Honda chystá nové skoro-auto, krabičku do měst bez chodců

  13:00aktualizováno  13:00
Japonská Honda ukázala další z vozítek ze segmentu, který je v poslední době na vzestupu. Malinký elektromobil je určen výhradně do městského provozu a mohl by konkurovat třeba čtyřkolce Renault Twizy.

Honda Micro Commuter Prototype | foto: Honda

Nazývat je auty je vlastně nesprávné, nicméně se zdá, že se s malými elektrickými vozítky budeme setkávat stále častěji. Vize automobilek jsou takové, že by se maličké a lehké elektromobily měly stát ideálními dopravními prostředky do přeplněných měst. Taková auta jsou určena jen k drobným pojížďkám po městě, na cestu mimo ně nemají ani dostatečný dojezd ani patřičnou výbavu.

Jakousi definicí městského elektrického vozítka je francouzský Renault Twizy. Japonská Honda mu teď možná chystá konkurenta, když představila prototyp nazvaný lakonicky Micro Commuter Prototype.

Auto bylo připraveno tak, aby vyhovovalo nově připravované japonské legislativě pro minivozítka. Tato nová kategorie by se měla zařadit pod v Japonsku oblíbené kei-cars, tedy malá auta, která jsou v Japonsku daňově zvýhodněna.

Zatímco kei-cars jsou vlastně obyčejná malinká osobní auta, která mohou mít maximální rozměry 3,4 × 1,48 × 2 metry (délka × šířka × výška) a motor s objemem nejvýše 660 kubických centimetrů a výkonem 47 kW, nová kategorie vlastně ani automobilová není.

I připravovaná japonská legislativa totiž odpovídá tomu, co Evropa označuje jako motorová vozidla kategorie L7. Česká legislativa má pro totéž označení LE a jde de jure o kategorii těžkých motorových tříkolek, tedy v podstatě o motocyklovou kategorii.

Honda Micro Commuter Prototype

Honda Micro Commuter Prototype

Spadají sem však i čtyřkolky (jiné než lehké, ty mají vlastní kategorii), které mají v nenaloženém stavu (a v případě elektromobilů bez baterií) hmotnost 400 kilogramů a maximální výkon motoru 15 kW.Právě tyto parametry nová malá Honda splňuje.

Oproti současným vozům této kategorie je vozítko zajímavé především uspořádáním interiéru. Je totiž variabilní a sedadla jsou v konfiguraci 2 + 1 pro převoz dvou dětí a jednoho dospělého nebo v klasickém dvoumístném uspořádání.

Honda pro svůj malý prototyp vyvinula novou platformu, nazvanou Variable Design Platform. Veškeré důležité komponenty jako baterie, motor a řídící jednotka jsou umístěny v zadní části podlahy vozu, takže zbytek auta jimi není konstrukčně definován a omezován.

Miniaturní elektromobil měří na délku 2 550 mm, široký je pouze 1 250 mm a výška je 1 445 mm. Maximální rychlost vozítka je 80 km/h a dojezd na jedno nabití lithium-iontových baterií je asi 60 km. Nabíjení trvá tři hodiny.

Honda začne svůj prototyp ukazovat veřejnosti počátkem roku 2013 a je docela možné, že po vzoru Renaultu i ona nabídne tento nový druh dopravního prostředku zákazníkům.

Podobně jako twizy asi ani případná sériová podoba této hondy nebude příliš levná. Je to daň za to, že je to víceméně experimentální vozidlo. V budoucnu by však podobná autíčka mohla být cenově velmi příznivá. Měla by totiž být jednoduchá na výrobu i údržbu a obejdou se bez spousty drahých řešení velkých automobilů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kardiostimulátor se s elektromobilem snese, ujišťují lékaři z Olomouce

Audi e-tron

VIDEO Moderní auta jsou napěchovaná nejmodernějšími technologiemi. O to víc to platí o elektromobilech,...

Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

Ilustrační snímek

Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz