Opel Astra

Opel Astra | foto: Opel

Opel Astra je z půlky nový, vypadá ale stejně

  • 36
Frankfurt (Od zpravodajů iDNES.cz) - Opel přestavěl jeden ze svých nejdůležitějších modelů: vyvinul úplně nové motory, upravil podvozek a vylepšil aerodynamiku. O to víc překvapí, že zvenku vypadá Astra v podstatě pořád stejně, na pohled se změnil jen přední nárazník. Navíc je to novinka na nějaké dva roky.

Vedle zcela nové Corsy, kterou šéfové PSA nařídili postavit na francouzské technice, se na frankfurtském autosalonu představuje i důkladně modernizovaná Astra. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby nedostala zcela nové motory, které nemají nic společného ani s těmi dosavadními, ani s těmi od PSA.

Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako...
Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako...
Šéf Opelu Michael Lohscheller představuje elektrické provedení corsy.

Krok je o to překvapivější, že modernizovaná Astra vydrží ve výrobě jen dva roky. Navíc musí francouzský koncern PSA, kterému Opel od roku 2017 patří, za použití platformy i motorů vyvinutých GM platit licenční poplatky, což auto zbytečně prodražuje.

Obvykle se automobilky snaží modely inovovat hlavně zvenčí, aby před publikem působily stále občerstvovaným, aktuálním dojmem. Postavit vlastně z velké části znovu auto, které je na pohled úplně stejné jako předtím, je tedy velmi neobvyklé. Na druhou stranu to skvěle ukazuje, v jak „nelogické“ době se dnes automobilky v Evropě nacházejí. Předpisy se mění a tlak na emisní způsobilost spalovacích motorů je tak extrémní, že veškeré síly a finance míří do boje za nižší emise. Opel v tomto případě ještě musí platit za licence použité techniky původnímu majiteli (GM), což jsou utracené peníze navíc. 

Někdy prostě selská logika nefunguje. Corsa a Astra jsou dva nejdůležitější modely Opelu, každý z nich se na celkových prodejích podílí zhruba čtvrtinou. Vyvinout nové auto je otázka miliardových investic, a tak se noví majitelé automobilky Opel rozhodli nejprve sjednotit s technikou PSA menší Corsu. U ní totiž nutnost platit licenční poplatky představuje větší problém než u dražší Astry.

Opel Astra
Opel Astra

Motory jak od PSA, ale úplně jiné

Nové motory v Astře navíc přináší takové výsledky, že se v PSA rozhodli pokračovat v nastoupené cestě. Z celkových sedmi variant jich totiž hned pět vykazuje emise CO2 pod 100 g/km. Zajímavé je, že se nové motory svými parametry téměř shodují s pohonnými jednotkami PSA, konstrukčně s nimi ale nemají nic společného a všechny jsou tříválcové.

Opel Astra

Kdo chce benzinový motor a manuální řazení, bude mít v Astře nově k dispozici turbomotor o objemu 1,2 litru a výkonu 81, 96 nebo 107 kW. Opel tak po necelých pěti letech končí s litrovým tříválcem, na který původně tolik sázel. Stávající čtyřválcovou čtrnáctistovku pak nahrazuje tříválec stejného objemu, který má totožných 107 kW, jako nejsilnější provedení menšího motoru. Standardně se však dodává s bezstupňovým automatem CVT.

Ještě větším překvapením jsou změny v nabídce turbodieselů. Stávající čtyřválec 1.6 CDTI, jehož nejsilnější verzi biturbo Opel speciálně zkonstruoval jen pro Astru, se stává také minulostí. Na jeho místo nastoupí tříválec 1.5 Diesel ve výkonových stupních 77 a 90 kW. Oba dostanou manuální převodovku, silnější motor volitelně i devítistupňový automat.

Opel také upravil naladění podvozku, který je poddajnější a doplněný o strmější převod řízení. A vypiloval aerodynamiku – se součinitelem odporu 0,26 patří Astra na špičku, je v tomto ohledu nejlepším hatchbackem a jedním z nejlepších kombi v kategorii kompaktních vozů. Novinky ve výbavě zahrnují bezdrátovou nabíječku telefonů, vyhřívání čelního skla a audiosystém Bose.

Opel Astra

Chystá se výrobní rošáda

V této podobě však vydrží Astra pouhé dva roky. Na konci roku 2021 má být zahájena výroba zbrusu nové generace využívající techniku PSA. Její produkce se přesune z Británie a Polska, kde se vyrábí stávající model, do hlavního závodu Opelu v německém Rüsselsheimu.

Automobilka tím chce podpořit továrnu ve svém sídelním městě – ta je totiž dnes závislá jen na výrobě modelu Insignia, který ji nedokáže plně vytížit. Ze stejného důvodu bude mezitím do Rüsselsheimu umístěna produkce některých verzí velkoprostorové Zafiry Life.

Německá média přesto spekulují, že v mezičase bude muset Opel přikročit k zavedení zkrácených úvazků. Co bude s továrnami v Británii a Polsku, které jsou na výrobě Astry závislé, momentálně není zřejmé.

Insignia každopádně zůstane posledním dědictvím GM v portfoliu Opelu. Automobilka by se chtěla zbavit všech technických celků GM, musí ale pečlivě zvažovat výhodnost těchto kroků – tak jako teď u Astry. Na zahájení vývoje nové Insignie proto dojde nejdříve za dva roky. Opel chce sledovat situaci na trhu a podle toho v budoucnu rozhodnout o dalším osudu Insignie.