Je to jeden z nejkrásnějších konceptů své doby. Taky jeden z nejznámějších vůbec, ve své době budil obrovské pozdvižení, na svou dobu supermoderní přelomový vůz superkonzervativní značky s neméně revolučním pohonem. Na druhou stranu, mercedesy pod umírněným kabátem vždy skrývaly nejlepší techniku a ukazovaly ostatním směr.
Takže C111, jak se koncept, který ohromil publikum na autosalonu ve Frankfurtu v září 1969, jmenoval, provezl Mercedes celými sedmdesátými lety, nejprve s exotickým Wankelovým motorem a následně s dieselem. V roce 1976 okouzloval návštěvníky brněnského strojírenského veletrhu a v roce 1978 na italském okruhu Nardó pokořoval naftové rekordy.
Svými moderními, uceleně „sevřenými“ tvary, jednoduchými skvěle vyváženými proporcemi a ladností se naprosto vymykal produkci šedesátých let a směle se mohl pustit do křížku s futuristickou italskou smetánkou. Produkční auta tehdy o aerodynamickém minimalismu nebo integrovaných náraznících jen snila. U C111 stavěli tvůrci aerodynamiku nadevše, podřídili tomu siluetu i detaily.
A dnes je to zas tak, protože aerodynamika je tou nejvýraznější žroutkou energie, které si elektromobily vozí v bateriích málo.
Teď se na bájnou C111 Mercedes odvolává. V novém podání je stejně oranžový a stejně uhlazeně aerodynamický, s racčími křídly, možná agresivnější, určitě tišší.
Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem |
Protože je elektrický. Mercedes nabral směr k zásuvce zcela jednoznačně. Kormidlem otočil jeho šéf Ola Källenius nekompromisně.
Nový motor
Pojmenovali ho Vision One-Eleven a Mercedes se tak chce pochlubit novým extrémně výkonným a vysoce účinným motorem vyvinutým specialistou na elektromotory YASA. Britská společnost, která platí za špičku v konstrukci elektromotorů je od července 2021 100% dceřinou společností Mercedes-Benz AG. Její motory používá mimo jiné Ferrari.
„Axiální motory jsou výrazně lehčí a kompaktnější, ale výkonnější než srovnatelné motory s radiálním tokem, které se v současnosti používají v 99 procentech všech elektromobilů. U motoru s axiálním tokem probíhá elektromagnetický tok paralelně s osou otáčení motoru, což je vysoce účinné. U motoru s radiálním tokem probíhá proudění kolmo k ose otáčení. Ve srovnání s motory s radiálním tokem mají podstatně vyšší a trvalejší výkonové rezervy, což přináší zcela novou úroveň výkonu,“ popisuje Tim Woolmer, zakladatel a technologický ředitel YASA.
„Kromě hustoty výkonu a točivého momentu je další velkou výhodou úzké pouzdro motoru, které snižuje jeho hmotnost i rozměry. Hmotnost motoru s axiálním tokem je pouze jedna třetina hmotnosti současných elektromotorů se stejným výkonem. Zároveň vyžaduje pouze jednu třetinu prostoru, který zabírá motor s radiálním tokem. To otevírá inženýrům zcela nové možnosti a také nové svobody v designu elektrického vozidla,“
„Budoucí generace axiálních motorů YASA se bude vyrábět v závodě Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde,“ dodává značka. Tyto motory mají využívat chystané modely sportovní divize AMG.
Mezi technologické novinky patří nový koncept baterií s kapalinou chlazenými válcovými články s novou chemií článků.
Automobilka k One-Eleven přidala jediné číslo: je vysoký pouhých 1 170 mm. A zdůrazňuje high-tech funkce a prvky usazující reminiscenci na původní koncept do jedenadvacátého století. Flexibilní externí displej s 3D pixelovaným vzhledem na přídi „Interpretuje charakteristická kulatá světla C 111 v digitalizované podobě a může také předávat zprávy ostatním účastníkům silničního provozu,“ popisují designéři týmu vedeného Gordenem Wagenerem. Displej má koncept i na zádi. A hlavně uvnitř.
Retrofuturismus
„Mercedes-Benz Vision One-Eleven představuje první interiér sportovního vozu s konceptem salonku,“ uvádí značka. Agresivně tvarovaný elektrický supersport totiž prezentuje v minimalistickém interiéru také technologie autonomního řízení. „V závodním režimu se vzpřímeným opěradlem a kompaktní dotykovou obrazovkou orientovanou na řidiče se interiér stává minimalistickým řidičským strojem. Naopak v režimu lounge jsou sedadla plně zapuštěna a spojuje prahy, středový tunel a zavazadlový prostor do jediného celku.“
„Oproti předchozím sportovním vozům s motorem uprostřed využívá kompaktních proporcí elektromotorů k prodloužení interiéru směrem dozadu. V důsledku toho interiér připomínající salonek zve cestující, aby si udělali čas a odpočinuli si,“ vysvětluje značka a prezentuje to jako „zcela nový přístup ke sportovnímu vozu budoucnosti“.
Pojetí přístrojovky Mercedes označuje jako retrofuturistické. Štíhlý pixelový displej rozprostírající se po celé šířce palubní desky má záměrně hrubý rastr. Záměrně oldschoolová je i jeho grafika v „osmibitovém“ duchu.
Řidič si ještě může nasadit brýle pro rozšířenou realitu, které spolupracují s celým systémem vozu. Díky kamerám tak může kupříkladu vidět „skrz“ A-sloupky, nechybí mnoho dalších funkcí ovládaných a sledovaných ve virtuální dimenzi.