V posledních desetiletích mají české země hned několik zkušeností s vlnou arktických mrazů. A vždycky se najdou oběti, řidiči, kteří se na zimu včas nepřipravili a pak litovali.
Nafta nezamrzá
"Pamatuju se, že před lety byla jednou tak tuhá zima, že jsem v Krkonoších, když jsem čekal na lyžaře, musel celý den nechat autobus nastartovaný," vzpomíná řidič autobusu Karel Malinský. "Přes den tam bylo minus patnáct, a jak bych to zhasl, už bych motor nenatočil." V Československé televizi běžel tehdy šot o tom, jak kouřící autobusy v srdci hor kazí ovzduší.
Jak se připravit na mráz 1. Nemrznoucí naftu včas 2. Ostřikovače potřebují rezervu 3. Lze ředit, ale ne moc 4. Rozmrazovač do kapsy kabátu 5. Vosky ochrání lak i karoserii 6. Pozor, i olej je kapalina 7. Jak si nezničit stěrače (peo) |
"Dnešní nafta je podle státní normy připravována tak, aby odolala dvacetistupňovému mrazu," říká expert na paliva a oleje Vladimír Matějovský. Podle jeho slov je možné při předpovědi silnějších mrazů koupit buď zvlášť upravenou, odolnější naftu, nebo zvláštní přísadu. "Jenomže to se musí udělat včas - ještě než začne tak tvrdě mrznout! To proto, aby se odolnější palivo stačilo dostat do čerpadla, a hlavně do filtru," varuje Matějovský.
Chladič musí chladit i v zimě
Vzpomínka Jana Wericha na jednu hodně mrazivou noc v New Yorku, kdy ve svém velkém autě neměli s Voskovcem nemrznoucí směs a "blok ledu na ně vykoukl z roztrženého motoru", může být aktuální i dnes. Dobrý mechanik se při prohlídce auta před zimou automaticky podívá, zda je chladicí kapaliny dost, a změří její koncentraci.
"To je taková samozřejmost, že ji nabízíme jako položku zdarma při předzimních prohlídkách," konstatuje majitel sítě autoopraven Jiří Papoušek. Přesto doporučuje, zvlášť u starších vozů, mít alespoň litrovou lahev nemrznoucí směsi v kufru pro případ, že do náhle poloprázdného chladiče není možné kvůli mrazu dolít běžnou vodu.
Ostřikovače ostřikují...
Slavná věta z filmové komedie Vrchní, prchni! je nadsazeným, ale správným návodem, jak se nenechat překvapit zamrzlým oknem nebo tryskami ostřikovačů za jízdy. "Nepamatuji, že by někdo kvůli zamrzlému oknu havaroval. Ale je taky možné, že to viník nehody třeba jenom nepřiznal," říká šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.
V drtivé většině případů přicházejí řidiči na svůj omyl až tehdy, když ostřikovače prostě nefungují. "Za jízdy na dálnici, kdy je třeba v zimním období čelní okno mýt opravdu často, je to vysloveně nebezpečný moment," zvedá varovný prst Huml.
Ve smykové škole Max Cars se nemluví jen o smycích. Jan Faktor svým žákům několikrát opakuje, co všechno zima na řidiče chystá. "Nikdy nezapomenu všem připomenout: dát do kufru kanystřík s rezervní nemrznoucí kapalinou do ostřikovačů," tvrdí Faktor. Znalci zimního ježdění upozorňují na zranitelnost stěračů.
"Když gumičky ve stěračích přimrznou a stěrače spustíte bez opatrného odmrazení, hrozně se potrhají a jsou potom skoro k ničemu," nabádá šofér z povolání Miroslav Šmíd. Když on před vyjetím zjistí, že stěrače opravdu hodně přimrzly, polije je neředěnou kapalinou do ostřikovačů a po chvíli rukou opatrně uvolní.
Myčka nejen pro krásu
Pěkně umyté a naleštěné auto považují často řidiči v zimních měsících za prachobyčejné utrácení. Každá návštěva myčky stojí zhruba stokorunu, ale auto je při jízdě prosolenou břečkou pěkné jen pár minut. "Nejde ani o to, mít umyté auto, nejdůležitější je vosk," říká obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf. Vysvětluje, že prosolené silnice jsou tak velkým postrachem pro kov karoserie, že se vyplatí v zimě nešetřit a zaplatit při mytí rovnou i voskování a program ošetřující podvozek.
Majitelé automobilů, kteří se o svůj vůz nejraději starají sami, si nejspíš půjdou koupit nějaký lepší přípravek, který s pečlivostí sobě vlastní rozetřou po laku hadříkem. "Leštěnek je na trhu samozřejmě hodně druhů a kvalit. Já doporučuji prostředky s obsahem teflonu. Podle zkušeností vydrží nejdéle a spolehlivě chrání," tvrdí prodavač v obchodě s autodoplňky Auto Design Plus Jindřich Sojka. Sám prý kvůli ošetření podvozku jezdí raději do myčky.
Ošklivá chvíle každého motoru: studený start Jak se dělá koláč z nafty (peo) |
Ceny zimních tekutin
(Ceny jsou převzaty z obchodu s autodoplňky Auto Design Plus. Ceny téhož zboží nebo funkčně podobného zboží nabízeného na čerpacích stanicích budou vyšší. Naopak ceny v hypermarketech budou o něco níž, ale ne všechny zde prodávané výrobky budou srovnatelné kvality.) |
Kdo vyrazí rovnou z myčky na parkoviště a tam čistý vůz odstaví, může se ráno po mrazivé noci divit. Například nemůže strčit klíče do zamrzlého zámku, dveře nejdou otevřít nebo nelze stáhnout okénko. Je to následek zbytku vody po mytí, která zamrzla mezi gumovými těsněními. I na to je k dispozici chemie: rozmrazovače a vosky na pryže. Hodně pečlivý motorista jimi alespoň dvakrát třikrát za zimu ošetří nejdůležitější těsnění. "Na klasické rozmrazování aut když se třeba majitel nemůže dostat do svého vozu - v posledních sezonách už skoro nejezdíme," bilancuje za pohotovostní techniky ÚAMK Jiří Wolf. Ubylo prý i výjezdů ke klientům, kterým selhala baterie a nemohou nastartovat. Přesto si neodpustí malou špičku: "Doporučuji nechat rozstřikovač s rozmrazovacím prostředkem doma nebo v tašce či prostě v kapse. Mít ho v přihrádce uvnitř zamrzlého auta celkem moc nepomůže."
Už zase udeřily mrazy a s nimi odstartovaly i problémy, z nichž ten základní zní: jak se vůbec dostat dovnitř. |