Na palubě nákladní lodi Golden Ray byly přibližně čtyři tisíce osobních aut....

Na palubě nákladní lodi Golden Ray byly přibližně čtyři tisíce osobních aut. (1. prosince) | foto: AP

Autofotka týdne: Zmar na vodě. Ztroskotanou loď plnou aut porcují řetězy

  • 57
Osmého září 2019 krátce po půlnoci vyplula loď MV Golden Ray naložená víc než čtyřmi tisíci novými auty na plavbu, která vzápětí skončila. Teď její vrak složitě odstraňují.

Víc než stoosmdesátimetrová loď odrazila od mola přístavu Brunswick v americké Georgii. Už 23 minut po vyplutí se ovšem začala naklánět na bok. „Z pozdějšího vyšetřování přitom vyplynulo, že stabilitu ohrozilo nesprávné nastavení vyrovnávacích nádrží. Kromě toho měl dle zástupců Hyundaie propuknout na palubě požár, který zkomplikoval záchranu členů posádky. Všech třiadvacet lidí ale nehodu naštěstí přežilo,“ popisuje magazín Autoforum.

Uvnitř lodi, která rozvážela auta ze Spojených států do celého světa, ale nejsou jen hyundaie. Na palubě byly také SUV amerického koncernu GM, nákladní RAMy, znalé oko odhalí Kiu Telluride, GMC Terrain a různé crossovery od Subaru a Hyundaie. Celkem je na palubě asi 4200 aut, maximální kapacita je ovšem větší, loď pobere až 7700 aut.

Práce na odstranění vraku lodi, kterou spustili na vodu v korejském Ulsanu loděnice Hyundai Mipo Dockyard teprve v roce 2017, jsou dlouhé, komplikované a nákladné. Poslední měsíc ji pevnými řetězy rozřezávají tak, aby ji po menších kusech odstranili z pobřeží.

Práci na vraku obstarává loď Versabar VB-10000, která poprvé vyplula v roce 2010, postavená pro zásahy u těžebních plošin zasažených uragány v Mexickém zálivu. Je to dvouportálový katamarán s těžkými výtahy, který se skládá ze dvou příhradových prostorových rámů uchycených na dvou trupech. Víc než stodvacetimetrový ocelový řetěz, jehož každý článek váží 36 kilogramů, tahají dva motory rychlostí 2 metru za minutu, a prokousávají se trupem vraku.

V plánu je loď rozporcovat na osm dílů o hmotnosti mezi 2700 a 4100 tunami. První kus chtěli mít odkrojený za 24 hodin, ovšem některé části lodi jsou pevnější, než se zdálo. Dokonce se řetěz přetrhl, stačilo naštěstí jen vyměnit přerušený článek.

Po rozřezání chtějí díly zvedat na lanech polyetylenu, které mají být silné jako ocel, ale mnohem lehčí. Kusy vraku odtransportují do přístavu, kde je definitivně rozeberou na menší části, které zamíří k recyklaci do Louisiany.

Úřady předpokládají, že náklady spojené s celým incidentem a likvidací vraku lodi překročí více než 400 milionů dolarů, to je asi devět miliard korun.