Novinka v českém terénu: Mercedes GLK právě vyjíždí

aktualizováno 
Nová malá hvězda spadla do Česka. Právě teď startuje prodej malého Mercedesu GLK. Novinka, mířící do lehkého terénu, ale hlavně na silnici, stojí se 170koňovým turbodieselem necelý milion.

Mercedes GLK | foto: Mercedes

I malá SUV už se stala natolik zajímavou kategorií, aby přitáhla i prémiové značky. BMW sice už svou X3 několik let prodává, ovšem modrobílí sami svůj produkt naladili vyloženě sportovně a vyčlenili z klasických SUV.

Malý terénní mercedes je jiný. Ač se i on oblékl do velmi dynamických a nad očekávání originálních linií, klade daleko větší důraz na pohodlí a přepychové pocity.

Designéři se překonali a v dnešní unifikované době dokázali nemožné – nalezli shodu mezi chlapáckými hranami, obecně stravitelnou estetikou a aerodynamikou. Doba zaoblených mercedesů, které si kolemjdoucí mezi sebou vzájemně pletli, je nadobro pryč.

Mercedes GLK

Nové GLK je nezpochybnitelnou individualitou, které si všimne téměř každý a pak si její tvary také zapamatuje. Ač na fotkách vypadalo trochu příliš hranaté, osobní setkání potvrzuje, že to byl mylný dojem. Jeho tvary neurazí před operou, na summitu, před obchodním centrem ani na staveništi či v lese.

Interiér nadobro opustil barokní obliny, tak dobře známé například z třídy E, a nastolil vládu hran a dramatických linií. Ač výsledek působí zejména na fotkách bezmála stroze, po usazení navozuje pocity solidního bezpečí s přesně odměřeným množstvím elektrizujícího vzrušení. Příjemnou třícípou samozřejmostí jsou kvalitní materiály, pocity uvnitř si žádný mercedesista nesplete.

Pohříchu, narozdíl od řady nepříliš levnějších konkurentů, se zde nešetřilo měkčenými plasty, jsou prakticky všude, kam se může dostat ruka. Řadu prvků, včetně volantu, sedaček, spínačů a voliče samočinné převodovky, poskytla aktuální třída C a tomu tedy odpovídá kvalitní ergonomie a důraz na dokonalé mechanické vlastnosti každého spínače, s nímž přijdou prsty do styku.

Základní výbava všech provedení čítá sedm airbagů, stabilizační systém, dvouzónovou automatickou klimatizaci, kompletní "elektriku", multifunkční volant, chromové dekorační lišty, sítě v zavazadlovém prostoru, tempomat a mlhovky.

Použitá technika vychází ze společné platformy s třídou C, tedy vpředu závěsy McPherson a vzadu víceprvkové zavěšení, nezbytné úpravy si vyžádala jen vyšší hmotnost a poloha těžiště, stejně jako zvýšená světlá výška. Rozvor je o 5 milimetrů zkrácen, zato rozchod kol mírně narostl.

K mání je dvojí provedení – buď sportovnější s ryze silniční světlou výškou, osaditelné až dvacetipalcovými koly, nebo sada Offroad technik, jejíž součástí je zvýšení světlé výšky, zakrytování podvozku masivním plechem (motor) a speciálním odolným a pružným plastem Gemtex, systém HDC pro bezpečné sjíždění prudkých klesání, přídavný displej Offroad, řadicí páčky na volantu a speciální ladění ESP, ABS a převodovky.

Mercedes GLK

Standardem jsou 17“ disky z lehké slitiny, elektronicky nastavitelné tlumiče a pro šestiválcové modely i tzv. parametrické řízení s degresivním účinkem v závislosti na rychlosti. Startovní nabídka zahrnuje výhradně modely se stálým pohonem všech kol 4Matic, uvedení "předokolek" momentálně automobilka také zvažuje.

Nabídku motorů zahajují tři známé vidlicové šestiválce, převzaté z třídy C. Osvědčený třílitrový diesel pro GLK 320 CDI je zde naladěn na 165 kW a 540 Nm, chlubí se průměrnou spotřebou 7,9 l/100 km, nejvyšší rychlostí 220 km/h a zrychlením 0 – 100 km/h za 7,9 s.

