Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Amerika má strach z nebezpečných airbagů. Miliony aut jezdí do servisu

  16:47
Japonský výrobce airbagů Takata už roky bojuje s vadnými komponenty airbagů. Ohroženy jsou miliony aut. Americké úřady se snaží firmu donutit rozšířit kontrolu airbagů, kterou nyní zintenzivňují automobilky, ale ta se k tomu nemá. Přitom je Takata v podezření, že o nebezpečí ví už deset let.

První airbag pro spolujezdce představil v roce 1987 Mercedes. | foto: Mercedes

Takata odmítla požadavek amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu rozšířit svolávání automobilů s vadnými airbagy na celé Spojené státy. Firma za odporování úřadu může dostat vysokou pokutu, ale své rozhodnutí bránila i před členy Sněmovny reprezentantů USA.

Automobilky svolaly kvůli vadným airbagům Takaty od roku 2008 po celém světě více než 16 milionů vozů a se závadou se spojuje nejméně pět případů úmrtí od roku 2000 (čtyři v USA, jeden v Malajsii) a alespoň 160 zraněných.

14. srpna 2014

Airbagy Takaty mohou mít vadný nafukovač, který může vybuchnout a uvolněné kovové částice mohou zranit či zabít řidiče. V USA zatím Takata a automobilky používající její airbagy svolaly k výměnám asi osm milionů vozů, avšak vesměs jen ve státech s vysokou vlhkostí vzduchu, při níž může nafukovač vybuchnout.

Takata v dopise pro americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) a ve vystoupeních svých zástupců na slyšení v Kongresu označila dosavadní svolávací akce za dostatečné a zdůvodňovala to zjištěnými údaji. „Nemáme dost vědeckých dokladů na to, aby to odůvodnilo změnu z regionálního svolávání k celonárodnímu,“ prohlásil v podvýboru sněmovny viceprezident Takaty Hiroši Šimizu. Náměstek ředitele NHTSA David Friedman řekl, že je reakcí Takaty „hluboce zklamán“, uvedla agentura AP.

NHTSA uvádí, že může potrestat Takatu za každý neodvolaný vůz s jejími airbagy pokutou až sedm tisíc dolarů (157 tisíc korun) denně. Takata namítá, že NHTSA může ke svolávání vozů nutit pouze výrobce automobilů, nikoli dodavatele komponentů, ale úřad s takovým výkladem nesouhlasí. Kdyby prosadil svou, musely by automobilky svolat v USA do servisů dalších osm milionů vozů. Problémové vyvíječe plynu, které nafukují airbag, se mohou objevit ve vozech značek Honda, Acura, Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, BMW, Chrysler, Dodge, Ram, Ford, Mazda, Mitsubishi, Pontiac, Saab a Subaru.

Japonská automobilka Honda, která je největším zákazníkem Takaty, ve středu podvýboru sněmovny sdělila, že dobrovolně svolá do servisů vozy s vadnými airbagy ve všech 50 státech USA. Svolávací akce na některé další státy unie rozšířily ve středu rovněž automobilky Chrysler a Ford, které zatím své vozy svolávaly na Floridě, Havaji, v Portoriku a na amerických Panenských ostrovech.

NHTSA začala tlačit Takatu ke svolávání po celých USA po nedávných případech výbuchů airbagů v Kalifornii a Severní Karolíně. Úřad nyní shromažďuje důkazy na podporu svého stanoviska, které by uspěly v případné soudní žaloby, ale soudní spor může podle Friedmana trvat měsíce.

V Japonsku bylo kvůli problému zatím svoláno zhruba 2,6 milionu vozidel a automobilky tam svolávací akce dále rozšiřují. Například Toyota jako přechodné řešení volí deaktivaci airbagu.

Americké úřady japonskou firmu podezřívají, že o problémech věděla už od roku 2004. V tom roce totiž Takatě nahlásila Honda neobvyklou nehodu modelu Accord z roku 2002, ve které se našly kovové úlomky patrony nafukovače. Takata pak podle dvou bývalých zaměstnanců, které dohledal New York Times, prováděla tajné testy rizikových vyvíječů plynu. Z padesáti testovaných kusů se prý u dvou projevila závada a nekontrolovaně explodovaly. Takata však po třech měsících testy ukončila a výsledky nechala skartovat.

Firma, která vyrábí asi pětinu airbagů používaných na světě, už v roce 2001 vyšetřovala varování svých inženýrů, podle kterých měly být problémy s výrobou v mexické továrně firmy. Potíže se měly týkat právě kvality svarů na patronách nafukovačů a také skladování dusičnanu amonného, který ve vlhkém prostředí nekontrolovaně vybuchuje. V roce 2006 dokonce došlo ve výrobně v mexické Monclově k sérii explozí. Fabrika byla poškozena a v domech v okolí rozbil výbuch okna. Podle zaměstnanců prý mohlo za explozi nesprávné skladování dusičnanu amonného.

Čtyřicetiletý airbag

Airbag vynalezl Američan John W. Hetrick a první sériové auto, které ho dostalo, byl Oldsmobile Toronado v roce 1973. V roce 1977 ovšem výrobce tento prvek příplatkové výbavy stáhl z nabídky pro nezájem zákazníků.

V Evropě nabídl jako první airbag Mercedes v roce 1981 pro vlajkovou třídu S.

Od 1. dubna 1989 je v USA pro nově vyrobená auta povinný airbag řidiče, od roku 1998 i pro spolujezdce.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...