Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak se ale od závodního monopostu prakticky neliší.

Mercedes na frankfurtském autosalonu předvádí něco, co svět ještě nikdy neviděl. Auta, která využívají konstrukční postupy ze světa formule 1, se objevila už v minulosti - třeba Ferrari F50 nebo Ferrari Enzo, žádný vůz ale neměl ten samý motor jako formule. Když už něco podobného vzniklo, šlo o silniční variantu závodního speciálu z Le Mans: jeden takový počin má na kontě i Mercedes, jmenuje se CLK GTR.

Project One je ale jiný. Má ambice posouvat technologické možnosti, propojit techniku z Formule 1 s použitelností v silničním provozu. Proto se před zadními koly zabydlel motor 1,6 l V6 - ten samý, co má formule, včetně pohonu rozvodů ozubenými koly a pneumatického ovládání ventilů. Omezovač otáček je nastaven na extrémních 11 tisíc, což je ale méně než u závodního motoru. Právě snížení maxima otáček je jednou z hlavních změn, které konstruktéři provedli v zájmu prodloužení životnosti a snížení nároků na palivo.

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu hypersport Mercedes-AMG Project One

Svět formulí kopíruje i konstrukce turbodmychadla. Jeho turbíny se nacházejí každá jinde - jedna ve výfukovém potrubí a druhá v sání - a jsou spojeny dlouhou hřídelí. Na této hřídeli je zároveň nasazen 90kW elektromotor (nazývaný MGU-H), který dokáže pomoct okamžitým roztočením turba až na 100 tisíc otáček. To zrychluje rozjezdy a pomáhá při pružném zrychlování. Tento způsob přeplňování eliminuje turboefekt tak dokonale, že reakce motoru na přidání plynu jsou rychlejší než u atmosférického V8.

Mercedes-AMG ONE

Součástí hnacího řetězce je také elektromotor MGU-K, který je připojen ke klikové hřídeli. Má výkon 120 kW a úlohu stejnou jako v běžných mild hybridech - rychle rekuperovat energii a ukládat ji v li-ion baterii, aby se následně využila při zrychlování.

Výsledkem je nejen extrémní výkon, který navzdory objemu pouhých 1,6 litru dosahuje více než 500 kW, tedy přes 680 koní, ale také mimořádná účinnost. Termodynamická efektivita upraveného formulového motoru dosahuje 40 %, zatímco u běžných spalovacích motorů se pohybuje mezi 33 a 38 procenty.

Fotogalerie

Jednou z hlavních odlišností od formule 1 je použití dvojice trakčních elektromotorů na přední nápravě. Každý z nich může přidat k výkonu hlavní pohonné jednotky 120 kW, zároveň snižují zátěž brzd při prudkém zpomalování a umožňují přesněji stabilizovat vůz při jízdě na limitech trakce. Od elektromotorů v silničních autech se odlišují tím, že točí až 50 tisíc otáček (dnes je běžné do 20 tisíc) a pracují s dvojnásobným napětím. Elektrické vedení dimenzované na 800 V používá tenčí kabely, což snižuje hmotnost. Project One lze také dobíjet z rozvodné sítě, jedná se tedy o plug-in hybrid schopný ujet na jedno nabití do 25 km.

Karbonový monokok, stejně jako osmistupňová sekvenční převodovka, jsou odvozeny od konstrukce formulového monopostu. To samé platí pro víceprvkové zavěšení kol typu push-rod s oddělenými, horizontálně orientovanými pružinami a tlumiči. Project One má kovaná kola, keramické brzdy a také náporové sání. Vnější design sleduje maximální aerodynamickou účinnost, interiér zase spojuje ergonomii formule 1 s praktičností a moderní multimediální výbavou.

Germany Frankfurt Auto Show

Na technické parametry je zatím automobilka skoupá, však svůj hybridní hypersport o celkovém výkonu přes 1000 koní začne prodávat až v roce 2019. Zatím se tak musíme spokojit s údajem zrychlení z 0 na 200 km/h za méně než šest sekund, což je fascinující výsledek. Formule jedna to sice zvládne ještě o sekundu rychleji, má ale vyšší výkon, nižší hmotnost a nesleduje nic jiného, než být co nejrychlejší.

Vyrobeno má být jen 275 kusů a cena bude podle předběžných odhadů desetitisícinásobná: zhruba 2,7 milionu eur, tedy 70 milionů korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

VIDEO: Když vás smete vlak, zdá se vyprošťování nekonečné

Za rok 2020 eviduje drážní inspekce 146 střetů na železničních přejezdech při kterých zahynulo 33 lidí. Reportér CNN...

Sledujte červenou šipku. Na slavném závodě plivou veteránské perly plameny

Premium S každým dalším rokem, kdy se vracím do Itálie na závod Mille Miglia, jsem stále fascinovanější. A to nejen skvostnými...

Francie obvinila Peugeot a Citroën z podvodů s emisemi naftových vozů

Francouzská justice obvinila výrobce aut Peugeot z podvodu na spotřebitelích kvůli emisím naftových vozů. Nařídila také...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN
Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN

Načerpejte energii díky chlebům Penam Fit den, které jsou určené pro každého, kdo chce být fit. Díky vysokému obsahu vlákniny vás zasytí na delší...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....