Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po čtyřleté pauze, a to díky krabicovitému SUV GLB. To může být i sedmimístné a ve verzi AMG nabídne přes tři sta koní.

Slovní spojení kompaktní sedmimístný mercedes navádí k představě, že by snad mohla vzniknout zvětšená verze MPV třídy B. Praktický interiér se dnes ale mnohem lépe prodá v kabátu SUV, a tak se nové auto těchto charakteristik jmenuje GLB – aby zapadlo mezi crossover GLA a reálně jen o chlup větší GLC na základech třídy C.

S roztomilým vzhledem, který je daný kombinací velkých kol, hladkých ploch, zaoblených rohů a „usměvavé přídě“, dokáže rozhodně zaujmout. Leckdo také ocení velká hranatá okna, která prosvětlují interiér a usnadňují výhled ven. GLB se vlastně ani nestydí za to, že je docela velkým autem – s délkou 4634 milimetrů jen o čtyři milimetry zaostává za prvním Mercedesem ML. A typ GLK, který byl posledním hranatým SUV od Mercedesu, dokonce překonává.

Uvnitř GLB nezapře příslušnost k rodině kompaktních mercedesů. Vše je tak trochu podobné třídě A a spol., pár důležitých věcí je však jinak. Sedí se poměrně vysoko – díky tomu a díky velkým oknům je z místa řidiče dobrý výhled. Hranatá karoserie má navíc snadno odhadnutelný tvar, což především řidičky ocení.

S využitelností tří řad sedadel najednou to však není tak veselé, jak by se dalo očekávat. Kabina působí jako navržená přesně podle tabulek. Na všechna místa s výjimkou prostředního ve druhé řadě se dá s trochou skromnosti usadit a objektivně nic nepřekáží. Jenže se nemůžete zbavit pocitu, jak moc by pomohlo, kdyby kabina byla aspoň o pár procent větší. Tady se německá preciznost předvádí v plné parádě, protože při srovnávání naměřených rozměrů interiéru bude GLB ve své třídě nepochybně patřit k nejlepším.

Nabídka motorů je vcelku přehledná. Prim hrají dvoulitrové turbodiesely, které mají výkon 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší verzi pohání přední kola, nejsilnější všechna čtyři a u prostřední je na výběr. Standardem je osmistupňový dvouspojkový automat.

Na straně benzinových motorů je situace pestřejší. Pod označením GLB 200 se skrývá jediný motor, který není dvoulitrem – je to třináctistovka od Renaultu, která dává 120 kW a pohání přední kola přes sedmistupňový automat. GLB 250 4Matic je dvoulitr od Mercedesu s výkonem 165 kW a pohonem všech kol. AMG verze pak nese číselné označení 35, má 225 kW a sedmimístnou krabici rozjede na stovku za pouhých 5,2 sekundy.

Nejlevnějším provedením je nejslabší motor v nabídce, základní diesel GLB 180 d, jehož cena činí 911 130 korun. Do milionu se ještě vejdou varianty s číselným označením 200, tedy diesel o výkonu 110 kW a benzin se 120 kW – oba stojí od 949 850 korun. Nejlevnější čtyřkolkou je GLB 200 d, která o sedm tisíc přesahuje milion korun.

Kompaktní mercedesy jsou úspěšná rodina

Na začátku bylo áčko, později se přidalo béčko. Opravdový boom ale přišel až s minulou generací třídy A, která se stala klasickým hatchbackem a přinesla modulární platformu MFA. Na stejném základu vzniklo kromě velkoprostorové třídy B také čtyřdveřové kupé a sportovně střižené kombi spadající do třídy CLA a crossover GLA.

Nejmenším mercedesům se velmi daří. Čtyři modelové řady loni dosáhly v součtu odbytu 609 tisíc kusů, což je 26 procent celkových prodejů značky. Proto nepřekvapí, že automobilka rozšiřuje svoji nabídku právě tímto směrem. Kromě nové třídy GLB přišla v nedávné době také se sedanem třídy A, a to ve dvou délkách rozvoru (prodloužený se prodává v Číně). Počet karosářských variant na kompaktní platformě s motorem napříč tak aktuálně dosahuje osmi, přičemž se spekuluje ještě o dvoudveřovém kupé nebo roadsteru jako náhradě za někdejší SLK (dnes odcházející SLC).

Rozšiřování nabídky také klade velké nároky na výrobní kapacity. Z tradičních německých továren se zapojuje jen ta v Rastattu u francouzských hranic. Zde se vyrábí evropské GLA, dále tu vzniká většina exemplářů třídy B a některé kusy třídy A. „Áčko“ vyrábí také Valmet, externí dodavatel z Finska, a za tímto účelem vybudovaná továrna v maďarském Kecskemétu. Maďarský původ mají i všechna CLA a CLA Shooting Brake a některé kusy třídy B.

Poslední dvě novinky se do žádné ze zmíněných továren „nevešly“, proto se GLB a třída A sedan vyrábějí v továrně v Mexiku, kterou Mercedes nově provozuje společně s Nissanem. Motory se vyrábí v bývalém východním Německu a ve Španělsku, dvouspojkové převodovky v Rumunsku. Samostatnou kapitolou je pak Čína: auta i motory pro mercedesy zde prodávané se v naprosté většině vyrábí lokálně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...