Zážehový třílitr GLK 280 je určen pro klidnou jízdu s dostatkem točivého momentu. Vyvíjí 170 kW ale především 300 Nm v rozsahu 2500 – 5000 ot./min., což mu stačí k dosažení 210 km/h, dosažení stovky za 7,6 s a průměrné spotřebě 10,2 l/100 km. Vrcholný třiapůllitr GLK 350 je zde stejně jako v "céčku" naladěn na 200 kW a 350 Nm, na stovku dosprintuje za velmi dobrých 6,7 s, ručka se zastaví na 230 km/h a žádá za to průměrně 10,4 l/100 km. Oba zážehové motory již plní Euro5, diesel zatím jen Euro4.

Až na jaře 2009 se dočkáme i dostupného ekologického čtyřválce GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY se základní cenou pod jedním miliónem (konkrétně 998 000 Kč vč. DPH). V něm se již objeví zcela nová generace vznětových 2,2litrových čtyřválců označená OM 651 a vybavená nejmodernější dieselovou technikou včetně inovativního vstřikování Common Rail 4. generace, která postupně nahradí stávající provedení ve všech mercedesech.

Zde se zpočátku objeví ve výkonnějším ze dvou provedení s jediným turbodmychadlem, naladěném na 125 kW a především na výborných 400 Nm, dostupných mezi 1400 a 2800 otáčkami. GLK s ním zrychlí na stovku za 8,8 s, dosáhne 205 km/h a průměrně spotřebuje jen 6,9 l/100 km.

Mercedes GLK

Podle zástupců automobilky se můžeme ve vzdálenějším budoucnosti těšit i na velmi zajímavé provedení se dvěma kaskádově zapojenými turbodmychadly, označené GLK 250 CDI, které nabídne vynikajících 150 kW a 500 Nm.

První kilometry s novým GLK naznačily, se konstruktérům se podařilo skoro nemožné – naladit vůz se zvýšeným těžištěm tak, že zachovává solidní ovladatelnost při velmi přijatelném komfortu. Ovládání se zdá být velmi snadným a prakticky se neliší od malého céčka, také jízdní výkony se proti analogickým motorům v malém sedanu zhoršily jen nevýznamně.

Plavnost jízdy po rozbitých vozovkách narušují příplatková dvacetipalcová kola, na "osmnáctkách" už je vše v naprostém pořádku. Uvnitř je vzdušno, subjektivní dostatek místa a velmi útulno. Krátkou projížďku jsme absolvovali i v lehkém terénu a zkonstatovali, že stoupavost i činnost elektronických uzávěr diferenciálu vyvezou vůz přesně tam, kam je potřeba. Na terénní hrby si GLK nepomýšlí, ale do prudkého kopce, byť pokrytého bahnem, vyjede snadno. Vnímatelným subjektivním dojmem je vynikající tuhost karoserie, ve voze nic neskřípne, ani když visí za dvě kola.

Mercedes GLK

Mercedes GLK vstupuje do prodeje v celé EU v sobotu 18.10.2008. Základní ceny v ČR jsou stanoveny na 1 085 000 Kč za GLK 280 4Matic, 1 147 000 Kč za GLK 350 4Matic a konečně 1 157 000 Kč za GLK 320 CDI 4Matic. Verze s odpočtem DPH je samozřejmě také v nabídce. České zastoupení značky Mercedes-Benz by do konce roku umístilo na našem trhu cca 150 vozů, čtyřicet z nich již zná své majitele.

Meredesl GLK v číslech
GLK 280 4Matic (6válec, 2996 ccm)  GLK 350 4Matic (6válec, 3498 ccm) GLK 220 CDI 4Matic (4válec, 2148 ccm)  GLK 320 CDI 4Matic (6válec, 2987 ccm) 
max. výkon (kW/k) 170/231 200/272 125/170 165/224
max. kroutící moment (Nm) 300 350 400 540
max. rychlost (km/h) 210 230 205 244
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,6 6,7 8,8 7,5
komb. spotřeba (l/100 km) 10,2 10,4 6,9 7,9
cena (Kč) 1 085 000 1 147 000 999 600 1 157 000

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Najdete na iDNES.cz