ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Škoda omezí produkci, octavie budou příští týden vyrábět jen 4 ranní směny

  • 15
Automobilky Škoda Auto ani Hyundai výrobu v Česku navzdory složité situaci s dodávkami součástek nepřeruší. Škoda ovšem třeba redukuje směny a také Hyundai upravuje výrobu. Uvedli to zástupci firem. Zastavení výroby v kolínském závodě oznámila v úterý Toyota. Zdůvodnila to nedostatkem dílů.

V podniku Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku podle mluvčího automobilky Petra Michníka aktuálně přerušení výroby nehrozí. „Situace je pořád složitá, tak jak byla složitá i v předchozích měsících a letech. Pořád se nám ale daří výrobu držet,“ řekl. Ani Škoda Auto úplné zastavení výroby nechystá. „Navzdory přetrvávající dynamické situaci v dodávkách komponentů neplánuje společnost Škoda Auto v současné době úplné zastavení výrobního programu,“ uvedla Martina Špittová z tiskového oddělení firmy. „Situace ve výrobě se po optimistických prvních týdnech tohoto roku opět zhoršuje. Opět chybí čipy do výroby především na montážní lince v závodě MB I (Octavia, Enyaq),“ píše aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář.

Automobilky však musejí výrobu kvůli kolísání dodávek komponentů upravovat. „A to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů pro jednotlivé modely,“ vysvětluje Špittová redukci směn ve Škodě Auto. „Taky nás to trápí, ale flexibilně upravujeme výrobu a jedeme naplno,“ řekl k problémům s dodávkami mluvčí Hyundai.

V hlavním závodě Škody v Mladé Boleslavi je na příští týden na lince pro výrobu modelů Enyaq a Octavia naplánováno velké omezení provozu: „V tomto týdnu byly odvolány první dvě noční směny, jinak vše beze změn. Za to v příštím týdnu budou pouze 4 ranní směny a jinak všechny směny jsou odvolány. Zaměstnanci jsou z tohoto zděšení a ptají se, co bude dál, nikdo jim však v tuto chvíli nedokáže odpovědět a nejistota stále stoupá,“ píše Škodovácký odborář. „Minulý týden měli v M1 (výroba modelu Fabia – pozn. iDNES.cz) pouze čtyřdenní. S ohledem na nedostatek některých dílů vznikla překážka ze strany zaměstnavatele v prvních třech směnách. Výroba se rozjela noční směnou z pondělí na úterý.“

„V závodě MB II (Fabia, Scala, Kamiq) odpadají všechny tři pondělní směny, po zbytek týdne se bude vyrábět. Lakovna MB A též ruší tři pondělní směny a zbytek týdne bude provoz v omezeném režimu. Směny se ruší rovněž ve Vrchlabí ve 20směnném režimu na montáži převodovek a obrábění, výroba se zastaví ve čtvrtek 2. února v 18 hodin a naběhne znovu až v pondělí 6. února v 18 hodin. Na některých dalších pracovištích (například kalírna) budou některé směny,“ vypočítává Škodovácký odborář.

Kolínská Toyota v únoru zastaví kvůli nedostatku komponentů výrobu

Problém s dodávkami zatím nemá třeba firma Isolit Bravo z Jablonného nad Orlicí na Orlickoústecku, která vyrábí plastové výlisky hlavně pro automobilový koncern Volkswagen, do něhož patří i Škoda Auto. O vozy koncernu je podle majitele firmy Kvida Štěpánka zájem. Ze situace v Toyotě však radost nemá, dodal. „Když má jeden výrobce aut problémy, v čase by mohl mít i další. Lze očekávat plošnou reakci automobilového průmyslu,“ uvedl.

Firma Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v úterý oznámila, že v Kolíně zastaví od začátku února kvůli nedostatku komponentů výrobu. „Celková doba (odstávky) zatím není známa, ale měla by to být větší část února. Důvodem je nedostatek dílů v dodavatelském řetězci s ohledem na komponenty do polovodičů,“ řekl mluvčí podniku Tomáš Paroubek. Chybí komponenty do obou modelů, které momentálně vyrábí, a to Aygo a Yaris. „Loni jsme řešili drobná zastavení výroby kvůli chybějícím komponentům, nyní se to týká obou modelů,“ doplnil. I předloni firma řešila podobné potíže. V srpnu 2021 odstavila úplně výrobu zhruba na pět týdnů kvůli nedostatku čipů do palubní elektroniky.

,