Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Můžete jezdit za polovinu. Přestavby na plyn nabízejí rovnou automobilky

Levné ježdění na propan-butan znají čeští motoristé už dlouhé roky. Od přestaveb favoritů na LPG se hodně změnilo. Auta na plyn dnes nabízí hned několik značek. Nově je za zajímavou cenu k mání pro fiaty. Plynové čerpačky jsou na každém rohu, nevýhodou je zakázaný vjezd do podzemních garáží.

"Je to alternativa pro ty, kdo smýšlejí ekonomicky a může být i pro ty, kdo myslí ekologicky," komentuje jízdu na plyn Martin Soudek. Má na starosti technickou podporu dealerské sítě Fiatu, který nově nabízí přestavby na LPG pro 14 modelů. Od nejmenší pandy pro dodávky qubo, fiorino nebo dobló. Plynové modely nabízí na českém trhu již tradičně Subaru. Škoda pak prodává plynovou octavii.

LPG

Z angličtiny Liquefied Petroleum Gas neboli zkapalněný ropný plyn je směs uhlovodíkových plynů používaná jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. Je to novodobější označení pro směs topného plynu, známou jako propan-butan.

Zdroj: wikipedia

LPG je nejrozšířenějším alternativním palivem v Evropě. Ve srovnání s benzinem stojí polovinu. Spotřeba plynu je o něco vyšší než benzinu. LPG má totiž nižší energetickou hodnotu na litr. Subaru udává, že spotřeba LPG je vyšší o 10 až 20 %.

Ale stále se to vyplatí. Když auto jezdí na sedm litru benzinu na sto kilometrů, bude spotřeba plynu asi o litr větší. Fiat spočítal, že kilometr jízdy na benzin vyjde na 2,30 Kč, jízda na LPG vyjde na 1,2 koruny. Na sto kilometrů se tak uspoří víc než stovka. Po sto tisících kilometrech ušetříte třeba u 2,5litrového Subaru Outback skoro sto tisíc. Škoda udává tabulkové spotřeby své plynové octavie takto: 7,1 l benzinu, nebo 9,2 litrů LPG na 100 km.

Za pár tisíc nebo zadarmo

Škodovka nabízí přímo octavie "továrně" přestavěné na pohon na LPG. Propan-butan polykají benzinové motory 1,6 MPi s výkonem 75 kW, základní cena auta je 404 tisíc. Což znamená sedmdesátitisícový příplatek oproti nejlevnější octavii s benziňákem 1,4. Výkonově srovnatelná verze s motorem 1,2 TSi vyjde na 374 tisíc.

U Subaru si můžete objednat přestavbu, kterou provede přímo dealer. Je k mání pro většinu modelů japonské značky. Plynové přestavby nabízí nyní se slevou. Na vybrané modely vyjde na necelých třicet tisíc, na forestera dokonce jen na dvacet. Podobně to funguje od září u Fiatu. Přestavba na LPG tam vyjde na 27 tisíc korun. Navíc, kdo si koupí fiata nebo subaru na leasing, dostane přestavbu na LPG zadarmo.

Vyplatí se vám jezdit na plyn?

Spočítejte si to ZDE

Nádrž je bezpečná

Minusem přestaveb na plynový pohon bývala velká nádrž, která ubrala velký prostor v kufru. Dnes dostanete ve všech případech tzv. toroidní nádrž místo rezervy.

Jsou zhotoveny z ocelového plechu a osazeny bezpečnostním elektromagnetickým ventilem. Při vypnutém motoru se ventil uzavře. V případě požáru nebo dopravní nehody s deformací nádrže upouští bezpečnostní ventil plyn mimo auto. "Nádrž s LPG nevybuchuje ale vyhořívá a to ve vlnách a bezpečně mimo vozidlo. V autě s LPG vybuchuje pouze benzínová nádrž stejně jako v benzínovém autě," uvádí Fiat. "Je to bezpečné. Je to tlaková nádoba, která splňuje všechny požadavky. Troufnu si říci, že je bezpečnější než nádrž benzinová," říká Martin Soudek.

