Svítí lépe žárovka za 40, nebo za 320 korun? Je žárovka s modrým "xenonovým" světlem lepší než ta obyčejná?
V supermarketech, u benzinových pump a na internetu jsme nakoupili 16 autožárovek typu H7 a nechali je otestovat ve světelné laboratoři společnosti Automotive Lighting Jihlava.
NEPŘEHLÉDNĚTE VÝSLEDKY TESTU ŽÁROVEK |
"Há sedmičky" se používají do aut s oddělenými světlomety pro potkávací a dálková světla (například Škoda Octavia, Ford Mondeo, Opel Vectra a desítky dalších modelů.
Při testování jsme se zaměřili na parametry, jež zajímají všechny řidiče: dosvit žárovky na silnici a zároveň oslnění protijedoucích; podívali jsme se důkladně i na žárovky s "modrým světlem".
Výsledek? I levná žárovka může svítit dobře, ovšem na drahou značkovou přesto nemá. Úplným propadákem však byly už zmíněné žárovky s modrou baňkou, na ty při nákupu rovnou zapomeňte.
Parodie na xenony
Asi jste si toho všimli: čím dál tím víc aut svítí modře. A nejsou to žádné limuzíny s moderními xenonovými reflektory. I řidiči felicií chtějí mít před očima skvělý efekt namodralého "denního" světla, jež zlepšuje viditelnost a méně unavuje oči.
Kupují proto v internetových obchodech žárovky s modrou baňkou. Ty ovšem mají dva velké problémy. Za prvé nejsou oficiálně povoleny pro provoz na silnicích,
což však spoustu řidičů neodradí. Ale hlavně: špatně svítí.
Reklamní slogan sice zní velmi věrohodně: "H.I.D. plazmové xenonové žárovky H7 xenon svítí silněji než obyčejné žárovky." Jenže nesvítí. V testu se ukázalo, že právě tento vychvalovaný model Litech nejenže svítil na velmi krátkou vzdálenost, ale dokonce se vzňala stříbrná čepička žárovky, usměrňující světlo.
"Zplodiny zakouřily vnitřní odrazovou plochu reflektoru, a tím jej znehodnotily. Navíc žárovka bez ochranného povlaku začala – laicky řečeno – svítit i přímo dopředu, takže se stala nepoužitelnou. Možná, že to je ten ultra svit, co slibuje výrobce na krabičce," hodnotí ironicky Jiří Ryška, který test vedl.
Tři z 16 dopadly špatně
Kromě tří špatných žárovek ohodnotili experti jednu jako "doporučenou s výhradou" kvůli špatné geometrii, a tedy ne úplně ideálnímu směrování světla. Dvanáct dalších už dostalo posudek "doporučujeme"; necelou polovinu ze 16 testovaných označili za "standardní ve všech parametrech".
Kromě zmíněného Litechu neuspěla – respektive experti vyslovili rezultát "nedoporučujeme" – ani žárovka značky Alpin Blue Xenon. Jediným jeho plusem je, že na silnici nikoho z protijedoucích šoférů neoslní – modrá baňka totiž propustí ven velmi málo paprsků. "Má nejmenší světelný tok ze všech testovaných žárovek, také ostatní parametry jsou velmi nízké. Hodnota 251 lumenů je totální propadák – průměr všech je 586 lumenů," hodnotí Jiří Ryška.
Zkrátka – s takovou žárovkou vidíte na silnici před sebe 53 metrů, s většinou ostatních kolem 70, u nejlepších i pár metrů přes. Nesmí se to však přehánět –
dosvit není jediným parametrem, na němž u žárovky záleží. Proto v testu neuspěla ani žárovka značky Light Vision, kterou koupíte ve všech supermarketech a u benzinových pump; dodává ji firma Filson.
"Dosvítí sice 77 metrů, ale má silné přesvícení na hranici světla a tmy. Oslňuje tedy protijedoucí řidiče, a proto ji nemůžeme doporučit, byť ostatní parametry jsou standardní," komentuje Jiří Ryška.
