elektrickým posilovačem přímo v převodce a citlivým stáčením do středové polohy.
Nerovnosti žádného druhu nemění směr jízdy vozu a do volantu nepronikají rázy, řidič má však přesto ve volantu přesný kontakt s koly. Lehká a vyvážená konstrukce v kombinaci s nízkým těžištěm, dlouhým rozvorem a vhodně odladěnou charakteristikou zadní nápravy s vlečenými rameny minimalizuje náklony karoserie a sklony k nedotáčivosti a umožňuje vozu plynulé a velmi rychlé průjezdy zatáčkami.
Jistou rezervu jsme shledali v možnosti lépe utlumit hluk od odvalování pneumatik, jenž byl především na hrubším asfaltu zvýšený, na druhou stranu rázy od přejezdů nerovností se k posádce prakticky nedostávají. V přímém srovnání s dosavadní generací nová Corsa F exceluje ve všech ohledech. Sedí se níže, avšak řidič má lepší výhled do okolí. Sedadla jsou tužší a mají delší sedáky i opěráky, poskytující navíc lepší oporu v zatáčkách.
V posledních letech se Corsy vyrábí také v německém Eisenachu, ale základním závodem zůstává stále továrna ve španělské Zaragoze, a to již od dob Corsy A z roku 1982. Výroba prototypů Corsy F byla zahájena letos v lednu a probíhala ve čtyřech sériích, přičemž „naše“ vozy pocházely z druhé z nich. Naše první jízdy s Opelem Corsa F ukázaly, že němečtí inženýři využili možností moderní platformy CMP na maximum. První fotografie odhalující podobu nového Opelu budou uvolněny během června, ale na zahájení prodejů si počkáme až na závěr letošního roku.