Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odbyté dálnice mají už i v Německu. Tunely na dálnici do Drážďan netěsní

  12:03
Na saské dálnici A17, spojující Drážďany s Českem, vznikly vinou nekvalitní stavby škody za miliony eur. Píše deník Sächsische Zeitung, podle něhož mají padající náspy či netěsnící tunely za následek, že je německý tah navazující na českou dálnici D8 trvalým staveništěm.

Dálnice A17 | foto: deges.de

Hlavním problémem jsou podle listu dva netěsnící tunely u saské metropole, do nichž prosakuje z okolních skal voda, která ohrožuje jak samotné stavby, tak řidiče. Dölzschenský a coschützský tunel měří dohromady téměř 3,5 kilometru a do provozu byly uvedeny na konci roku 2004. Od té doby ale podle Sächsische Zeitung ze spár v betonu kape voda.

To se projevilo i během dvou posledních extrémních zim, kdy ze stropu tunelů visely rampouchy a vozovka v nich namrzala. Vytmelování netěsnících spár si už podle deníku vyžádalo dodatečné náklady ve výši deseti milionů eur (248 milionů Kč) a opakované omezení provozu v obou tunelech.

Příčinou těchto problémů jsou stavební vady. Podle mluvčího saského úřadu pro správu dálnic Burkharda Zscheischlera byla totiž při jejich budování značně poničena umělá izolace. Jelikož se ještě nepodařilo všechny spáry utěsnit, musí se podle něj řidiči i v budoucnu připravit na uzavírky v těchto úsecích, které jsou pro Čechy nejkratší spojnicí s Berlínem a severem Německa.

Vady na dálnici A17

Další fotky ZDE

Náklady na opravy by podle Zscheischlera měla nést stavební firma, která byla za stavbu odpovědná. Společnost Walter Bau ale zkrachovala a od roku 2005 je v insolvenčním řízení. Podle jeho správce nárokuje vůči ní téměř 13 000 věřitelů pohledávky ve výši 3,76 miliardy eur (přes 93 miliard Kč).

Netěsnící tunely ale nejsou podle Sächsische Zeitung jediným problémem saské A17. Řádně nefunguje ani technika, která v nich zajišťuje bezpečnost provozu. Lampy elektronických ukazatelů rychlosti často vypadávají a mnohem rychleji než obvykle se rozbíjejí. Kvůli padající náspům podél dálnice zase musí být rychlost v některých úsecích omezena na 100 kilometrů v hodině.

Dálnice A17 se začala budovat v roce 1998 a kompletně byla uvedena do provozu před čtyřmi roky. Měří necelých 45 kilometrů a její stavba stála podle údajů na internetu zhruba 646 milionů eur (16 miliard Kč). Na českých hranicích navazuje na nedokončenou dálnici D8, kde zbývá dobudovat asi šestnáctikilometrový úsek mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem. Nový ministr dopravy Vít Bárta označil nedávno její dostavbu za důležitou, peníze na ni ale neslíbil.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...