První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Exkluzivně   10:00
Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný „Corsa gang“. Testovali jsme prototypy a zdá se, že nová Corsa paradoxně jezdí „němečtěji“ než její předchůdkyně.

Porotci volící v prestižní mezinárodní anketě evropský vůz roku (Car of the Year) dostávají od automobilek příležitost testovat připravované automobilové novinky ještě v režimu ladění a dlouho před jejich odhalením. Českým zástupcem v porotě je Jiří Duchoň z magazínu Automobil.

„Po dobu několika dní jsou s námi zaměstnanci oddělení vývoje, aby od nás získali zpětnou vazbu. A pokaždé objevíme něco, nač dosud nikdo z automobilky nepřišel,“ popisuje.

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Tentokrát v okolí alsaské vesničky Hornbach zkoušeli nový Opel Corsa F a přišli jsme například na to, že po stisku tlačítka pro manuální řazení na voliči samočinné převodovky za klidu nešlo již přepnout zpět do režimu D a bylo třeba vůz resetovat. Čtěte první dojmy Jiřího Duchoně ze seznámení s novým Opelem Corsa, zatím maskovaným.

CORSA GANG

Vývoje nového Opelu se opět ujal rüsselsheimský „Corsa gang“. Jeho vůdčími členy jsou Michael Döring a Thomas Wanke. Na snímku se sklání nad projektem Corsy C, nicméně oba se podíleli již na projektu Corsy B. Michael má nyní na starosti ladění jízdních vlastností a Thomas je šéfkonstruktérem

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Kvůli rozchodu se začínalo nanovo

Řadě Corsa aktuálně patří 7,8% podíl na evropských prodejích segmentu B a takřka každý čtvrtý prodaný Opel nese jméno Corsa, přičemž dosud vzniklo celkem 13,6 milionu vozidel s tímto označením. Vývoj Corsy F byl již v plném proudu, když v předvečer otevření ženevského autosalonu roku 2017 bylo oznámeno, že General Motors, majitel Opelu od roku 1929, všechny své evropské aktivity včetně britské značky Vauxhall prodal francouzskému koncernu PSA. Bylo tedy samozřejmě třeba ihned upustit od použití platformy SCCS (GM/Fiat) a začít znovu. Nicméně z dílen PSA dostal Opel základ vskutku velkorysý: modulární a rozsáhle modifikovatelnou architekturu CMP.

V případě nové Corsy (F) přineslo použití platformy CMP například snížení hmotnosti až o 108 kg, takže základní provedení vykáže pohotovostní hmotnost 980 kg. To znamená 10% redukční dietu, jež má přinést zlepšení zejména v oblasti hospodárnosti a jízdních vlastností. Výrazně se změnily proporce Corsy, ta bude k dispozici výhradně coby pětidveřový hatchback. Délka zůstala na 4060 mm, vše ostatní je jinak. Rozvor narostl o 28 mm na 2538 mm, ale přední převis se zkrátil o plných 50 mm na 831 mm. Výška je menší o 48 mm (1433 mm) a pozice řidiče klesla o 28 mm blíže k zemi (537 mm), což příznivě ovlivnilo pozici těžiště s ohledem na stabilitu a jízdní vlastnosti.

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný
Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Nijak tím však neutrpěl vnitřní prostor, řidič má nyní nad hlavou o 3 mm místa více než dosud (minimálně 886 mm) a zavazadlový prostor s šířkou rozšířenou o 74 mm (1018 mm) nyní v základním uspořádání pojme 309 l zavazadel (+ 24 l). Corsa F bude k dispozici s osvědčenými motory PSA, tedy zážehovými tříválci 1,2 litru (75 až 130 koní) a vznětovými čtyřválci 1,5 litru (prozatím jen 100 koní). Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, pro vybrané tříválce také osmistupňová samočinná Aisin s kapalinovým měničem momentu. Již od počátku má být corsa, stejně jako sourozenecké DS3 Crossback a Peugeot 208, nabízena rovněž v plně elektrickém provedení.

Ve výbavě se objeví řada pokrokových prvků: Zadní svítilny mohou být kompletně sestaveny z LED a přední světlomety budou připraveny ve třech provedeních: žárovkové, statické LED a matricové LED IntelliLux. Posledně jmenované jsou sestaveny z řady samostatných zdrojů LED, schopných na základě údajů z kamery za čelním sklem samostatného rozsvěcování a zhášení, a mají přinést do svého segmentu dosud nevídané osvětlovací schopnosti.