Čerpací hrdla obou nádrží Subaru Impreza

"Nárazové a požární testy ukazují, že automobily s pohonem na zkapalněný plyn jsou stejně bezpečné, jako srovnatelná benzínová vozidla," podporuje Soudka renomovaný německý autoklub ADAC. U systému holandské firmy Vialle, který používá Subaru, je třeba nádrž testována tlakovou zkouškou na tlak 67 barů (tlak při čerpání LPG je 10 barů).

V ČR je životnost nádrže na plyn stanovena vyhláškou na 10 let. Při výměně nádrže je třeba vyměnit také její příslušenství.

Místo rezervy dostáváte k autu povětšinou lepící sadu pro případ defektu. V případě, že na ní trváte u Subaru, připevní ji do kufru do speciálního koženkového futrálu.

Rozdíl nepoznáte

Při servisních prohlídkách se zdržíte o něco déle, není to ale nic tragického, u Fiatu to obnáší standardní servisní interval 20 nebo 30 tisíc kilometrů (záleží na modelu), nebo jeden rok, stejně jako u "neplynových" aut. "LPG obnáší některé doplňkové servisní operace. Neznamená to ale více návštěv servisů, " zdůrazňuje Soudek.

Některé díly budete měnit dřív, než kdybyste jezdili jen na benzin. U Subaru jsou to třeba častější výměny zapalovacích svíček.

Jak se jezdí na plyn

Test Subaru Impreza na LPG - čtěte ZDE

Systém, který pro Fiaty vyvinul odborník na LPG přestavby, italská firma Tartarini, se dá dodatečně namontovat na již provozovaná auta. "Je to typizovaná zástavba, stejná na všech servisních místech. Trvá řádově několik hodin," popisuje Soudek. "Do auta přibude nádrž namísto rezervy, reduktor kapalina-plyn, čistič (filtr) kapalné fáze, vstřikovač LPG, snímač tlaku a řídící jednotka systému," vypočítává.

"Při správné údržbě a zacházení zůstává životnost motoru nezměněná," ubezpečuje Soudek. U Subaru dokonce tvrdí, že se prodlužuje životnost motorového oleje i samotného motoru, protože se nevytvářejí karbonové usazeniny. Při jízdě na plyn zůstávají parametry motorů podobné jako při provozu na benzin. Subaru dokonce udává mírné zvýšení výkonu asi o 3% a snížení hlučnosti. Naopak Škoda uvádí, že při spalování benzinu má škodovácká šestnáctistovka výkon 75 kW (102 k), při pohonu na LPG pak 72 kW (98 k).

Škoda Octavia na LPG

Ekology potěší, že s provozem auta na plyn také přibližně o desetinu klesnou emise CO2.

O plynu nevíte

Uživatelé si taky chválí prodloužený dojezd. V autě máte dvě nádrže. Když dojde plyn (u fiatu má nádrž 35 litrů, u subaru a škodovek 44), přepne se systém automaticky na benzin. Systémy samozřejmě umožňují i manuální přepínání mezi oběma palivy během jízdy. Když nechcete, tak o jízdě na plyn (kromě návštěv čerpaček) vůbec nevíte. Řídící jednotka si zvolí to správné palivo a přepíná podle potřeby.

Oficiální přestavby mají výhodu zachování plné záruky. U Fiatu a Škody jsou to dva roky, u italské značky bez omezení kilometrového nájezdu. Subaru dává záruku 3 roky limitovanou 100 000 kilometry. Potíže mohou mít po jejím vypršení ti, kteří pak nechtějí jezdit k autorizovanému dealerovi. Garážisté plynová auta opravují neradi.

Síť čerpacích stanic na LPG je v ČR nejrozsáhlejší v porovnání s ostatními alternativními palivy. Je jich víc než 850. V Česku vám u čerpačky obvykle plyn natankuje obsluha, v zahraničí to většinou musíte zvládnout sami. Není to nic složitého, prodejce vás to rád naučí.

Výhodou pro podnikatele je odpuštění silniční daně firemním vozidlům s pohonem na LPG. Velkou nevýhodou je zákaz vjezdu do některých podzemních garáží.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...