Od svíčky k natáčecímu bixenonu

,
Nadskakuju na sedadle, snažím se z něj nespadnout, křečovitě svírám obrovský tenoučký volant. Je lednová noc, skoro nic nevidím, světla mžourají jen pár metrů před majestátním Opelem Olympia z roku 1959, s nímž bloudím po testovacím polygonu této automobilky.

Prvním autům sloužila světla k tomu, aby byla vůbec vidět. Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Navíc začíná pršet – co pršet, lít; a pod volantem žádná páčka se stěrači. Někde budou, ale uvnitř auta nesvítí jediné světélko, žádný ovladač není podsvícený.

Zastavuju s nadávkami, jak vůbec kdysi mohli řidiči takhle jezdit; stěrače se zapínají až skoro u spolujezdce. Objevuju dálková světla, ovládají se šlapacím vypínačem na podlaze vedle spojky, ale jako by se nic nezměnilo. Pořád toho moc nevidím.

Vracím se na "základnu" a beru si dalšího veterána, Opel Kadett z roku 1963, pak o tři roky novější GT, mantu o rok mladší než já (1973) – ta už konečně svými halogenovými žárovkami svítí jakžtakž normálně. Calibra z roku 1991 je téměř na úrovni současných aut, ale s tím, co mě čeká, se to srovnat nedá.

Sedám za volant Opelu Vectra, vedle mne technik, který mi vysvětluje, co dokážou "adaptivní světlomety" nové generace, chystané pro budoucí vlajkovou loď s názvem Insignia – premiéru bude mít v červnu v Londýně.

Ani nic vysvětlovat nemusí, vidím to sám – v režimu maximálního výkonu se bixenonové výbojky rozzáří natolik, že noc vlastně zmizí.

Pak zkoušíme další výbornou věc: takzvaný městský režim, funkční do rychlosti 40 kilometrů v hodině – otočím volantem a pomocné světlo zasvítí "až za roh", takže hypotetického chodce bych v zatáčce určitě nepřehlédl.

Světlomety toho umějí mnohem víc – při rychlejší jízdě posunují vyzařovaný paprsek dopředu, až na 140 metrů před auto, při pomalejší jej vychylují na pravou stranu kvůli lepšímu osvětlení krajnice... nestačím to ani všechno vnímat, ale funguje to stoprocentně.

Dozvídám se, že nové světlomety vyvinul Opel s firmou Hella. Ta dodala základ natáčecího systému zvaného AFL (Adaptive Forward Lighting), který bude používat třeba také nová Škoda Superb; byť nebude mít tolik režimů jako Opel Insignia.

Právě tato světla jsem už měl možnost vyzkoušet loni na podzim na předsériových testech superbu; dnes však zažívám na vlastní kůži to neuvěřitelné srovnání docela nedávné minulosti s bezprostředně blízkou současností.

Stokrát si můžu říkat, jasně že nové auto bude svítit líp než staré, ale o tolik? Vždyť už od roku 1965 se používají halogenová světla, ale současný sofistikovaný reflektor se nedá se starým "hrncem" srovnat. Natož pak, když si uvědomíme, že v prvních světlech se zapalovaly voskové svíčky, pak acetylenové hořáky (do roku 1913) – sloužily však spíše k tomu, aby auto bylo vidět, šofér se musel spolehnout na vlastní bystrozrak.

Budoucnost pak má patřit technologii LED diod – Opel Insignia je bude používat v potkávacích světlech. Hlavní přínos je v úsporách energie – "ledky" spořádají šedesátkrát méně proudu než běžný světlomet, a vůz tak vyprodukuje výrazně méně emisí.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.