Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na hasičák v autě není jednotný názor. Povinný zatím nebude

  12:00
Hasiči i policisté požadují, aby se povinná výbava osobních automobilů rozrostla o přenosný hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy, které novelu vyhlášky připravuje, s tím ale nesouhlasí. Názory odborníků nejsou podle mluvčího resortu jednotné.

Ilustrační foto | foto: ČTK

Slovenský řidič Ladislav Jakub vezl předminulý týden lidi do práce, když mu na desátém kilometru dálnice D1 ve směru na Brno začal hořet autobus. Ač se ho snažil zachránit pomocí hasicího přístroje, neuspěl. Z autobusu zbyla jen železná kostra.

Také Jaroslavu Kováři z Kladna vyskočily náhle z motoru auta plameny, když jel po mostě v Mělníku. Žádný z řidičů aut, která kolem něj projížděla, ale neměl u sebe hasicí přístroj, a tak Kovářovo auto lehlo popelem.

Kvůli podobným případům hasiči požadují, aby s sebou nejen sanitky, taxíky a autobusy, ale i ostatní vozidla vozily hasicí přístroje. Při požáru by podle vyšetřovatele středočeských hasičů Libora Pospíšila mohl oheň uhasit řidič, který pojede kolem. "Pokud stihnete sprej nebo přístroj použít včas, tak je zásah stoprocentní. Většinou požár minimálně hodně zmírníte nebo dokonce uhasíte," říká Pospíšil.

V povinné výbavě hasicí přístroj nebude

Právě časté požáry vozidel na silnicích vedly hasiče k tomu, aby prosadili do navrhovaných změn novely vyhlášky o povinné výbavě vozidel přenosný ruční hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy však se zařazením přístroje nepočítá.

Naopak nově by ve výbavě mělo být měřicí pásmo, tužka, evropský formulář pro záznam nehody a reflexní vesta. Platit začne nové pravidlo asi v polovině roku.

Ministerstvo dopravy má podle mluvčího Martina Kupky k dispozici rozdílné názory odborníků na to, zda v autě má, nebo nemá přístroj být. "Podle některých je při rychlosti hoření auta malý hasicí přístroj málo účinný a bylo by nutné spoléhat na to, že se k hašení připojí více řidičů. S tím je spojeno větší bezpečnostní riziko," tvrdí Kupka.

Mnozí odborníci se podle něj navíc shodují, že pro úspěch zásahu je důležité, aby lidé uměli s hasicím přístrojem dobře zacházet. "To samotná vyhláška také nezaručí," říká mluvčí resortu.

Přenosné hasicí přístroje by v povinné vyhlášce chtěli i policisté. "Dopravní policisté by je uvítali, stejně jako reflexní vesty, a to pro všechny pasažéry v autě," potvrzuje mluvčí kladenských policistů Michaela Nováková.

Potřebný je ruční hasicí přístroj i podle řidičů. "Už jednou mi hasicí přístroj zachránil život a auto. Než by přijeli hasiči, bylo by po vozidle," poznamenává sedmadvacetiletý řidič Jaroslav Novák z Mladé Boleslavi.

Požáry bývají hlavně kvůli technické závadě

Loni hasiči vyráželi ve Středočeském kraji k 424 případům, letos už k osmatřiceti. Drtivou většinu z nich podle vyšetřovatele Libora Pospíšila tvoří požáry aut.

Ze statistiky vyplývá, že převážná část je způsobena technickými závadami. "Většinou jde o poruchy autoelektriky, u starších aut o závady na palivovém sytému," vysvětluje vyšetřovatel.

Například majitelé starších škodovek by si měli dát pozor na pletenou benzinovou hadičku. "Postupem času začne benzin prosakovat, vzlínat skrz ni až na výfuk. Pak začne hořet," varuje Pospíšil. Nejtragičtější následky mívají podle hasičů požáry při dopravních nehodách. Jde většinou o případy, kdy auto narazí do stromu a začne hořet. Loni při těchto haváriích uhořelo šest lidí.

Nechceme řidiče zbytečně zatěžovat

Ministerstvo dopravy nedávno dostalo od hasičů výzvu, aby do připravované novely vyhlášky o povinné výbavě vozidla zařadilo ruční hasicí přístroj.

"Názor odborníků se různí a někteří dokonce nechtějí, aby hasičáky ministerstvo byť jen nezávazně doporučilo," říká mluvčí ministerstva Martin Kupka.

Proč ministerstvo nechce ruční hasicí přístroje do povinné výbavy vozů?

Chceme se vydat cestou menší zátěže řidičů a zároveň co nejtvrdších postihů pro ty, kteří předpisy porušují a jezdí nebezpečně. Nechceme zvyšovat rozsah povinné výbavy tam, kde se navíc neshodují ani odborníci. Přikláníme se spíše k názoru, že primární je ochrana života a zdraví lidí. Hašení automobilu by v některých případech mohlo naopak zvýšit riziko úrazu.

Další komplikace jsou spojené s uchycením přístroje tak, aby byl řidiči po ruce. Zejména u nových automobilů se takové místo hledá obtížně a hasicí přístroj končí většinou v zavazadlovém prostoru. Tam ale může být při nehodě stejně nedostupný.

Proč tuto výbavu ministr alespoň nezávazně nedoporučil?

Ministr vždy říkal, že nezařazení hasicích přístrojů do povinné výbavy neznamená, že by si jej řidiči neměli nebo dokonce nemohli vozit s sebou. Mělo by to ale nadále zůstat na jejich vůli a rozhodnutí.

Máte i další důvody, proč s návrhem hasičů nesouhlasíte?

Motorista by musel zajistit odbornou kontrolu ve stejném rozsahu jako u větších hasicích přístrojů. Hned se také vyrojily spekulace, zda by takovou vyhláškou ministerstvo nesledovalo jen zájem podpořit zisk těchto firem.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...