Nissan 350Z: zopakuje sporťák historii?

  9:35aktualizováno  9:35
Ještě dnes naposled si fanoušci silných motorů mohou prohlédnout vůz Nissan 350Z, který koncem roku obohatí český automobilový trh. Japonský sporťák je k vidění na brněnském výstavišti v rámci právě končícího Autosalonu Brno 2003. Návštěvníci jej naleznou - jak jinak - v pavilónu Z.
Nissan 350Z čelně

Nissan 350Z čelně - Přechůdcem 350Z je světově nejprodávanější sportovní kupé sedmdesátých let: Datsun 240Z. | foto: iDNES.cz

Nissan 350Z se již prodává na americkém a japonském trhu a to tak úspěšně, že výrobní kapacity nestačí poptávce. Výsledkem je nucený posun začátku evropských prodejů, které začnou až ke konci letošního roku. Například v USA se 350Z drží na špici žebříčku nejprodávanějších sportovních vozů, za prvních osm měsíců od uvedení na trh si nový automobil koupilo na 23.000 zákazníků.

Celá karoserie je kromě hliníkové kapoty vyrobena z oceli. Již na první pohled vůz zaujme dlouhou kapotou, velkým rozvorem a krátkými převisy vpředu i vzadu. Oproti americké verzi byl Nissan 350Z, s ohledem na vyšší průměrné rychlosti a náročnější podmínky, pro Evropu mírně upraven.

Mezi hlavní změny patří větší chladič, zvláštní chlazení zadního diferenciálu a přepracované kanálky pod podlahou, které vedou chladící vzduch právě k diferenciálu. Automobil je vybaven aerodynamickým kitem, jehož solučástí jsou přední spoiler, zadní spoiler a zadní difuzér, díky čemuž nedochází ani při vysokých rychlostech k nežádoucímu nadnášení vozu.

Sportovně je pojat i interiér automobilu. Trojici kruhových přístrojů před řidičem dominuje uprostřed umístěný otáčkoměr, kterému dělájí společnost rychloměr a kombinovaný přístroj palivoměru a teploměru chladící kapaliny.

Za povšimnutí stojí chytře řešené umístění těchto přístrojů. Jsou totiž upevněny na sloupku řízení a tak se při seřizování polohy pohybují spolu s volantem, díky čemuž nedojde nikdy k jejich částečnému zakrytí. Ve středu palubní desky jsou tři menší přstroje, natočené směrem k řidiči, které ukazují stav napětí, tlak oleje a ujeté kilometry.

Nízko usazená anatomicky tvarovaná sedačka řidiče se vyznačuje výborným bočním vedením a doslova vybízí ke sportovní jízdě, zatímco sedadlo spolujezdce je spíše komfortní (měkčí a má širší opěradlo).

Japonský sporťák má šestiválcový motor o objemu 3,5 litru, a výkonu 206 kW (280 k) při 6200 ot/min., umístěný vpředu za přední nápravou (kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti), přičemž poháněna jsou zadní kola. Agregát dosahuje maximálního točivého momentu 363 Nm při 4800 ot/min.

Přenos síly od motoru k zadnímu diferenciálu zprostředkovává šestistupňová manuální převodovka a lehký hnací hřídel z uhlíkových vláken. Hmotnost automobilu je rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 53:47.

Výkonu pohonné jednotky odpovídá podvozek i brzdová soustava. Nezávislé zavěšení všech kol multi-link a kotoučové brzdy Brembo se zlatě lakovanými třmeny na všech kolech zaručují spolu s ABS a ESP dobrou ovladatelnost vozu.

Šestipaprsková osmnáctipalcová kola z lehké slitiny jsou obutá do pneumatik Bridgestone RE040, vpředu o rozměru 225/45R a vzadu 245/45R. Pro opravdové nadšence jsou připravena příplatková kovaná kola RAYS z lehké slitiny, jejichž použitím se ušetří poctivé čtyři kilogramy hmnotnosti v každém rohu karoserie.

Mezi standardní výbavu Nissanu 350Z patří například ESP, osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, brzdy Brembo, xenonové světlomety, palubní počítač, samočinná klimatizace, audiosystém o výkonu 160 W nebo čelní, boční a okenní airbagy. Z příplatkové výbavy jmenujme například tempomat, audiosystém BOSE o výkonu 240 W, matalický lak, kůží čalouněná sedadla nebo oranžový interiér Alezan (sedačky, volant, hlavice řadicí páky a ruční brzdy).

Zájemci o Nissan 350Z budou moci vybírat ze šesti barev a tří druhů čalounění. Prodej nového sporťáku začne nejspíš v listopadu tohoto roku, avšak ceny zatím výrobce nezveřejnil.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Najdete na iDNES.cz