Škoda Citigoe iV

Škoda Citigoe iV | foto: Škoda Auto

Elektrické citigo je bazarový hit, ležákem je Range Rover

  • 38
Pokračující lockdown má vliv nejen na prodej nových, ale i ojetých aut. Celkově na trhu ubylo aut, a některá proto začínají být velmi žádaným zbožím. Které ojetiny zmizí z autobazarů nejrychleji?

Počet nabízených ojetých aut na českém trhu se v únoru proti lednu snížil o 12 224 na 82 086. Jejich obvyklá cena (tedy střední hodnota ceny) naopak stoupla o 9 000 Kč na 169 000 korun. Důvodem je pokračující vliv pandemie koronaviru. Vyplývá to z údajů skupiny AAA Auto.

„Z našich dat vyplývá, že na trhu již delší dobu chybějí ojetiny, zejména pak ty nejžádanější a v zajímavých specifikacích. To je i důvodem, proč jejich ceny za poslední rok vzrostly,“ uvedl provozní ředitel skupiny Petr Vaněček.

Například nejprodávanější Škoda Octavia od loňska zdražila o 10 000 korun na nejčastějších 169 000 Kč, Fabia o 13 000 Kč na 92 000 korun a Superb o 20 000 na 329 000 Kč. Naopak střední hodnoty ceny relativně mladých modelů jako Karoq a Kodiaq meziročně klesly, Karoq o 31 000 Kč na současných 620 000 korun a Kodiaq o 50 000 Kč na současných 800.000 korun.

„U relativně mladých modelů je pokles ceny způsoben zejména tím, že postupně stárnou, čímž se nůžky mezi cenou vozu nového a ojetého pochopitelně rozevírají rychleji než u modelů, od jejichž uvedení na trh již uběhl delší čas,“ doplnil Vaněček.

V autobazarech a inzerci se v únoru objevovaly vozy nejčastěji staré 9,1 roku se 147 000 ujetými kilometry na tachometru. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (8 653 aut), Škoda Fabia (5 910) a VW Passat (3 035).

O některé ojetiny je stabilně velký zájem. Obrátili jsme se na dva prodejce ojetých vozů s dotazem, která auta mizí z jejich nabídky nejrychleji. V síti AAA Auto je to následovně:

  1. Škoda Citigoe – prodá se v průměru za 2,3 dne
  2. Porsche Boxster – 11,5 dne
  3. Mercedes-Benz SLK – 16,6 dne
  4. Nissan 370Z – 18 dní
  5.  Ford Mustang – 18 dní

Při pohledu na tuto statistiku je třeba samozřejmě brát v úvahu, že jde o modely, které se dostanou do bazaru v řádu jen několika kusů. Například elektrické Citigoe nestíhají v bazaru ani nafotit, proto pokud nějaký kousek dorazí, je v podstatě obratem pryč. Další čtyři uvedené modely jsou sportovní vozy, kterých se prodá ročně také jen pár.

U modelů s většími prodeji to v AAA vypadá následovně:

  1. Škoda Kamiq – 19,4 dne
  2. Hyundai Kona – 28,2 dne
  3. Subaru Forester – 29,8 dne
  4. Volkswagen Arteon – 33 dní
  5. Dacia Dokker – 33,1 dní
  6. Kia Stonic – 33,7 dní
  7. Fiat 500 – 34,4 dní
  8. Mikrobusy – 38,5 dne (Ford Tourneo Custom, Volkswagen Multivan, Mercedes třídy V, Toyota ProAce, …)
  9. Peugeot 2008 – 38,7 dne
  10. Škoda Octavia Scout – 39,5 dne

První dva vozy jsou malé crossovery, o které je velký zájem i mezi novými vozy. Třetí Subaru Forester je naopak příkladem toho, že dlouhodobou dobrou pověst zákazníci ojetin ocení a o starší auta bývá větší zájem, než by se zdálo při pohledu do statistik prodeje nových modelů. V dalším pořadí je opět několik malých crossoverů. Vyčnívá z toho VW Arteon, který je stylovější verzí Passatu, jehož je naopak mezi ojetinami dostatek. Větší zájem než dřív je také o velké rodinné dodávky.

Na online tržišti Carvago bylo pořadí deseti nejprodávanějších ojetin za posledních 120 dní výrazně jiné. V průměru ale nezůstala v inzerci žádná z těchto konfigurací déle než 15 dní.

  1. Opel Insignia kombi (2010) manuál, diesel
  2. Volkswagen up! (2017) benzin
  3. Opel Corsa (2016), automat, benzin
  4. Ford Focus kombi (2010), manuál, diesel
  5. BMW X1 (2017), automat, benzin
  6. Škoda Octavia (2017), manuál, diesel
  7. Škoda Octavia (2017), diesel
  8. Volkswagen Golf (2011), manuál, benzin
  9. Seat Leon (2009), manuál, benzin
  10. Mitsubishi Outlander (2017), automat, 4x4, diesel

Pro zajímavost máme i opačnou statistiku, tedy těch nejhůře prodejných aut. V průměru si tyto konfigurace počkají v inzerci 208 dní.

  1. Land Rover / Range Rover / Range Rover Velar
  2. Ford Ka
  3. Ford C-Max
  4. Toyota Corolla
  5. Mazda CX-3
  6. Mazda 2
  7. Ford Kuga
  8. Kia Sportage
  9. Volkswagen Golf
  10. Porsche Macan

Rozdíly ve statistikách mezi klasickým autobazarem a online tržištěm je daný rozdílnou velikostí nabídky. V AAA Auto jde pouze o auta fyzicky přítomná na ploše autobazaru, v druhém případě jde o vozy z mnoha států. „Například na Carvagu mohou zákazníci vybírat z více než 700 tisíc aut z celé Evropy a tato šíře nabídky se pak samozřejmě odráží i na poptávce po konkrétních modelech,“ vysvětluje Jakub Šulta, šéf online autotržiště Carvago. „Vnímáme větší zájem o dražší auta a prémiové značky vozů, kterých máme ve srovnání s omezenou lokální nabídkou klasických prodejců výrazně více. Zákazníci často přicházejí s určitou představou toho, jaký vůz chtějí, ale v modelové řadě se plně neorientují.“

27. listopadu 2019