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný
Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Alespoň z toho, nač jsme mohli pod kamufláží interiéru nahlédnout, plyne, že řada prvků pochází z dílen PSA, což platí zejména o ovladačích spouštění oken, infotainmentu, sedadlech nebo voliči převodovky. Naopak typicky „opelovské“ jsou vzhůru vytočené, v typickém úchopu volantu v pozici „za 10 minut 2“ snadno přístupné, páčky pod volantem či přístrojový štít. Podobně jako v případě adaptace typu Grandland X (P3008/5008) se německým manažerům podařilo prosadit vyjmutí regulace ventilace z dotykového monitoru do samostatných ovladačů pod displejem, což je jednoznačně praktické a většina zákazníků to nejspíš ocení.

Důkladné maskování

Prototypy nové corsy byly důkladně maskované, kamufláž ze speciálních lepicích pásek částečně překrývá svítilny i okna a zejména na bocích a v zadní partii karoserie je pod povrchem ještě doplněna vycpávkami. Účelem je znemožnit náhodnému pozorovateli identifikaci výrobce a zdeformovat jeho představy a tvaru a proporcích. Rovněž interiér je z větší části překryt přilepenou tkaninou, pod níž se skrývají často nepřesně zhotovené provizorní díly z lesklého „prototypového“ plastu.

Zkoušené vozy již byly po technické stránce plně funkční a zejména nastavením agregátů, podvozku či sedadly již více méně odpovídaly sériovému provedení. Kromě zatím dosti zfušovaného interiéru byly naopak airbagy, pokročilé asistenční prvky nebo multimediální soustava zcela nefunkční (jejich vývoj zatím není ukončen). Je zvláštní, že prototypy Corsy byly údajně zhotoveny již přímo na linkách továrny v Zaragoze, přičemž dosud se zkušební Opely vyráběly ručně ve zvláštním oddělení v domově značky v Rüsselsheimu.

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Všechny dosavadní generace Opelu Corsa

Padne do ruky

Jezdili jsme ve dvou konvojích. Jeden byl sestaven ze dvou prototypů nové Corsy F s motory 1,2 l/100 k 6MT a červenými akcenty na karoserii, druhý z vozů s pohonem 1,2 l/130 k 8AT a žlutými doplňky. Pro srovnání byly konvoje doplněny stávajícími Corsami s agregáty 1,4 l/100 k 6MT, resp. 1,4 l/90 k 6AT, přičemž za volanty jsme se podle důmyslného vzorce střídali tak, aby každý z nás měl dostatek času na vyzkoušení každého z vozů. Zaváděcím vozem byla vždy aktuální Corsa GSi.

Stejně jako v případě DS3 Crossback, i při aplikaci v typu Corsa F se ukazuje, že platforma CMP je mimořádně zdařilá. Známé motory PSA PureTech opět ukázaly, že jde o kultivované agregáty s rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu a plynulým průběhem točivého momentu, přičemž rozdíl mezi verzemi 100 a 130 koní byl překvapivě minimální. Samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu řadí tak rychle, měkce a logicky, jak žádná dvouspojková převodovka nikdy nebude. Ocenili jsme také precizní řízení se strmějším převodem, elektrickým posilovačem přímo v převodce a citlivým stáčením do středové polohy.

Nerovnosti žádného druhu nemění směr jízdy vozu a do volantu nepronikají rázy, řidič má však přesto ve volantu přesný kontakt s koly. Lehká a vyvážená konstrukce v kombinaci s nízkým těžištěm, dlouhým rozvorem a vhodně odladěnou charakteristikou zadní nápravy s vlečenými rameny minimalizuje náklony karoserie a sklony k nedotáčivosti a umožňuje vozu plynulé a velmi rychlé průjezdy zatáčkami.

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Jistou rezervu jsme shledali v možnosti lépe utlumit hluk od odvalování pneumatik, jenž byl především na hrubším asfaltu zvýšený, na druhou stranu rázy od přejezdů nerovností se k posádce prakticky nedostávají. V přímém srovnání s dosavadní generací nová Corsa F exceluje ve všech ohledech. Sedí se níže, avšak řidič má lepší výhled do okolí. Sedadla jsou tužší a mají delší sedáky i opěráky, poskytující navíc lepší oporu v zatáčkách.

V posledních letech se Corsy vyrábí také v německém Eisenachu, ale základním závodem zůstává stále továrna ve španělské Zaragoze, a to již od dob Corsy A z roku 1982. Výroba prototypů Corsy F byla zahájena letos v lednu a probíhala ve čtyřech sériích, přičemž „naše“ vozy pocházely z druhé z nich. Naše první jízdy s Opelem Corsa F ukázaly, že němečtí inženýři využili možností moderní platformy CMP na maximum. První fotografie odhalující podobu nového Opelu budou uvolněny během června, ale na zahájení prodejů si počkáme až na závěr letošního roku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...