Návrat do budoucnosti

Autor: ,
  16:16
Špiónská epizoda s "zaručeně pravým" katalogem nové generace BMW řady je u konce. BMW se s novou "trojkou" právě pochlubilo. Po třicetileté kariéře "trojek" přichází ta nejnovější. Je to již její pátá generace. Je modernější, urostlejší a větší.

Jak se zdá, mnichovská automobilka zanevřela na autosalony.

Už s uvedením jedničky hezky počkala až odezní emoce z Ženevského autosalonu a pak bylo celé šapitó cirkusu jménem "Svět automobilů" jen a jen její. Trojka na to jde stejně.

Namísto postávání na autosalonech "trojka" vyrazí rovnou mezi lidi a od pátého května 2005 bude v prodeji.  

Chris Bangle, šéfdesignér BMW, je momentálně asi nejkontroverznější postava automobilového průmyslu. Jedni jeho svět lomených křivek a ploch a prolínajících se hmot nemohou ani vystát, druzí jej právě kvůli nim milují.

"Proč má být německé auto nudně sterilní, jako všechny ostatní," řekl si Američan ve službách německé automobilky a od základu "překopal" nahlížení na svět zpoza dvou chromových ledvinek BMW. I přes protesty konzervativních BMWistů je Bangle stále na svém místě, a poslední modely z Mnichova dokazují, že na něm má být.

Postupem času se tak modelová řada dostala přesně tam, kde měla být. Nová BMW jsou mohutná (řada 7), agresivní (řada 6), silná (řada 5), rozevlátá (řada 1) ... a hlavně! Nejsou nudná.

Trojka modelovou řadu uzavírá a protože je stěžejním modelem automobilky roztočené vrtule, dali si na ní v Mnichově záležet. Hrany se zahladily, charakteristické tvary se vytříbily a... a stále je to stará známá trojka. S ledvinkamu na čele, minimálním předním převisem, větším zadním a hokejkou třetího (C) sloupku.

Stávající generace je považována za jedno z nejvyváženějších aut vůbec, novou trojku tak čeká přetežký úkol: být lepší.

Oproti předchůdkyni narostla ve všech směrech: délka 4520 mm (o 49 mm více),šířka 1817 mm (+ 78mm), výška 1421 (+6 mm). Rozvor narostl o 35 mm na 2760 milimetrů.

Podle slov vývojového oddělení BMW je prostoru pro zavazadla a cestující téměř stejně, jako bylo v předchozí generaci "pětkové" řady. (Autoweek)


Do začátku dostane pátá generace BMW řady 3 čtyři motory, tři z nich budou benzinové, jeden naftový.

Jak tradice velí
BMW si nemůže dovolit postavit jiné auto než "zadokolku" s podélně uloženým motorem. Rozdělení hmotnosti je tak ideální: fifty-fifty (50:50). Přední náprava má McPhersonovské schéma, zadní je pětiprvková.

Stejně jako baby BMW využívá lehký hliník (na nápravy) a ještě lehčí hořčík (motory). Nechybí hmožství elektroniky pro zábavu - iDrive, bezklíčkové nastupování a startování, i pro bezpečnost - ABS, DSC (dynamic stability control), aktivní řízení s proměnnou charakteristikou, vysoušení brzd, bixenony které budou za příplatek i koukat do zatáčky, dvoustupňová brzdová světla. V základní výbavě nebudou chybět ani runflatové pneumatiky, které umí dojet i při poklesu tlaku. Zajímavé jsou funkce start-off assistant a anti-drive control.

***

Start-Off Assistant zamezuje, aby automobil popojel dozadu v momentě, když při rozjezdu stojí v kopci a anti-dive control zabrání při zastavení cuknutí v důsledku napružení brzd, čímž je zastavení měkké i při razantním zpomalení.

***

"Nové BMW je tužší, lepší, bezpečnější (6 airbagů "v základu")," tvrdí automobilka. Netají se ambicemi získat maximum hvězdiček v crashtestech EuroNCAP.

Stáje plné plnokrevníků
Třílitrový benzinový šestiválec vybavený technikou Valvetronic biVanos (variabilní zdvih a časování ventilů) bude vrcholem startovací nabídky. Svého předchůdce překonává o 20 kW, výkon se tak dostal na 190 kW/258 koní. Maximální točivý moment 300 Nm je k mání od 2500 do 4000 otáček. Trojka s třílitrem pod kapotou vystřelí z 0 na 100 kilometrovou tychlost za 6,3 sekundy. Maximálka je omezena na 250 km/h. V kombinovaném provozu za rychlostí slušných a ohleduplných řidičů bude autu stačit 8,7 litru benzinu na 100 km.

K dosažení nízké hmotnosti využívá BMW u tohoto motoru hořčík. Je to vůbec poprvé, co automobilka tuto technologii využije ve velkosériové výrobě, pokles hmotnosti oproti hliníku činí 30 %.

Umírněnější řidiči počkají do jara 2005 na model 325i, z dvou a půl litru objemu umí vydolovat 160 kW/218 koní výkonu a 250 Nm kroutícího momentu (mezi 2750 a 4250 ot./min). 325i zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 vteřiny, nejvyšší rychlost je 245 km/h a průměrná spotřeba dosahuje 8,3 litrů/100 km.

Nejslabší"trojkou" bude BMW 320i. Motor konstrukčně vychází z dvoulitru z 318i a má maximální výkon 110kW/150 koní a maximální točivý moment 200 Nm při 3600 otáčkách. Z 0 na 100 km/h s ním auto zrychlí za 9,0 vteřin a dává vozu nejvyšší rychlost 220 km/h. Kombinovaná spotřeba benzínu  je 7,4 litrů/100 km.

Nabídka benzínových motorů v BMW řady 3 se bude rozšiřovat krok za krokem, základní čtyřválec se objeví na podzim roku 2005.

Milovníci nafty se pro začátek budou muset spokojit s dvoulitrem nabízejícím výkon 120 kW/163 koní a maximální moment 340 Nm. Common railový agregát umí auto rozjet z 0 na 100 za 8,3 sekundy, maximální rychlost je 225 km/h. Na 100 kilometrů v kombinovaném provozu mu bude stačit 5,7 litru nafty.

Všechny motory dostanou šestistupňovou převodovku Getrag, připlatit bude možné za šestistupňový automat od ZF. Do vrcholové verze 330i bude k mání sekvenční převodovka SMG.

***
Podle neoficiálních informací BMW pracuje na dvouspojkové převodovce. Podobnou už nějaký ten pátek nabízi VW pod označením DSG.
***

Startování klíčkem patří minulosti. Nové BMW 3 se stejně jako "jednička" startuje knoflíkem na přístrojové desce.

BMW 325i bude jezdit ma 16 palcových kolech 205/55, 330i obuje sedmnáctipalcové pneumatiky 225/45. Za příplatek budou osmnáctky 255/35.

Vstoupit do diskuse (100 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Rodinný dům 5+1 se zahradou v Lanškrouně
Rodinný dům 5+1 se zahradou v Lanškrouně

Lidická, Lanškroun - Žichlínské Předměstí, okres Ústí nad Orlicí
4 920 000 Kč

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.