"Noční průvodci" fungují
Dobrá zpráva pro každého motoristu je, že renomovaní výrobci na rozdíl od neidentifikovatelných nelžou, když slibují více světla. "Nejvyšší světelný tok a zároveň nejvíc světla na pravé krajnici ve vzdálenosti 75 metrů před autem, kde řidič nejčastěji očima hledá neosvětlené chodce nebo cyklisty, měly Osram
Night Breaker a Philips Night Guide. Tyto žárovky byly zároveň nejdražší v testu," bilancuje Jiří Ryška. Třeba na čerpacích stanicích se tyto vylepšené
žárovky prodávají za více než 300 korun za kus (v krabičce po dvou), v internetových obchodech je však můžete sehnat i o osmdesát korun za jednu levněji.
Zároveň však expert uvádí na pravou míru bombastická prohlášení na krabičkách. "Nápisy jsou zavádějící – ani Osram určitě nesvítí o 90 procent více do všech směrů než ostatní žárovky, byť je výborný. A třeba Philips zase slibuje o 30 procent větší světelný tok – věřím, že zlepšení tam bude, že podklady pro
tento údaj výrobce má, lhát by si nedovolil. Je však matoucí v tom, že neuvidíte o 30 procent dál ve všech směrech, jak byste si mohli myslet," upozorňuje Ryška.
I levná může být dobrá
Mnozí řidiči však nejsou ochotni vydat stokoruny za to, že uvidí o několik metrů dále. I pro ně je tady další pozitivní informace: mnohé obyčejné žárovky svítí dobře a stojí třeba jen 39 nebo 59 korun. Například na internetu zakoupená žárovka Trifa dosvítila do vzdálenosti 67 metrů, nejdražší Osram do 74 metrů; rozdíl v ostatních parametrech svítivosti zde sice je, ale žárovku by experti klidně doporučili. Obecně však Jiří Ryška radí: "Kupujte raději značkové
žárovky, protože u nich nemůžete očekávat průšvih. A když nebudou fungovat, bude se vám lépe jednat při reklamaci, proto taky připlácíte za renomé firmy."
Modrá – sytá ne, bledá ano
Vraťme se však k žárovkám s "xenonovým efektem". Podle ministerstva dopravy se vůbec nesmějí používat v provozu na pozemních komunikacích – jsou určeny třeba
pro rallye. Z některých obalů se to dozvíte, jiní výrobci tento fakt raději tají. Přesto mnozí řidiči riskují a v touze po lepším osvětlení modré baňky používají. Jak se však jasně ukázalo, modré světlo není žárovkou prakticky možné nasimulovat.
Pokud je baňka žárovky sytě modrá, je modré i světlo, ale, s nadsázkou řečeno, jen pár kroků před autem. Renomovaní výrobci nabízejí sice "blue vision" také, ale trochu jinak – žárovka je modrá jen slabě; na některých to téměř není poznat.
"Kdo čeká výrazně modrou barvu, může být zklamán, ale světelné parametry jsou mírně nadprůměrné. Rozhodně je to však lepší řešení než sytě modrá barva a žádný dosvit," zhodnotil například model Philips Blue Vision expert Jiří Ryška.
Svítit modře nesmíte!
Jakou životnost má autožárovka? Smí se místo ní namontovat xenonová výbojka? Kolem žárovek je mezi řidiči spousta nejasností. Jaké typy žárovek se mohou používat, které značky jsou nejlepší, jak je to s homologací – na to odpovídají Jiří Ryška z Automotive Lighting Jihlava a tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
1. Jak vybrat správnou žárovku pro auto?
V návodu k obsluze vozu, případně po vyjmutí doslouživší žárovky, zjistíte, jaký typ žárovky je ve vašem světlometu. U moderních aut s oddělenými světly pro tlumená a dálková světla to budou jednovláknové H7, u jednodušších světel dvouvláknové H4. Toto označení je uvedeno na krabičce i na patici žárovky.
"Pozor taky, abyste se nespletli a nekoupili omylem žárovku do nákladního auta na napětí 24 voltů – do osobních aut musejí mít vždy 12 V a 55 W příkon. Také tyto údaje najdete přímo na žárovce," vysvětluje Jiří Ryška. Podívejte se, jestli žárovka "nepoletuje" volně v plastové krabičce, nebo jestli drží pevně v obalu. Pokud je v papírové krabičce, nesmí na ní být otisky prstů. "Prohlédněte si i vlákna uvnitř žárovky, musejí být kolmá na patici. Když budou jakkoli vychýlená na stranu, vyberte si jinou žárovku," doplňuje Jiří Ryška.
