Velká ženevská senzace jménem Bulli: hipísácký mikrobus na elektřinu

aktualizováno 
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jeden z nejparádnějších konceptů dovezla na ženevský autosalon automobilka, od které se to zrovna nečekalo. Kromě malování šedě metalízovaných golfů a passatů se umí tým Waltera de Silvy i odvázat. Novodobý Volkswagen Bulli je tady.

Kulatý Volkswagen Transporter, do kterého se v šedesátých letech vešel neomezený počet "zhulených hipíků" na cestu napříč Amerikou (Volkswagen to popisuje květnatě jako "symbol svobody plynoucí z neomezené individuální mobility"), se v jedenadvacátém století zahranatil a vyměnil motor boxer z brouka, uložený u zadní nápravy, za elektromotory před přední nápravou.

Autosalon Ženeva 2011

Nový bulli (v Češtině se jeho předchůdci říká mimo jiné i ponorka) je jeden z lidmi nejobsypanějších exponátů. Původní Volkswagen Bulli je totiž považován za první MPV na světě a líbí se snad každému. Už v roce 2001 představilo americké designcentrum novodobou interpretaci téhle legendy s označením Microbus. Mluvilo se i o sériové výrobě, ale nakonec z ní sešlo. V Ženevě je tedy druhý pokus.

Volkswagen Bulli

Stejně jako jeho předchůdce má jednoduché čisté tvary, které mu nadělil tým šéfdesignéra značky Klause Bischoffa. Legenda v novém podání odveze stejně jako kdysi šest lidí ve dvou řadách sedadel. Větší část přední lavice lze sklopit a sklopit můžete i celou zadní lavici. Stejně jako u předka tak můžete jednoduše vytvořit lůžkovou úpravu.

Nová generace Bulli je 3,99 metru dlouhá, 1,75 široká, 1,70 m vysoká, s rozvorem 2,62 metru. Původní T1 byl o trochu delší a vyšší, zato však užší. Šestice cestujících s sebou pobere do kufru 370 litrů zavazadel (při sklopení zadní řady sedadel až 1 600 litrů).

Legenda

Volkswagen Bus byl představen v roce 1950, automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus. Jezdil samozřejmě na všech kontinentech. Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě.

Volkswagen Transporter T1

Centrem přístrojovky je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky, s níž komunikují i přístroje v kapličce před řidičem. Jejím prostřednictvím lze ovládat internetové aplikace iPadu, přehrávat obsah multimediální knihovny, nebo využívat služeb handsfree Bluetooth a navigačního systému. Přímo do držáku iPadu jsou integrovány ovládací prvky klimatizace a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů.

Pohyb obstarává elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, napájí ho lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh. Maximálku má 140 kilometrů v hodině, z nuly na stovku se rozjede za 11,5 sekundy. Konstruktéři ale počítají i se zástavbou motorů 1,0 až 1,4 litru, což ukazuje, že Volkswagen možná neplánuje ženevský koncept jen schovat do muzea. Sice se zatím dušují, že to je hlavně stylistické cvičení, ale možná se sériového provedení jednou dočkáme. Spekuluje se dokonce o tom, že jako technický základ by mohla posloužit na podzim naplánovaná miniatura VW UP.

Jednoduchá myšlenka

Na vzniku T1, a tím i na zrodu nové studie, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku brouka jednoduchou siluetu výrazně zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal "m" jako motor. A byl hotov. První MPV právě spatřilo světlo světa. Designéři Volkswagenu pak vytvořili ze skici mikrobus s charakteristickým "V" na přídi, z něhož se vyklubala automobilová ikona. Víc o vzniku služebáku hipíků čtěte zde, loni slavil šedesátiny

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Ghosna ve vazbě zastrašují a trápí zimou a hladem, tvrdí jeho manželka

Carlos Ghosn

Manželka bývalého předsedy správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna si v dopise adresovaném...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz