O nejdražších autech rozhoduje los sirkami

  17:50
Pan Hora měl štěstí. Když se svým bentleyem vylétl na známém místě, kde se zabil Alexander Dubček, z dálnice D1 do lesa, přežil. Sotva se dostal z nemocnice, už si objednal bentleye nového.

Majitelů vozů, jejichž cena se pohybuje hodně nad sto tisíci eur, není v tuzemsku málo. A každoročně jich přibývá.

Loni se prodalo čtrnáct ferrari a osm maserati; tedy nových, k tomu ještě pět zánovních, říká Zdeněk Holubovský, majitel firmy HP Exklusiv, která na našem trhu zastupuje tyto dvě značky z nejzvučnějších.

"Které bylo nejdražší? Ferrari 550 Barchetta Pininfarina, z limitované série přesně 448 vyrobených kusů, za deset milionů korun." V autosalonu spolu s různými modely Ferrari přitahuje pohledy celá desítka nablýskaných nízkých krasavců. Které z nich je nejlevnější? "Tady to Ferrari 348 za milion čtyři sta tisíc. Deset let staré," říká Zdeněk Holubovský.

 "U těchto aut je to trochu jinak s hodnotou v závislosti na věku. Zatímco jiný vůz, jak vyjede z autosalonu, už ztrácí část své hodnoty, u ferrari tomu je naopak. Když někdo spěchá, zaplatí například za mírně užívaný vůz o deset až patnáct tisíc eur víc než za nový."

Značka dbající na svou jedinečnost dělá pro tento image vše: má svou pevně naplánovanou roční produkci pouhých čtyř tisíc vozů. A i kdyby před branami závodu stály fronty a obchodní zástupci bombardovali vedení společnosti úpěnlivými žádostmi o navýšení, v Maranellu nikdo ani nehne prstem.

Na ferrari si počkáte i tři roky

Ferrari se objednává přesnou procedurou, na některé modely se čeká např. v Německu dva až tři roky. Zájemce musí předem vyplnit poměrně obsáhlý dotazník, nad nímž v centrále rozhodnou, zda se dotyčný může značkou ozdobit. Teprve pak je objednávka přijata.

Český reprezentant firmy by mohl vyprávět řadu tragikomických příběhů, kdy si zájemci o vůz této značky mysleli, že ke koupi stačí jen hodně peněz.

Profil zákazníka neovlivní ani třeba intervence z nejvyšších vládních míst (byť to bylo ještě za předchozí politické garnitury a ze Slovenska), ani kufřík naditý penězi, pocházejí-li z ne právě morálně vyhlížející obchodní činnosti (o tom by zase mohl vyprávět jeden majitel eroscentra).

"Musel jsem řešit i případ, u kterého jsem si dlouho lámal hlavu, jak to korektně provést. Na Spider 360 (bratru za pět milionů korun pozn. autora) jsem měl objednávku pěti svých předních zákazníků, ale potvrzenou dodávku jen na tři. A to u Ferrari znamená opravdu tři - ani jedno navíc.

Koho odmítnout? Až nakonec mě napadlo nejprimitivnější řešení: pozval jsem všech pět pánů na dobrou večeři s tím, že pro dva z nich mám špatnou zprávu... A vytáhl jsem předem připravených pět sirek. Ty pak v mé ruce pod stolem rozhodly."

Když úplatek je k ničemu

Ještě hůř dopadnou čeští zájemci o nejnovější hit - model Enzo. I když jeho cena podle přepočtu z eur přesáhne o dost dvacet milionů korun (+ DPH), má Zdeněk Holubovský pět vážných zájemců. Ale zatímní příslib jen jednoho dodaného vozu. A k tomu nabídku za 1,8 milionu dolarů z Japonska.

 Takové skvosty se přeplácejí. "Jenomže to bych udělal jen jednou, prodat ferrari jinak než oficiální cestou. Tím bych skončil."

Lpění na obchodních pravidlech jde tak daleko, že značka se vzepjatým černým koněm v erbu má v evropských přístavech své zpravodajce, kteří, jakmile spatří nové ferrari určené k nalodění na zaoceánskou loď, hlásí do centrály VIN identifikační číslo - jakési rodné číslo všech dnes vyráběných vozů. A protože každé ferrari má svůj rodokmen majitelů, ve firmě hned vědí o případném spekulativním prodeji.

Mimo jiné nový majitel podepisuje v kupní smlouvě závazek, že když nové auto bez souhlasu zástupce firmy do roka prodá, zaplatí sankci 50 000. A každý podepisuje rád. Ferrari už i v Česku přestávají být demonstrací majetku (jak tomu bylo u některých finančně rychlokvašených "zájemců-úvěrářů" na počátku 90. let), ale životní potřebou zarytých fandů značky, milovníků tohoto zhmotnělého poselství neopakovatelnosti.


A nakonec něco pro ty, jimž by se ferrari líbilo až na ty ceny: Víte, jakou hodnotu má tradičně rudý prospekt této značky? Fandové jsou prý ochotni dát až tisíc eur.

***

FERRARI ENZO

Sotva lépe mohli vybrat Italové jméno než jako připomenutí zakladatele značky se vzpínajícím se černým koněm ve znaku. Není divu, že rudá karoserie skrývá techniku závodních automobilů formule jedna. Když tohle auto spatří Ital, prý se mu zastavuje srdce.


FERRARI 550 BARCHETTA PININFARINA

Na silnici se sice můžete těšit na maximální rychlost 300 km/h, ale nesmíte zapomenout sundat střechu, kterou firma povoluje používat jen do rychlosti 120 km/h.

Ferrari Modena 360

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo - čelní pohled

Ferrari Enzo - interiér

Ferrari Enzo - volant

Ferrari 550 Barchetta

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu.

3. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...