2. Jak zjistím, jestli je žárovka homologovaná (schválená pro provoz)?
Na krabičce (nebo přímo na žárovce) musí být homologační značka ve tvaru E + číslo země (E4 je Holandsko, E7 ČR). "Bohužel, bez důkladného prověřování nejsme schopni zjistit, jestli žárovka opravdu zkouškou prošla, nebo zda se jedná o plagiát; zákazník to nezjistí vůbec. Proto velmi doporučuji kupovat pouze žárovky známých značek nebo takových výrobců, kteří jsou schopni hodnověrně doložit schválení pro provoz na pozemních komunikacích," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Bez takového ověření zejména na internetu nenakupujte, mohli byste mít problémy zejména na stanici technické kontroly.
3. Můžu na auto namontovat modrou žárovku?
Ne. Jediná povolená barva světla na českých silnicích je bílá. Slabý nádech do modra je stále ve vlnovém spektru bílé barvy, sytě modrá baňka je vždycky špatně (jak se ukázalo v našem testu, takové žárovky navíc ani nefungují). Často se stává, že koupíte žárovku s modrou baňkou, třeba na internetu, a až doma zjistíte, že na krabičce je malá nálepka upozorňující, že ji nelze použít v silničním provozu. To v lepším případě, mnozí prodejci se s podobným sdělením neobtěžují. Každopádně, modrá světla smíte namontovat, pouze například když jezdíte rallyové závody mimo silnice.
4. Můžu nahradit žárovku xenonovou výbojkou ze sady, která se prodává na internetu?
V žádném případě, sady obsahující skutečnou xenonovou výbojku nejsou pro provoz schváleny. "Jediná možná varianta je použít takový typ žárovky, jaký uvádí v návodu výrobce vozidla. Pravý xenonový světlomet je speciálně uzpůsoben, musí mít například automatickou regulaci sklonu, a to běžná světla nemají," varuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Při montáži je navíc třeba použít předřadník, zvyšující napětí pro napájení výbojky, což může působit vážné problémy v elektroinstalaci vozidla. Jedinou možností by bylo nechat vyměnit celé reflektory i s elektronikou, takováto přestavba však přijde zhruba na 20 až 50 tisíc korun podle typu automobilu.
5. Můžu na auto namontovat světla pro denní svícení?
Pokud jsou homologována pro provoz, tak ano. Umisťují se převážně v předním nárazníku na místě (případně vedle) mlhových světel. Halogenová stojí zhruba
1 500 korun (bez montáže), výrobce uvádí, že životnost žárovky je až 2 000 hodin. Je však neoddělitelnou součástí reflektoru, a není ji tedy možné vyměnit
samostatně. Asi na dvojnásobek (cca 3 000 Kč bez montáže) přijdou denní světla složená z LED diod, jejichž životnost je ještě vyšší.
6. Jaká žárovka nejdéle vydrží?
Většina běžných autožárovek má životnost asi 300 až 400 hodin. Existují však speciální žárovky, jejichž název obsahuje většinou nápis Long Life nebo uvádějí na krabičce, že mají o 30 i více procent prodlouženou životnost. "Je třeba říci, že delší životnost znamená silnější vlákno, a tím i o něco slabší výkon než
žárovky se zvýšenou svítivostí. Jsou také obvykle dražší," říká Jiří Ryška z AL Jihlava. Neznačkoví výrobci dobu výdrže většinou vůbec neuvádějí.
7. Můžu žárovku vyměnit sám na silnici?
U většiny aut ano, české předpisy to dokonce předpokládají, proto je v povinné výbavě sada náhradních žárovek. Pokud žárovka zhasne (praskne vlákno) za jízdy, je třeba počkat několik minut, až vychladne, a vyměnit ji.
"Žárovky se nesmíte dotýkat holýma rukama, protože mastný pot by poškodil skleněnou baňku.
Jestliže na ni sáhnete, měli byste ji otřít hadříkem namočeným v lihu. Doporučují se také ochranné brýle, protože žárovka může při výměně prasknout," radí Jiří Ryška. Největší pozornost je nutné věnovat správnému usazení žárovky do objímky, stává se, že ji tam někdo "nacpe" vzhůru nohama. Ideální je proto vyzkoušet nastavení světla třeba na vratech garáže nebo na kamionu, když měníte na pumpě. Obě světla musí svítit ve stejné výšce.
