Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé šetří, zájem o starší auta roste

  16:03
- Západní Evropa to dobře zná: s hospodářskou recesí vždy přichází pokles zájmu o nová auta a naopak ojetiny začínají zajímat i ty, kteří by na ně v lepších časech nepomysleli. Tuzemský trh tím nyní žije a čeká, že v brzku se trend nezmění.

Svaz dovozců automobilů konstatuje, že vloni oficiální výrobci a dovozci zaznamenali všeobecný pokles poptávky po nových motorových vozidlech. Nových osobních aut se prodalo přes sto čtyřicet tisíc, tedy o téměř osmnáct procent méně než v roce 1997. Domácí Škoda ohlásila pokles nadprůměrný, devatenáctiprocentní. Letošní rok začal hůř než se dalo čekat, když mladoboleslavská automobilka oznámila, že v lednu v zemi klesl odbyt jejích výrobků na pouhou polovinu výsledku z ledna 1998. Zato větší autobazary, které nabízejí mladší vozidla, si ani v zimě nestěžují. "Prodáváme víc a víc. Poslední dobou už dvě stě padesát aut týdně," tvrdí Tomáš Pánek, šéf nákupu pražského autobazaru, který patří k největším v republice.
Jestliže trh ojetin vychází z přetlaku v tuzemské nabídce motorových vozidel relativně dobře, je to dáno nejen tím, že lidé víc šetří, ale také okolností, že dnes dokáže potenciální kupce velmi dobře uspokojit. Vždyť při toulkách přeplněnými ohradami se motorista až diví, co všechno a jak levně ve srovnání se situací ještě před dvěma třemi roky tu je k mání. Prodejci nových automobilů totiž v nelítostné bitvě o zákazníka srazili ceny nových vozů na nejnižší možnou mez, což samozřejmě muselo poznamenat ceny ojetin. "Ceny pěkných starších vozidel tak v zemi klesly na úroveň prakticky srovnatelnou se západní Evropou," řekl Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a zastupuje společnost Eurotax. "Zejména dražší a luxusní auta jsou dnes v Česku dokonce levnější, a nebýt celních bariér a dalších překážek, patrně by mnohá jetá auta třeba i Němci rádi dováželi zpět domů."
V Česku sice neexistuje oficiální přehled o situaci na trhu ojetin, nicméně znalci odhadují, že v zemi na své kupce čeká od čtyř set tisíc do půl milionu starších vozidel. "Nejlépe kupce nacházejí auta do sta tisíc korun a potom reprezentanti luxusní třídy, hlavně BMW a Mercedes, v cenách nad šest set tisíc korun," doplňuje Peter Kolník.
Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje v Plzni s novými i jetými osobními vozy, připomíná, že naopak klesá zájem o "sběr". Ten se ze západní Evropy do země dostal začátkem devadesátých let, v čase největšího hladu po zahraničních vozech. "Ta auta dnes zaslouženě končí rozebraná na náhradní díly a obchoduje se s kvalitnějším sortimentem, ať už dovezeným z ciziny, nebo koupeným v tuzemsku," upřesňuje Petr Svoboda.
O mnohých majitelích bazarů se přestává hovořit jako o podvodnících, obchod s jetými auty pomalu ale jistě dostává evropský punc. "S ojetinami čím dál tím víc pracují značkoví prodejci," tvrdí Petr Svoboda. "Také bazary, které chtějí mít pestrý, kvalitní a přitom levný sortiment, postupně ustupují od tradičního komisního prodeje. Budou ojetiny na své riziko vykupovat a hotově platit a pak dál prodávat."
Odborníci se obecně shodují, že obchod s jetými auty bude dál získávat na významu. "Užitná hodnota automobilů se všeobecně zvyšuje, jejich životnost se prodlužuje. Podle prognózy expertů firmy Eurotax posílí v budoucnu zejména obchod se zánovními, zhruba jednoročními auty, a s vozy starými, na konci životnosti," míní Peter Kolník. "Doba, po kterou vozidlo drží první majitel, se bude zkracovat a vůz vymění více vlastníků."

Snižování cen osobních vozidel v %

rok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

průměr %

27,2

35,7

44,4

52,7

59,9

65,3

69,8

74

78,2

82,1

malé vozy

26,9

33,7

41,4

50,2

56,8

62,5

67,1

72,9

77

80,4

nižší střední třída

26,1

34,4

43

50,8

58,1

64

68,4

72,6

76,3

80,3

střední třída

28,5

36,4

45,3

53,6

60,8

65,8

70,3

74,7

79

83,2

vyšší střední třída

28,2

38,9

48,1

56,1

63,5

68,8

73

76,6

81,1

85,1

velké vozy

35,6

42,7

52,3

61,4

68

73,6

78,7

82,8

86,4

90,4

terénní vozy

27,9

38,2

46,6

53,2

60,3

65,3

70,2

73,5

76,9

79,7

velkoprostorové vozy

27,8

34,5

43,4

51,4

57,4

61,6

65,2

69,6

72,4

78,4

sportovní vozy

31

37,9

47,3

54,6

60,8

67

71,1

74,6

80

83,2

kabriolety

24,9

32

40,4

49,2

55,7

61,3

65,1

68,7

72,4

75,5

Pramen: EUROTAXY TÜV AUTO REPORT 98

Kdo má zájem o vůz za pár tisíc, stráví moře času jeho opravami.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...