Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Mercedes SLK AMG dostane osmiválec, co většinou pojede na čtyři válce

Premiéra čeká nový Mercedes-Benz SLK AMG na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, AMG už ale odhalilo detaily o jeho novém motoru. Překvapivě se obejde bez turbodmychadel a zajímavostí je, že pro úsporu paliva poběží často jen na polovinu válců.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG | foto: Mercedes-Benz AMG

Nový osmiválec vychází z pěti a půl litrového motoru se dvěma turbodmychadly, který najdeme ve většině modelů s označením 63 AMG (výjimkou je C63 AMG). Aby se motor vešel pod kapotu malého roadsteru, přišel o obě turbodmychadla.

U AMG pro něj ale připravili spoustu technických vylepšení a tak je motor oproti svému nepřeplňovanému předchůdci o 30 procent úspornější a přitom podstatně výkonnější. Průměrná spotřeba v SLK AMG má činit pouze 8,5 litru na 100 kilometrů, emise CO2 mají hodnotu 199 gramů na kilometr. To vše při výkonu 310 kW (422 koní) a točivém momentu 540 Nm.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG
Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG

Nebývalé úspornosti přitom nepomáhají jenom standardně montovaný stop-start systém (vypínání motoru při stání) a přímé vstřikování paliva převzaté z přeplňované verze motoru. Nové je sací potrubí, hlava válců, zdvihátka ventilů, přepracován byl i systém dodávky oleje a nová je také kliková skříň.

Motor AMG M152

technická data

Počet válců / ventilů: 8 / 32
Zdvihový objem: 5 461 ccm
Vrtání × zdvih: 98 × 90,5 mm
Kompresní poměr: 12,6 : 1
Výkon: 310 kW (422 koní) při 6 800 ot/min
Točivý moment: 540 Nm při 4 500 ot/min
Maximální otáčky: 7 200 za minutu
Suchá hmotnost motoru: 187 kg

Hlavní chloubou motoru je ale systém vypínání válců, který AMG okoukalo ve Formuli 1. Motor M152 umí v režimech částečného zatížení vypínat rovnou polovinu svých válců. Konkrétně jsou to válce dva, tři, pět a osm. V případě jejich vypnutí zůstávají výfukové i sací ventily válců zavřeny a pochopitelně je přerušena dodávka paliva do těchto válců. Jakmile je to potřeba, šestnáct kompenzačních hydraulických elementů v hlavě válců se postará o to, aby se čtyři "spící" válce během třiceti milisekund daly do práce.

Systém vypínání válců je k dispozici tehdy, pokud řidič na voliči automatické převodovky vybere režim C – controlled efficiency. Na čtyři válce pak motor běží od volnoběhu až do 3 600 otáček za minutu. K dispozici je přitom točivý moment 230 Nm. Na přístrojovém štítu řidič zjistí, zda je právě systém vypínání aktivní a zda motor právě běží na čtyři nebo osm válců.

Již zmiňovaný stop-start systém také funguje poměrně netradičně. Motor totiž nestartuje startér, ten mu jen pomůže naskočit. Pootočí totiž klikovou hřídelí jen tak, aby se jeden z válců dostal do pozice ideální pro zážeh. Do takového válce je pak vstříknuto palivo a směs zapálena, motor ihned naskočí. Management motoru ví, ve které pozici se písty zastavily a v každý moment tak dovede vybrat ten nejvhodnější válec pro opětovné nastartování motoru.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG

K dosažení vysoké účinnosti motoru pomáhá i řada dalších technických řešení. Vačkové hřídele jsou volně stavitelné v rozsahu čtyřiceti stupňů, což umožňuje široký rozsah časování otevření ventilů. Ty výfukové jsou duté a plněné sodíkem, který je chladí. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlaky v rozsahu 100–200 barů. Samozřejmostí u nového SLK AMG je i rekuperace energie při brzdění.

Vývoj motoru M152 probíhal od roku 2008 a inženýři se soustředili především na perfektní zvládnutí systému vypínání válců. Přes všechny úsporné technologie dosahuje tento agregát vysokých výkonů a je schopen točit se až 7 200 otáčkami za minutu. SLK AMG zůstává jediným malým roadsterem, který má pod kapotou osmiválec. Slibuje tak nejen výjimečné jízdní zážitky, ale také náležitě výrazný zvukový projev.

Polovina válců stačí

Systém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Rodinná památka. Seat Alhambra má stále přesvědčivé množství kladů

Premium Přestože má tento SEAT najeto už přes 420 000 km, v našem článku se soustředíme pouze na jeho osudy od chvíle zakoupení...

Bolide je nejextrémnější auto dneška. Bugatti se rozhodne, zda ho nabídne

Původní bugatti zdobila filigránská technika, koupit a jezdit s nimi nemohl a nezvládl kdekdo. Bolide to připomíná. Je...

Obrat o peníze vás může mechanik i policisté. Podívejte se, na co si dát pozor

Premium Na každém kroku je řidič vystaven výdajům, které vůbec nejsou nutné. A je jedno, zdali jde o autoservis, pojišťovnu,...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...