U mnohých aut však žárovku sami nevyměníte; podle testu německého autoklubu ADAC je to třeba u Renaultu Modus či Espace bez demontáže dílů karoserie nemožné. Pak do servisu musíte. Proto si před jízdou doma nanečisto vyzkoušejte, jak je na tom vaše auto a zda výměnu zvládnete.
8. Proč mají některé světlomety průhledné sklo a jiné čiré?
Autosvětla se "šrafováním“ se používala dříve u skleněných světlometů, takzvané rozptylové sklo mělo za úkol směrovat paprsek vycházející ze žárovky (používaly se H4). Taková světla má ještě dnes mnoho starších aut včetně Škody Octavia a Felicia.
Zhruba pět let se už masově používají světlomety zakryté čirým plastem (skla se téměř přestala používat); vnitřek je počítačově tvarován do tisíců plošek odrážejících světlo. Zde záleží nejvíce na žárovce, která musí vyzařovat světlo s maximální přesností na určené místo.
***
V přehledu výsledků jsou žárovky seřazeny podle výsledku v kategorii "světelný tok"; je to seřazení orientační, protože rozdíly mezi nimi jsou minimální.
Doplácejí na něj i žárovky s prodlouženou dobou životnosti, jejichž svítivost je nižší. Nejdůležitější je proto verdikt "Doporučeno" nebo "Nedoporučeno".
Vysvětlivky
světelný tok – udává "jas světla" v lumenech, které žárovka vyzařuje z testovacího referenčního světlometu. Čím vyšší hodnota, tím lépe
dosah – "dosvit na vozovce" v metrech
oslnění – míra oslnění protijedoucího řidiče v luxech
cena – ceny jsou orientační, u jednotlivých prodejců mohou být odlišné
životnost – údaj, který udává výrobce žárovky. U neznačkových výrobců nelze údaj o životnosti získat.
***
Jak svítí?
Na snímcích je počítačový výstup z testovacího světlometu, představující silnici, osvětlenou zkoušenou žárovkou. Nahoře je nejsilněji svítící žárovka v testu, Osram Night Breaker, uprostřed jedna z průměrných, nejlevnější Trifa H7 CLD; dole jeden z propadáků testu – modrá baňka Alpin Xenon Blue.
Na vodorovné ose je vidět dosvit žárovky v metrech před autem, směrodatným údajem je slabší oranžová barva na hodnotě 2 lx (viz barevná stupnice pod grafem). Žárovky jsou konstruovány tak, aby více osvětlovaly pravou krajnici, zvlášť záleží na množství světla ve vzdálenosti 75 metrů. Na tomto kritickém místě nejčastěji poprvé zahlédnete neosvětlené chodce nebo jiné překážky.
Každá žárovka H7 má podle evropských norem tzv. světelný tok 1 500 lumenů, kvůli ztrátám v reflektoru však silnici ozáří pouze část z nich – u nejlepší žárovky v testu to bylo 657 lm, u nejhorší 251 lm. Žádný z výrobců proto nemůže tvrdit, že jeho žárovka má vyšší výkon než je povolených 1 500 lm. Například reklamní slogan 30 % světla navíc proto znamená, že žárovka lépe osvětluje některá místa na vozovce.
Jak se testovalo
Autožárovky testovala pro MF DNES světelná laboratoř jednoho z největších evropských výrobců světlometů, firmy Automotive Lighting Jihlava.
Test se prováděl na špičkovém přístroji značky Optronik, který je pravidelně kalibrován podle standardů norem TÜV. Jejich dodržování striktně vyžaduje a kontroluje například automobilka Mercedes, pro niž se zde vyrábějí světlomety do vozů nejvyšší třídy S.
Žárovka se upíná do testovacího reflektoru, který se na speciálním výkyvném zařízení natáčí podle počítačové simulace jízdy automobilu. Snímače na protější
stěně zkušebny pak zaznamenávají potřebné údaje a ukládají je do programu.
Kde se testovalo
Test MF DNES proběhl ve světelné laboratoři společnosti Automotive Lighting Jihlava. Firma je předním světovým výrobcem světlometů do automobilů. Dělají se zde kompletní světla například pro vozy MErcedes nejvyšší třídy S, BMW 3, Opel Zafira, Hondu Civic a další; ročně 4,5 milionu kusů. Závod vznikl v roce 1997 pro firmu Bosch, dnes patří jedinému majiteli - koncernu Fiat.