Geniální nápad: dešťovka ušetří miliony litrů předražené vody do ostřikovačů

aktualizováno 
Ford rozvíjí ekologický nápad na plnění nádržky na kapalinu do ostřikovačů dešťovou vodou. Přišly s ním dvě malé děti, když se vezly v autě v průtrži mračen. Nápad by ušetřil miliony litrů vody i peníze řidičů. Modré vody do ostřikovačů jsou totiž často nefunkční a předražené.

Plnit nádržku ostřikovačů spadlou dešťovou vodou napadlo dvě německé děti Daniela a Laru, když cestovaly s rodiči loni v létě průtrží mračen. Otec chtěl umýt čelní sklo, ale nádržka na vodu do ostřikovačů byla prázdná a okna se špinila čím dál víc.

„Lilo jako z konve. Voda byla všude. Všude kromě nádržky ostřikovačů. Sestře i mně to přišlo vtipné a řešení se najednou zdálo docela zřejmé. Stačí využít dešťovou vodu,“ řekl jedenáctiletý Daniel Krohn z německého Jülichu.

Děti napadlo, že by se dešťové kapky nestíraly, ale naopak by se mohly sbírat a následně používat při ostřikování skel. Nápad, který nepotřebuje žádné složité technologické řešení, se ihned ujal: získal první cenu v regionální soutěži pro mladé vynálezce a nyní se dočkal i realizace na skutečném autě - testovacím modelu Fordu S-MAX.

Vynález dětí, který sbírá dešťovou vodu do ostřikovačů, by mohl ušetřit miliony...

Vynález dětí, který sbírá dešťovou vodu do ostřikovačů, by mohl ušetřit miliony litrů vody.

„Já ani bratr jsme nemohli uvěřit, že to ještě nikoho nenapadlo,“ řekla devítiletá Lara. „Abychom to vyzkoušeli, rozebrali jsme naše hasičské auto a čerpadlo z něj jsme namontovali na model auta v akváriu. Potom jsme přidali filtrační systém, aby byla voda čistá. Fungovalo to fakt dobře,“ dodali sourozenci.

Když se o nápadu dozvěděli inženýři Fordu, zaujal je natolik, že se nabídli nainstalovat takové zařízení v plné velikosti do Fordu S-MAX. Vodu sbírají gumové hadice upevněné u spodního okraje čelního okna.

Vynález dětí Daniela a Lary Krohnových, který sbírá dešťovou vodu do...

Daniel a Lara Krohnovi

V současnosti řidiči na ostřikování skel spotřebují v průměru 20 litrů vody ročně. Podle Fordu přitom jezdí na evropských silnicích 291 milionů aut. Vynález sourozenců Krohnových by tak mohl ročně ušetřit téměř 6 miliard litrů vody.

A také peněženky řidičů - pět litrů kvalitnější vody do ostřikovačů stojí ke stovce korun. A pro benzinky jsou zvláště zimní kapaliny do ostřikovačů královský artikl. Když u nich vezme řidič plnou nádrž, vydělají na tom zhruba stejně, jako když si koupí pětilitrový kanystr s kapalinou. 

Fotogalerie

Kdyby na palivu měli stejnou marži jako na nemrznoucí směsi, stál by litr benzinu šedesát korun. Litrové balení kapaliny do -20 °C stojí na frekventovaných benzinkách zcela běžně padesátikorunu, pětilitrový kanystr klidně 230 Kč - test nemrznoucích směsí do ostřikovačů čtěte zde.

Auta budou navíc spotřebovávat čím dál více vody než doposud, protože s jejich vývojem bude třeba udržovat v čistotě také kamery a snímače. Konstruktéři Fordu už pracují na různých způsobech recyklace vody včetně zachycování vlhkosti ze vzduchu. Poradit si budou muset s čištěním špinavé vody a především s jejím mrznutím v zimních měsících.

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Premium

Mobil, snění, děti vzadu: čtvrtina řidičů bourá kvůli roztržitosti

Telefonování, SMS, ovládání klimatizace, denní snění nebo hádka s dětmi vzadu. To jsou jen některé příčiny, proč jsou...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Najdete na iDNES.cz