Počet nabízených ojetých aut na českém trhu se v únoru proti lednu snížil o 12 224 na 82 086. Jejich obvyklá cena (tedy střední hodnota ceny) naopak stoupla o 9 000 Kč na 169 000 korun. Důvodem je pokračující vliv pandemie koronaviru. Vyplývá to z údajů skupiny AAA Auto.
„Z našich dat vyplývá, že na trhu již delší dobu chybějí ojetiny, zejména pak ty nejžádanější a v zajímavých specifikacích. To je i důvodem, proč jejich ceny za poslední rok vzrostly,“ uvedl provozní ředitel skupiny Petr Vaněček.
Například nejprodávanější Škoda Octavia od loňska zdražila o 10 000 korun na nejčastějších 169 000 Kč, Fabia o 13 000 Kč na 92 000 korun a Superb o 20 000 na 329 000 Kč. Naopak střední hodnoty ceny relativně mladých modelů jako Karoq a Kodiaq meziročně klesly, Karoq o 31 000 Kč na současných 620 000 korun a Kodiaq o 50 000 Kč na současných 800.000 korun.
„U relativně mladých modelů je pokles ceny způsoben zejména tím, že postupně stárnou, čímž se nůžky mezi cenou vozu nového a ojetého pochopitelně rozevírají rychleji než u modelů, od jejichž uvedení na trh již uběhl delší čas,“ doplnil Vaněček.
V autobazarech a inzerci se v únoru objevovaly vozy nejčastěji staré 9,1 roku se 147 000 ujetými kilometry na tachometru. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (8 653 aut), Škoda Fabia (5 910) a VW Passat (3 035).
O některé ojetiny je stabilně velký zájem. Obrátili jsme se na dva prodejce ojetých vozů s dotazem, která auta mizí z jejich nabídky nejrychleji. V síti AAA Auto je to následovně:
- Škoda Citigoe – prodá se v průměru za 2,3 dne
- Porsche Boxster – 11,5 dne
- Mercedes-Benz SLK – 16,6 dne
- Nissan 370Z – 18 dní
- Ford Mustang – 18 dní
Při pohledu na tuto statistiku je třeba samozřejmě brát v úvahu, že jde o modely, které se dostanou do bazaru v řádu jen několika kusů. Například elektrické Citigoe nestíhají v bazaru ani nafotit, proto pokud nějaký kousek dorazí, je v podstatě obratem pryč. Další čtyři uvedené modely jsou sportovní vozy, kterých se prodá ročně také jen pár.
U modelů s většími prodeji to v AAA vypadá následovně:
- Škoda Kamiq – 19,4 dne
- Hyundai Kona – 28,2 dne
- Subaru Forester – 29,8 dne
- Volkswagen Arteon – 33 dní
- Dacia Dokker – 33,1 dní
- Kia Stonic – 33,7 dní
- Fiat 500 – 34,4 dní
- Mikrobusy – 38,5 dne (Ford Tourneo Custom, Volkswagen Multivan, Mercedes třídy V, Toyota ProAce, …)
- Peugeot 2008 – 38,7 dne
- Škoda Octavia Scout – 39,5 dne
První dva vozy jsou malé crossovery, o které je velký zájem i mezi novými vozy. Třetí Subaru Forester je naopak příkladem toho, že dlouhodobou dobrou pověst zákazníci ojetin ocení a o starší auta bývá větší zájem, než by se zdálo při pohledu do statistik prodeje nových modelů. V dalším pořadí je opět několik malých crossoverů. Vyčnívá z toho VW Arteon, který je stylovější verzí Passatu, jehož je naopak mezi ojetinami dostatek. Větší zájem než dřív je také o velké rodinné dodávky.
Na online tržišti Carvago bylo pořadí deseti nejprodávanějších ojetin za posledních 120 dní výrazně jiné. V průměru ale nezůstala v inzerci žádná z těchto konfigurací déle než 15 dní.
- Opel Insignia kombi (2010) manuál, diesel
- Volkswagen up! (2017) benzin
- Opel Corsa (2016), automat, benzin
- Ford Focus kombi (2010), manuál, diesel
- BMW X1 (2017), automat, benzin
- Škoda Octavia (2017), manuál, diesel
- Škoda Octavia (2017), diesel
- Volkswagen Golf (2011), manuál, benzin
- Seat Leon (2009), manuál, benzin
- Mitsubishi Outlander (2017), automat, 4x4, diesel
Pro zajímavost máme i opačnou statistiku, tedy těch nejhůře prodejných aut. V průměru si tyto konfigurace počkají v inzerci 208 dní.
- Land Rover / Range Rover / Range Rover Velar
- Ford Ka
- Ford C-Max
- Toyota Corolla
- Mazda CX-3
- Mazda 2
- Ford Kuga
- Kia Sportage
- Volkswagen Golf
- Porsche Macan
Rozdíly ve statistikách mezi klasickým autobazarem a online tržištěm je daný rozdílnou velikostí nabídky. V AAA Auto jde pouze o auta fyzicky přítomná na ploše autobazaru, v druhém případě jde o vozy z mnoha států. „Například na Carvagu mohou zákazníci vybírat z více než 700 tisíc aut z celé Evropy a tato šíře nabídky se pak samozřejmě odráží i na poptávce po konkrétních modelech,“ vysvětluje Jakub Šulta, šéf online autotržiště Carvago. „Vnímáme větší zájem o dražší auta a prémiové značky vozů, kterých máme ve srovnání s omezenou lokální nabídkou klasických prodejců výrazně více. Zákazníci často přicházejí s určitou představou toho, jaký vůz chtějí, ale v modelové řadě se plně neorientují.“
27. listopadu 2019 |