Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetiny se šíří do značkových bazarů

Obchodu s ojetými vozy se dnes v Česku až na nevýznamné výjimky věnují všechny značky, které nabízejí nová osobní auta. Je to jeden z plodů kultivujícího se trhu ojetin, na němž potenciální kupec už dávno nebere vše, co je v přetlaku tří až čtyř set tisíc vozidel k mání. Lidé chtějí automobily nejen v přijatelném technickém stavu, ale také s čitelnou minulostí a stále častěji i se zárukou.
Odborníci zatím ani neodhadují, jaký díl koláče celkového obchodu s použitými vozy dosud ukousli značkoví prodejci nových automobilů, ale shodují se v tom, že za stavem v motoristicky vyspělé Evropě pořád ještě tuzemsko pokulhává.

"Například v Německu se tři čtvrtiny ze zájemců o koupi ojetého vozu nejprv e zajímají o nabídku značkového prodejce. Dalších dvacet procent kupců hledá první příležitost v bazaru u servisu, který jim opravoval dosavadní vůz. Dohromady to tvoří snad až k devadesáti pro centům potenciálních kupců, z nichž polovina nakonec skutečně starší auto u značkového prodejce nebo u značkového opraváře získává," cituje ze statistiky Peter Kolník, šéf pražské firmy Mobil Data, která se zabývá sběr em cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Vydělá obchodník i zákazník

Odborníci očekávají, že v tuzemsku obchod s ojetinami u značkových prodejců či v jejich servisech dál poroste. "Nejen kvůli tomu, že tam budou lidé hledat kvalitní auta, ale také proto, že se to i obchodníkům samým docela obyčejně vyplácí," doplňuje Peter Kolník. Petr Svoboda, který se věnuje obchodu s novými i staršími vozy Nissan v Plzni, však upozorňuje, že by mohl hovořit také o případech, kdy jeho firma na výkupu ojetiny prodělala - aby získala kupce nového automobilu. Pavel Hejda z pražského Auta Jarov, které je jedním z největších zdejších prodejců vozů z koncernu Volkswagen včetně Škody, informuje, že kusy přijímané na protiúčet od kupce nového vozu ve firmě čistí a chystají k dalšímu prodeji zdarma. "Navíc je prodáme bez provize, aby zákazníkovi zůstalo co nejvíce peněz na nové auto," říká Pavel Hejda.

Trh spěje ke kvalitě

Zatímco ještě zhruba před rokem byla ojetá auta u značkových prodejců přibližně o 20 procent dražší než v klasických bazarech, do současnosti se tento rozdíl podle názoru Petra Svobody snížil na průměrných deset procent. "Je to dáno nejen přetlakem na trhu ojetin, ale také tím, že obchod s použitými vozidly obecně spěje ke kvalitě," míní Petr Svoboda. "Jestliže zvláště v první polovině devadesátých let byla nabídka mnoha autobazarů doslova hrůzná, prodává nyní dobře půlka firem solidní zboží solidním způsobem. Blížíme se tak standardu motoristicky vyspělých zemí - sice ještě ne k Německu, ale k Rakousku či Belgii určitě." Od značkového prodejce ojetin zákazník očekává kvalitnější vůz, než by bez známostí našel v klasickém bazaru. "Autorizovaný dealer má určitě mnohem více možností, jak zjistit skutečný stav staršího vozu," potvrzuje předpoklady motoristů Pavel Hejda. "Má k dispozici kvalifikované odborníky a servis se špičkovou technologií, často i stanici technické kontroly. To je velký rozdíl oproti bazárníkům, kteří mnohdy nevlastní ani zvedák. U značkového prodejce je rovněž mnohem menší riziko, že v nabídce bude mít kradené auto. Kupříkladu my známe sedmdesát až osmdesát procent aut nabízených v bazaru - nejčastěji jsou u nás koupená a servisovaná," prohlašuje zástupce firmy, která měsíčně prodá na dvě stovky ojetin, tedy jen o nemnoho méně než nových automobilů. Značkový prodejce si však umí poradit i s vozidlem, které vidí poprvé. Má přece přístup do firemních počítačových databází, z nichž snadno vyplyne, kdy a v jakém provedení byl konkrétní vůz vyroben a kam se dostal. Různé přestavby a změny po haváriích tak nezůstanou utajeny. Mnozí dealeři vykupují také vozy vyrobené mimo svou značku. "Tato auta se obvykle prodávají hůř. Logicky. Třeba u nás zákazníci hledají hlavně vozy z koncernu Volkswagen," uvádí Pavel Hejda z Auto Jarov. "Nejžádanější jsou favority, formany a felicie v ceně kolem sta tisíc korun. Ty u nás nevidíte, neboť tu prakticky nestojí. Lidé nám dávají telefonní čísla a my je kontaktujeme, jakmile žádaný vůz vykoupíme."

Hlavní výhodou je záruka

Byť to někteří značkoví prodejci odmítají, zůstává obecným pravidlem, že buď prodávají dráž, nebo vykupují levněji ve srovnání s většinou klasických bazarů. "Nemyslím si, že bychom platili při výkupu méně než zahradní bazary," míní například Pavel Hejda. "Pokud je cena u nás nabízeného vozu vyšší, musí si lidé uvědomit, že nabízíme kvalitnější automobily." Zákazník by to měl poznat především tak, že i na ojetinu dostane záruku. "Roční záruka bývá výjimkou, půl roku je solidní standard. Na menší než tříměsíční záruku by zákazník při koupi kvalitní a dražší ojetiny u značkového prodejce neměl přistoupit," radí Petr Svoboda. Praxe v obchodu s ojetinami se u jednotlivých dealerů liší, ale také v Česku poslední dobou víc a víc směřuje k tomu, co firmy nabízejí ve vyspělé cizině. Svůj západoevropský standard se vším všudy začal v zemi nabízet Opel, který začátkem června premiérově spustil program OK Kvalitní auta ve firmě Auto Dobrovolný VM ve Velkém Meziříčí, u dealera, který má s prodejem použitých automobilů pětileté zkušenosti. "Každý kupec mladší než pětileté ojetiny, která v případě benzinového motoru nemá víc než osmdesát tisíc a s dieselem víc než sto dvacet tisíc kilometrů, u nás získává pět výhod: osvědčení o technickém stavu vozidla, roční záruku a stejně dlouhou asistenční službu, dvoutýdenní možnost výměny auta za jiné, pokud pro nového majitele neujelo víc než tisíc kilometrů, a bezplatnou prohlídku po prvních patnácti stovkách kilometrů s případnou nápravou zjištěných nedostatků," vypočítává jednatel firmy Emil Dobrovolný. Doplňuje, že známku OK Kvalitní auto získá jen zhruba každý třetí z vykoupených automobilů. "Přesto je zájem veliký," tvrdí Emil Dobrovolný. "Za první měsíc trvání akce jsme prodali zhruba sto osmdesát OK-vozů."


Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...